آریا طاری

بارها از این صحبت شده که تیم ملی قبلا هم به رکورد 9 برد متوالی رسیده بود اما کم‌تر گفته شده که این بردها در چه زمانی و روبه‌روی چه تیم‌هایی به دست آمده بودند. به بهانه نهمین برد پیاپی تیم ملی، بد نیست مقاطعی را مرور کنیم که این تیم در آنها حداقل 6 برد پیاپی را جشن گرفته است. مرور اهمیت بازی‌ها، نام رقبا و گل‌های زده، نشان می‌دهد تیم اسکوچیچ بهترین بردهای متوالی تاریخ تیم ملی را رقم زده است. تیمی که برای اولین بار در تاریخ تیم ملی می‌تواند تعداد بردهای پیاپی‌اش را دورقمی کند.   

  9 برد (6 برد رسمی)

یک ماه بعد از انتخاب شدن محمد مایلی‌کهن به عنوان سرمربی تیم ملی در سال 96 میلادی، ایران یک مسابقه دوستانه در تبریز برگزار کرد و تیم ملی قطر را شکست داد. جدال دوستانه بعدی هم، یک تساوی با تیم ملی کویت بود. مایلی کهن اما 9 مسابقه بعدی‌اش را بدون استثنا با برد پشت سر گذاشت. او ابتدا در دو جدال تدارکاتی، کویت و قطر را شکست داد. سپس کار تیم ملی در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا شروع شد. ایران هر 6 مسابقه‌اش در این مرحله را با برد سپری کرد. سریلانکا، عمان و نپال، سه حریف تیم ملی بودند که هر کدام دو بار در جدال با تیم مایلی‌کهن بازنده شدند. رقبایی در قیاس با حریفان تیم اسکوچیچ، بسیار ساده‌تر به نظر می‌رسیدند. نهمین برد پیاپی مایلی هم با شکست دادن کویت در یک نبرد دوستانه دیگر به دست آمد. اواخر سال 96 بود که ایران به شکل ناباورانه‌ای در مسابقه دوستانه با لبنان متوقف شد تا در نهایت نوار پیروزی‌های سریالی تیم ملی پاره شود. پیروزی‌هایی که سرانجام  دورقمی نشدند.

 8 برد (8 برد رسمی)

محمود بیاتی که استاد رسیدن به بردهای تیم ملی بود، روند هشت برد متوالی این تیم را اوایل دهه ۷۰ میلادی رقم زد. ایران با هدایت بیاتی، استرالیا را در مقدماتی جام جهانی شکست داد. هفت برد پیاپی بعدی اما با هدایت فرانک اوفارل به دست آمدند. مرد ایرلندی ایران را به بازی‌های آسیایی 74 تهران برد و توانست روی سکوی اول این مسابقات برود. ایران در این جام که اتفاقا تیم‌های زیادی در آن شرکت داشتند، پاکستان، میانمار، بحرین، مالزی، کره جنوبی، عراق و اسرائیل را شکست داد. این هفت برد، مدال طلای بازی‌های آسیایی در رشته فوتبال را برای ایران به ارمغان آوردند. تیم ملی می‌توانست به روند این بردها تداوم ببخشد اما چند ماه بعد در یک دیدار دوستانه در تهران روبه‌روی تیم قدرتمند چکسلواکی شکست خورد تا تعداد بردهای پیاپی‌اش روی عدد هشت باقی بماند.

8 برد (8 برد رسمی)

تجربه بعدی رسیدن به هشت برد متوالی در فوتبال ایران، با مشارکت دو مربی ایرانی رقم خورد. محمود یاوری در دور مقدماتی جام ملت‌های 84 سرمربی تیم ملی ایران بود. تیم ملی در آن مرحله فوق‌العاده ظاهر شد و ۶ برد متوالی را به دست آورد. بنگلادش، سوریه، تایلند، اندونزی و فیلیپین رقبای تیم ملی در آن مرحله به شمار می‌رفتند. تیم ملی چند ماه بعد با هدایت ناصر ابراهیمی راهی جام ملت‌های 84 شد و دو مسابقه اولش روبه‌روی امارات و چین را با برد پشت سر گذاشت. همین دو نتیجه، تعداد بردهای پیاپی تیم را به عدد هشت رساندند. با این حال ایران در جام ملت‌ها برد دیگری به دست نیاورد و سرانجام در رده چهارم جدول نهایی این تورنمنت قرار گرفت.

8 برد (7 برد رسمی)

این علی دایی بود که در قامت سرمربی، بردهای سریالی جذابی برای تیم ملی رقم زد. ایران با هدایت شهریار در سه مسابقه متوالی از دور اول مرحله مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی، سه برد پیاپی را روبه‌روی امارات، سوریه و کویت جشن گرفت. نتایجی که البته اصلا در دور نهایی مسابقات تکرار نشدند. بعد از این سه پیروزی، تیم ملی با شهریار به رقابت‌های غرب آسیا رفت و با شکست دادن فلسطین، قطر، سوریه و اردن، قهرمان این رقابت‌ها لقب گرفت. هشتمین برد متوالی تیم هم با شکست دادن آذربایجان در یک مسابقه دوستانه به دست آمد. یک ماه بعد، تیم ملی دور آخر مسابقات انتخابی جام جهانی را شروع کرد و در خاک عربستان به مصاف این کشور رفت. مسابقه‌ای که با تساوی به پایان رسید تا روند بردهای تیم ملی متوقف شود.

7 برد (7 برد رسمی)

تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش در دو مقطع، هفت برد پیاپی را تصاحب کرد. اولین مقطع هرگز از حافظه هواداران فوتبال ایران پاک نمی‌شود. چراکه آن روزها تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی برزیل، به سه برد پیاپی روبه‌روی قطر، لبنان و کره جنوبی نیاز داشت و اتفاقا هر سه بازی را هم برد. گل گوچی روبه‌روی کره جنوبی، صعود ایران به جام جهانی را حتمی کرد. همان تیم مدتی بعد در انتخابی جام ملت‌ها به میدان رفت و در سه بازی روبه‌روی تایلند، لبنان و کویت ۱۰ گل به ثمر رساند. همه چیز آماده بود تا روند این پیروزی‌ها در یک نبرد دوستانه روبه‌روی گینه ادامه پیدا کند اما ایران در آن جدال خانگی بازنده شد.

7 برد (5 برد رسمی)

اولین بردهای پرشمار متوالی در تاریخ تیم ملی، سال 68 میلادی به دست آمدند. نبردهایی که اتفاقا بسیار هم مهم به نظر می‌رسیدند. تیم ملی با هدایت محمود بیاتی در آن سال به جام ملت‌ها رفت و همه رقبا را تار و مار کرد. هنگ‌کنگ، تایوان و میانمار، رقبای تیم ملی در مسیر رسیدن به فینال بودند. چهارمین برد پیاپی تیم هم در دیدار نهایی روبه‌روی رژیم صهیونیستی رقم خورد تا ایران قهرمانی جام ملت‌ها را از آن خودش کند. بعد از پایان آن رقابت‌ها، تیم ملی در دو تورنمنت تدارکاتی مختلف، یک بار عراق و دو بار پاکستان را شکست داد تا تعداد بردهای متوالی‌اش را به عدد هفت برساند. این روزها دیگر رایکوف هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته بود. روند بردهای تیم در آن مقطع توسط تیم ملی ترکیه قطع شد. مسابقه‌ای که به میزبانی ترک‌ها در آنکارا برگزار می‌شد، اجازه نداد تیم ملی برد بعدی‌اش را جشن بگیرد.

7 برد (5 برد رسمی)

از آخرین بردهای سریالی تیم ملی تا قبل از دوران اسکوچیچ، حدود پنج سال سپری شده است. تیم کارلوس کی‌روش در دور اول انتخابی جام جهانی روسیه، ترکمنستان، گوام، هند و عمان را برد. این تیم سپس به اردوی مقدونیه رفت و در یک بازی دوستانه به این تیم هم غلبه کرد. قرقیزستان هم بازنده تدارکاتی بعدی تیم ملی بود. ایران سپس به مرحله نهایی دور انتخابی جام جهانی رسید و در یک بازی جنجالی قطر را هم شکست داد. تعداد این بردها اما با تساوی روبه‌روی چین از هفت به هشت نرسیدند.

7 برد (3 برد رسمی)

در دوران افشین قطبی هم، تیم ملی توانست پیروزی در هفت جدال پیاپی را جشن بگیرد. تیم ملی با امپراتور در یک مسابقه دوستانه به کره شمالی غلبه کرد. این تیم مدت کوتاهی بعد، سنگاپور و تایلند را در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیای قطر شکست داد. ارمنستان و چین، رقبای بعدی تیم ملی بودند که در دیدارهایی تدارکاتی روبه‌روی این تیم به زمین رفتند و بازنده شدند. برد بعدی اما یک پیروزی دلچسب برابر کره جنوبی در این کشور بود که با درخشش مسعود شجاعی به دست آمد. تیم ملی سپس با قطبی به رقابت‌های غرب آسیا رفت و هفتمین برد پیاپی را روبه‌روی بحرین به دست آورد اما در مسابقه بعدی روبه‌روی عمان با تساوی متوقف شد.

6 برد (5 برد رسمی)

بازی‌های آسایی 98، یک موفقیت جذاب دیگر برای تیم ملی به شمار می‌آمد و یک طلای دیگر را برای ایران رقم زد. در جریان این نبردها، تیم ملی توانست به پنج برد متوالی دست پیدا کند. ایران در بازی‌های آسیایی که در بانکوک تایلند برگزار می‌شد، یک بار روبه‌روی تاجیکستان، ازبکستان و کویت و دو بار مقابل چین به برتری رسید. هدایت تیم ملی در این رقابت‌ها با منصور پورحیدری بود. بعد از این پنج برد، تیم ملی در یک نبرد دوستانه کویت را شکست داد و تعداد بردهایش را به 6 رساند. با این حال یک تساوی در یک نبرد دوستانه با اکوادور، نوار بردهای تیم ملی را پاره کرد.