تا شروع رقابت‌های یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا زمان بسیار کمی باقی مانده است. در بین هشت تیم غرب آسیا در این مرحله، سه باشگاه ایرانی هم دیده می‌شوند. باشگاه‌هایی که البته شرایط بسیار ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کنند. هر چقدر به دیدارهای حساس آسیایی نزدیک می‌شویم، خبرهای تلخ‌تری از این سه باشگاه به گوش می‌رسد. ظاهرا آن‌ها قبل از تیم‌های حریف، دست به کار شدند و برای حذف خودشان از رقابت‌های آسیایی اقدام کرده‌اند. اتفاقی که با توجه به شرایط این روزهای سه باشگاه، اصلا دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

  تراکتور؛ تیم معلق

تراکتور تلاش بسیار زیادی کرد تا به هر قیمتی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان رد شود. اتفاقی که همیشه یک ماجرای دست‌نیافتنی برای باشگاه به نظر می‌رسید. آن‌ها تا روز پایانی به صعود امیدوار ماندند و سرانجام موفق شدند صعود را جشن بگیرند اما بعد از آن اتفاق، همه چیز در باشگاه تغییر کرد. سرمربی تراکتور در دور گروهی لیگ قهرمانان رسول خطیبی بود؛ اما حالا فراز کمالوند روی نیمکت این تیم دیده می‌شود. مهره‌هایی مثل اشکان، مسعود شجاعی، تیکدری و خانزاده هم تیم را ترک کرده‌اند و شرایط اکبر ایمانی نامشخص به نظر می‌رسد. با این روند و با پنجره بسته نقل و انتقالات، اصلا نباید توقع داشت تراکتور حریفی مثل النصر را شکست بدهد. حریفی که برخلاف باشگاه ایرانی، به خوبی معنی ثبات را درک می‌کند. مشکل تراکتور فقط  به فهرست بازیکن‌ها مربوط نمی‌شود. مالکان باشگاه فعلا از کار کنار کشیده‌اند و تمام فعالیت‌های تیم تبریزی رسما به حالت تعلیق درخواهد آمد. در واقع حتی این احتمال وجود دارد که آن‌ها روبروی النصر به زمین نروند و در این مسابقه شرکت نکنند. اگر این اتفاق رخ بدهد، تراکتور باید منتظر  برخورد سخت و جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. حداقل یک یا دو سال محرومیت از شرکت در لیگ قهرمانان، به صورت حتمی در انتظار تیمی است که در میانه مسابقات از شرکت در آن انصراف بدهد.

حالا باید صبر کرد و دید  که سجادی در قامت وزیر چه تصمیمی برای این دو باشگاه می‌گیرد. اگر باز هم قرار است هر چند ماه یک بار مدیران این دو باشگاه تغییر کنند، شرایط دو باشگاه هم برای همیشه روی همین منوال باقی خواهد ماند

استقلال؛ بی‌دفاع در دوبی

پرواز استقلال به سمت دوبی برای روبرو شدن با الهلال عربستان، چند غایب سرشناس داشته است. رشید مظاهری که همین چند روز قبل برای ماندن در باشگاه با مدیران استقلال به توافق رسیده بود، سرانجام قراردادش را فسخ کرد و رسما از باشگاه جدا شد. محمدحسین مرادمند و محمد دانشگر هم خودشان را به دوبی نرساندند تا شرایط استقلال در خط دفاع بحرانی شد. البته گفته می‌شود که این دو نفر برای رفتن به امارات بلیت گرفته‌اند. با توجه به اینکه سیاوش یزدانی و عارف آقاسی هم در اردوی تیم ملی هستند و عارف غلامی هم مشکل پارگی رباط داره، عملا استقلال حتی یک مدافع تخصصی در اردوی امارات ندارد. فراموش نکنید که آن‌ها باید به مصاف چه تیمی بروند. تیمی که در همین تابستان فقط برای خرید یک بازیکن 18 میلیون یورو هزینه کرده است. رقمی که به تنهایی باید کفاف تمام هزینه‌های چندین و چند سال باشگاهی مثل استقلال را بدهد. فسخ قرارداد، حواشی بین مدیران و بازیکنان و پر کشیدن ستاره‌های اصلی فهرست خرید فرهاد، استقلالی‌ها را در موقعیت بسیار ناخوشایندی قرار داده است.

پرسپولیس؛ بدترین زمان تغییر

جعفر سمیعی هم بالاخره از پرسپولیس رفتنی شد. وقتی دولت تغییر کرد و وزارت جدید روی کار آمد، انتظار می‌رفت که تغییراتی در راس هرم مدیریتی سرخابی‌ها رقم بخورد. این اتفاق به خصوص برای سرخ‌ها که مدیرعامل‌شان چهره نزدیک وزیر سابق ورزش بود، پیش‌بینی‌شده به نظر می‌رسید. به هر حال ماموریت سمیعی در پرسپولیس تمام شده اما هیچکس نمی‌پرسد که چرا این تغییر باید در فاصله یک هفته با دیدار حساس و سرنوشت‌ساز در لیگ قهرمانان آسیا رقم بخورد. آیا نمی‌شد این مدیر حداقل برای یک هفته دیگر روی صندلی‌اش باقی بماند و باشگاه را در چنین شرایط حساسی بدون مدیر رها نکند. اینکه پرسپولیس قبل از چنین نبردی ناگهان مدیرش را از دست بدهد، تصمیم عجیبی به نظر می‌رسد. سمیعی در این دوران نه چندان طولانی، قدم‌های نسبتا موثری برای پرسپولیس برداشت و البته مرتکب چند اشتباه هم شد. با این حال معلوم نیست مدیری که در این مقطع برای هدایت تیم انتخاب می‌شود، چقدر می‌تواند برای تیم کارایی داشته باشد. چراکه احتمالا در زمان معرفی مدیر جدید، فصل نقل و انتقالات هم دیگر به پایان رسیده است. با این حال آن مدیر وارث  قراردادهایی خواهد بود که در زمان مدیریت‌های قبلی بسته شده‌اند. یک چالش بزرگ و کلیدی که می‌تواند هر مدیری را به دردسر بیندازد.

 بازگرداندن ثبات به پرسپولیس و استقلال، یکی از انتظارات همیشگی هواداران این دو تیم از وزرای ورزش بوده است. حالا باید صبر کرد و دید  که سجادی در قامت وزیر چه تصمیمی برای این دو باشگاه می‌گیرد. اگر باز هم قرار است هر چند ماه یک بار مدیران این دو باشگاه تغییر کنند، شرایط دو باشگاه هم برای همیشه روی همین منوال باقی خواهد ماند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با استقلال تاجیکستان روبرو خواهد شد. تیمی که در آسیا چندان شناخته‌شده نیست اما شاید غافلگیری بزرگ این فصل لیگ قهرمانان باشد.