روز گذشته و طی هفتمین روز از رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو، کاروان ایران دو نماینده در تیراندازی، دو نماینده در تیراندازی با کمان، یک نماینده در دوومیدانی و یک مسابقه در والیبال داشت. در این روز که باز هم مدال‌های خوشرنگی به نام نمایندگان کشورمان ثبت شد، رکوردشکنی‌ها و تاریخ‌سازی‌های دلچسبی هم داشت.

در پاراتیروکمان علی‌سینا منشازاده و رمضان بیابانی کمان‌های‌شان را به دست گرفتند. منشازاده در مرحله یک هشتم نهایی کامپوند مردان به مصاف جیری فورسبرگ از فنلاند رفت و در پایان با نتیجه ۱۴۵ بر ۱۴۳ شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد. اما بیابانی کاری کرد کارستان و توانست با قهرمانی‌اش پاراتیروکمان را هم جزو نقره‌ای‌های کاروان قرار بدهد و نام خود را به عنوان تاریخ‌ساز ثبت کند. بیابانی در مرحله یک‌هشتم مقابل پیوتر مونتاگو، معلول بدون دست از بلژیک با امتیاز 143 بر 142 پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد. او در این مرحله موفق شد مقابل بائیر شیگائف از روسیه به برتری دست پیدا کرده و به مرحله یک نیمه نهایی صعود کند. بیابانی در این رقابت با امتیاز برابر ١۴٣ اما با تیر طلایی به برتری رسیید. او این بار چین لیانگ چینی را 146 بر 144 شکست داد تا راهش به فینال را هموار کند. بیابانی در مسابقه نهایی به مصاف رکورددار پارالمپیک در رشته کامپوند انفرادی مردان رفت. «هی ژیائو» از چین با 148 امتیاز رکورد پارالمپیک را به نام خود ثبت کرده است.

این مسابقه با نتیجه بر 147 بر 143 به سود نماینده چین به پایان رسید تا نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک به نام رمضان بیابانی ضرب شود. بیابانی پس از کسب این موفقیت گفت:«رقابت فینال دشوار بود. انصافا حریف چینی بهتر از من عمل کرد و من نیز شاید چون از نظر فکری به دلیل رسیدن به فینال به آرامش رسیده بودم نتوانستم مثل رقابت‌های قبل فینال ظاهر شوم.»

روز گذشته همچنین نخستین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان در دوومیدانی پارالمپیک هم ضرب شد.  هاشمیه متقیان نماینده ایران در پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ بانوان بود که کار خود را با پرتاب‌های ۲۲.۹۴ و ۲۲.۹۸ متری آغاز کرد و در پرتاب سوم نیزه را به میزان ۲۴ متر و ۵۰ سانتیم‌تر پرتاب کرد که با این حدنصاب رکورد جهان را ارتقا بخشید. او در پرتاب چهارم نیزه را به طول ۲۴.۱۴ پرتاب کرد و در پرتاب پنجم حدنصاب ۲۴.۴۲ را برجای گذاشت. او در نهایت با پرتاب نیز به طول ۲۲.۸۸ به کار خود پایان داد و درنهایت مدال طلا را از آن خود کرد.

سارا جوانمردی نیز دیگر طلایی کاروان ایران در مسابقات روز گذشته بود. او که با 572 امتیاز به عنوان نفر نخست به فینال تپانچه بادی ۱۰ میلیمتری صعود کرده بود، در مرحله نهایی با کسب 239.2 امتیاز در رقابت با هفت تیرانداز دیگر و بالاتر از ورزشکار ترکیه و مجارستان قهرمان شد. او در دوره گذشته در پارالمپیک ریو هم دو مدال طلا گرفته بود. سمیرا ارم دیگر نماینده تیراندازی کشورمان نیز در مرحله مقدماتی در مجموع ۵۳۲ امتیاز کسب کرد ولی نتوانست راهی فینال شود. جوانمردی بعد از کسب مدال طلای تیراندازی تپانچه 10 متر زنان پارالمپیک توکیو گفت:«رقابت‌های خیلی سختی بود. خیلی خوشحالم طلای ریو را با رکوردشکنی تکرار کردم. هم رکورد مقدماتی و هم رکورد فینال را ارتقا دادم.»

همچنین در ادامه مسابقات دوچرخه سواری پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و در جاده تایم تریل مهدی محمدی نماینده ایران با زمان ٥٣:٤٩:٦٥ از خط پایان عبور کرد و یازدهم شد. محمدی پیش از این ماده پیست تعقیبی انفرادی ۴۰۰۰ متر از رسیدن به مرحله نهایی بازمانده بود. این دوچرخه سوار صبح روز جمعه در جاده استقامت هم حضور خواهد داشت.

عصر روز گذشته تیم والیبال نشسته هم که موفق به شکست آلمان و برزیل شده بود، به مصاف چین رفت و توانست سومین برد سه بر صفر خود را در این رقابت‌ها رقم بزند. تیم ایران در مصاف با چین در سه ست پیاپی و با نتایج ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر  ۲۲، ۲۵ بر ۱۴ برنده شد تا با سومین برد پیاپی به عنوان تیم اول گروه B راهی مرحله نیمه نهایی شود. مهدی بابادی با کسب ۱۷ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین شد.