رقابت‌های وزنه‌برداری در پارالمپیک همیشه یکی از جذاب‌ترین مسابقات است. جایی که پاروزنه‌برداران در شرایط متفاوتی به نبرد با پولاد سرد می‌روند و به شکل خاص خودشان نشان می‌دهند که معلولیت، محدودیت نیست. پاراوزنه‌برداری ایران همیشه با حضور سیامند رحمان و عادت به رکوردشکنی‌هایی که داشت، همیشه جزو نامداران این رشته بود. اما با درگذشت ناگهانی او در اوج جوانی و در شرایطی که نقشه‌های بزرگی برای توکیو داشت، جای خالی او در این میدان حسابی خالی به نظر می‌رسد. جای خالی لبخندی که همیشه بر پنهای صورت سیامند دیده می‌شد.

با این وجود اما پاراوزنه‌برداران ایران شروع خوبی در توکیو داشتند. آنها توانستند هم نخستین مدال کاروان کشور را به دست بیاورند و هم طلای اول را ضرب کنند.

در مسابقات دسته 65 کیلوگرم پاراوزنه‌برداری که عصر روز جمعه برگزار شد، امیر جعفری نخستین مدال کاروان را به دست آورد. او در حرکت اول یکضرب ۱۹۵ کیلوگرم را به ثبت رساند، در حرکت دوم که ۱۹۶ کیلوگرم بود، دچار خطا شد و در حرکت سوم هم نتوانست ۱۹۸ کیلوگرم را ثبت کند و درنهایت روی سکوی دوم ایستاد تا مدال اول کاروان رنگ نقره‌ای داشته باشد. روز گذشته اما روز فوق‌العاده‌ای برای این رشته بود و نخستین مدال طلای کاروان به دست آمد. در رقابت‌های دسته 80- کیلوگرم روح‌الله رستمی به عنوان نماینده ایران روی سکو رفت و یک طلای خوشرنگ را به گردن آویخت. با توجه به اینکه رستمی در مسابقات بین‌المللی سال 2021 وزنه 241 کیلوگرمی دسته 89- کیلوگرم را مهار کرده بود، طبق اعلام مسئولان مسابقات، رکورد جهانی این دسته به نام او است.

رکورد پارالمپیک این دسته نیز در اختیار مجید فرزین است که با مهار وزنه ۲۴۰ کیلوگرمی در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو ضمن کسب مدال طلا این رکورد را به نام خود ثبت کرد. رستمی در این دسته با ورزشکارانی از چین، اوکراین، یونان، گرجستان، کلمبیا، ایتالیا و برزیل رقابت کرد.

او ابتدا موفق به مهار وزنه ۲۲۵ کیلوگرمی شد و در ادامه کادر فنی برای وی وزنه ۲۲۸ کیلوگرمی را درخواست دادند. دارنده مدال نقره پارالمپیک لندن برای مهار این وزنه نیز مشکلی نداشت. رستمی که پیش از این توانسته بود با مهار وزنه ۲۴۱ کیلوگرمی رکورد جهانی این دسته را به نام خود کند برای حرکت سوم پشت وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی قرار گرفت و برای مهار آن مشکلی نداشت و با این وزنه طلای خود را مسجل کرد. با توجه به قهرمانی رستمی وی درخواست رکوردشکنی داد اما در مهار وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی ناموفق بود.  

نقره با چاشنی  رکوردشکنی چندباره

روز گذشته اما کاروان ایران یک مدال نقره ارزشمند هم داشت. مدالی که در پرتاب نیزه به دست آمد و چاشنی رکوردشکنی داشت. امان‌الله پاپی در رقابت‌های پرتاب نیزه به مصاف ۱۱ پرتابگر نیزه (نشسته) کلاسF۵۶ رفت. ۴۷.۷۴ اولین پرتاب او بود که با این پرتاب به رده دوم رسید. او در دومین پرتاب ۴۹.۵۰ رکورد جهان را شکست و در سومین شانس خود نیزه را ۴۹.۲۶ پرتاب کرد. ۴۹.۵۶ پرتاب چهارم بود تا او یک بار دیگر رکورد دنیا را بشکند و تعجب همگان را به همراه داشته باشد. او پنجمین بار ۴۹.۵۵ پرتاب کرد و در پرتاب ششم هم نیزه را ۴۷.۸۳ پرتاب کرد و یک رکورد خاص و به یادماندنی برجای گذاشت. در حالی که انتظار می‌رفت پاپی مدال طلا را به خود اختصاص دهد، ورزشکار آذربایجانی با پرتابی بالاتر از ورزشکار ایران به مدال طلا دست پیدا کرد تا نماینده کشورمان مدال نقره را کسب کند.

پیروزی قاطع والیبال نشسته ایران بر آلمان

از سوی دیگر، تیم ملی والیبال نشسته ایران رقابت‌های پارالمپیک توکیو را با موفقیت آغاز کرد. ملی‌پوشان ایران در نخستین دیدار خود در مرحله گروهی در برابر تیم ملی آلمان در سه ست پیاپی و با حساب ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ به برتری رسیدند. تیم ملی ایران با ترکیب مهدی بابادی، داوود علیپوریان، حسین گلستانی، مرتضی مهرزاد، مجید لشگری و صادق بیگدلی به میدان رفت. ست نخست این بازی که یک رقابت بسیار نزدیک و حساس میان دو تیم بود، ۲۳ دقیقه طول کشید. در پایان این ست، به ویژه به لطف درخشش ستاره تیم ایران، مرتضی مهرزاد، به سود ملی‌پوشان ایران به پایان رسید.

مهره کلیدی تیم ملی ایران مرتضی مهرزاد با قد ۲ متر و ۴۶ سانتیمتر است. حضور او در زمین مسابقه باعث پوشش ۲ متر و ۳۰ سانتیمتر در عرض و یک متر و ۹۶ سانتیمتر در ارتفاع است.

مرتضی مهرزاد پس از پایان مسابقه مقابل تیم ملی آلمان گفت: «بازی خیلی دشواری بود چون انتظار چنین عملکردی را از تیم آلمان نداشتیم. آنها در ست نخست واقعا یک بازی پایاپای را ارائه کردند.» مرتضی مهرزاد درباره بازی بعدی تیم ملی ایران در برابر تیم  برزیل اشاره کرد: « بازی با برزیل هم قطعا دشوار خواهد بود. اما مربیان ما شناخت خوبی از این تیم دارند. تیم ایران بازی به بازی بهتر می‌شود. ما اینجا هستیم تا مردم ایران را شاد کنیم.»

تیم ملی والیبال نشسته ایران در دومین رویارویی خود روز دوشنبه ۳۰اوت (۸ شهریور) در گروه A به دیدار تیم ملی برزیل می‌رود. یک روز پس از آن نیز تیم ملی چین، سومین حریف ملی‌پوشان ایران در این گروه است.

تیم ملی والیبال نشسته ایران از امیدهای اصلی کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو به شمار می‌رود. این تیم در پارالمپیک‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ به عنوان قهرمانی رسیده و حال به دنبال کسب هفتمین مدال طلای خود در پارالمپیک ۲۰۲۰ است.