آریا رطاهری

فصل نقل و انتقالات فوتبال اروپا، تقریبا رو به پایان است و با وجود امیدواری رئالی‌ها به خرید امباپه، بعید به نظر می‌رسد که در روزهای باقی مانده اتفاق خاصی در بازار رخ بدهد و یک جابه‌جایی غول آسا صورت بگیرد. حالا که بسیاری از ستاره‌ها مقصد جدیدشان را شناخته‌اند، می‌توانیم فهرست منتخبی از بهترین و جذاب‌ترین خریدهای این تابستان در نظر بگیریم. فهرستی که طبیعتا باشگاه پی‌اس‌جی، بیشترین سهم را در بین نفرات آن خواهد داشت. باشگاهی که به تازگی یک تابستان رویایی را پشت سر گذاشته است.

خط دروازه؛ یک یاغی از میلان

جذاب‌ترین انتقال گلرها در این فصل، به ماجرای جدایی جیجو دوناروما از میلان مربوط می‌شود. ستاره‌‌ای که در سن سیرو کشف شد و چندین سال در ترکیب میلان به میدان رفت، سرانجام این باشگاه را به مقصد پی‌اس‌جی ترک کرد. جالب اینکه باشگاه فرانسوی برای این انتقال، هزینه‌ اولیه‌ای نداشت. چراکه جدایی دوناروما از میلان با یک قرارداد آزاد رقم خورده بود. میلانی‌ها البته منتظر نماندند و خیلی زود به سراغ گلر تیم قهرمان فصل گذشته لیگ فرانسه رفتند. در حقیقت آنها یک سنگربان به لوشامپیونه دادند و یک سنگربان از لوشامپیونه تحویل گرفتند.

خط دفاع؛ چهار مادریدی

نکته جالب در مورد بهترین خریدهای تدافعی این فصل، این است که هر چهار نفر به نوعی با رئال مادرید مرتبط هستند. سه نفر آنها از سوی باشگاه به فروش رسیده‌اند و یک نفرشان هم به تازگی مادریدی شده است. رئال در این تابستان، هر دو ستاره ثابت قلب دفاعی‌اش را فروخت. سرخیو راموس و رافائل واران در این پنجره نقل و انتقالات، رئال را ترک کردند. سرخیو که کاپیتان و رهبر سفیدها محسوب می‌شد، به پاریس رفت و واران هم با ترک برنابئو، راهی منچستریونایتد شد. حالا یونایتد و پی‌اس‌جی، صاحب دو دفاع مطمئن و درخشان هستند. دو مدافع دیگر این فهرست، اشرف حکیمی و داوید آلابا هستند. اشرف که هرگز در تیم اصلی رئال مادرید فرصت چندانی برای بازی پیدا نکرد، بعد از یک فصل درخشان در اینتر راهی پاریس شد و آلابا هم در پایان دوران بازی برای باشگاه بایرن‌مونیخ، به رئال مادرید پیوست و پیراهن شماره چهار سرخیو راموس را تحویل گرفت. اشرف در پست دفاع راست، شروع فوق‌العاده‌ای در تیم پوچتینو داشته و خیلی زود توانایی‌هایش را به همه نشان داده است. آلابا هم در این فصل بدون تردید یک مهره کاملا ثابت برای سفیدها خواهد بود.

خط هافبک؛ شکار پپ، شاهکار سیمئونه

جورجینیو واینالدوم، یکی از هافبک‌هایی بود که بسیاری از باشگاه‌های اروپایی انتظار جذبش را داشتند. او هم تصمیم گرفت با یک قرارداد آزاد از لیورپول جدا شود. جینی ابتدا با بارسا مذاکره کرد و در یک قدمی پیوستن به این باشگاه بود اما در نهایت با دستمزد دو برابر پیشنهاد بارسا، به پاریس رفت تا برای تیم پوچتینو توپ بزند. این هافبک هلندی، روزهای خوبی را در یورو سپری نکرد و حالا امیدوار است در پاریس، یک ستاره تمام‌عیار باشد. منچسترسیتی هم این تابستان دست به یک خرید بزرگ زد و «جک گریلیش» را به خدمت گرفت. ستاره‌ای که در استون ویلا، چهره شده بود و پیراهن تیم ملی را هم بر تن داشت. جک این فصل توانسته در اولین مسابقه خانگی‌اش با لباس سیتی گل‌زنی کند. ترکیب او و کوین دی بروینه در مرکز زمین، یک ترکیب فوق‌العاده برای سیتی خواهد بود. نفر سوم فهرست بهترین خریدهای فصل در خط هافبک، بدون شک «رودریگو دی پائول» است. ستاره سابق اودینزه و مهره مهارنشدنی آلبی سلسته، مورد توجه مربی هموطنش قرار گرفت و با یک رقم بسیار ایده‌آل، به اتلتیکومادرید پیوست. دی پائول این فصل می‌تواند یکی از بهترین‌های لیگ فوتبال اسپانیا باشد.

خط حمله؛ حتی شما مسی عزیز

باورنکردنی نیست اما نام لئو مسی هم بالاخره در فهرست ترنسفرها قرار دارد. بهترین بازیکن دنیا و صاحب بیشترین توپ طلا در تاریخ، فصل جدید را در پاریس شروع می‌کند. باشگاهی که برای جذاب او، هیچ رقمی به بارسلونا پرداخت نکرده است. خیلی‌ها تصور می‌کردند لئو یک ستاره تک‌باشگاهی باشد اما حالا باید به دیدن او در تیمی جدید عادت کنند. از جیدن سانچو هم نباید به سادگی عبور کرد. فوتبالیستی که فصل گذشته در دورتموند فوق‌العاده ظاهر شد و حالا پیراهن منچستریونایتد را به دست آورد. جالب اینجاست که جیدن قبلا در سیتی برای مدتی شاگرد پپ گواردیولا بوده و حالا به تیم رقیب منتقل شده است. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های این بازیکن برای پیوستن به یونایتد، انتقام گرفتن از باشگاه سیتی باشد که به راحتی او را از دست داده است. آخرین ستاره این فهرست، روملو لوکاکو خواهد بود. بازیکنی که در اوج جوانی در چلسی بازی می‌کرد اما به اورتون فروخته شد و سپس برای باشگاه‌هایی مثل یونایتد و اینتر به میدان رفت. روملو حالا در قامت یک ستاره و به عنوان گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر انگلیس، به چلسی برگشته تا در تیم محبوب دوران نوجوانی، یک دوران طولایی را پشت سر بگذارد.