اولین دوره تاریخ المپیک که در یک سال «فرد» برگزار می‌شد هم سرانجام به پایان رسید. المپیکی که طبق انتظار، آمریکایی‌ها موفق به فتحش شدند. این دوره از رقابت‌ها به دلیل پاندمی کرونا، اصلا حال و هوای المپیک نداشت و بدون شور و حرارت برگزار شد. با این حال در جریان همین رقابت‌ها، نبردهای بسیار جذابی شکل گرفت.

آریا رهنورد

المپیک بی‌تماشاگر،    میزبان خشمگین

المپیک توکیو اولین المپیک همه تاریخ بود که بدون هیچ تماشاگری برگزار شد. حتی در مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه المپیک، خبری از تماشاگرها در ورزشگاه نبود. کشور میزبان ترجیح داد مسابقه‌ها هیجان کم‌تری داشته باشد اما برگزاری این رقابت‌ها، موجب شکل‌گیری یک اپیدمی شدیدتر در این کشور نشود. برگزاری المپیک بدون حضور هوادارها، یک ضربه بزرگ مالی هم به کشور میزبان زد. در حقیقت آنها دیگر به هیچ قیمتی از میزبانی المپیک تابستانی رضایت نداشتند. در توکیو، هیچ نشانی از خوشحالی برای میزبانی المپیک وجود نداشت و گروهی از مردم، حتی بسیار خشمگین به نظر می‌رسیدند. در جریان برگزاری اختتامیه، گروهی از مردم توکیو در اعتراض به میزبانی المپیک، تجمعاتی را هم برگزار کردند. به هر حال میزبانی این دوره، هیچ لذتی برای شهروندان توکیو نداشت. یک خاطره تلخ که آنها دوست دارند زودتر آن را به فراموشی بسپارند.

سبقت لحظه ‌آخری آمریکا

آمریکا تنها کشور المپیک بود که توانست تعداد مدال‌هایش را «سه رقمی» کند. با این حال آنها تا آخرین روز برگزاری رقابت‌ها، در رده دوم دیده می‌شدند. آمریکا تا آخرین ساعات المپیک با 36 طلا پشت سر چین دیده می‌شد اما سه مدال طلا در روز آخر، این تیم را در صدر جدول مسابقات قرار داد. این کشور در نهایت با 39 طلا، 41 نقره و 33 برنز روی سکوی اول المپیک قرار گرفت. آنها در مجموع 113 مدال به دست آوردند. چین در این دوره المپیک مجموعا 88 مدال گرفت و روی سکوی دوم ایستاد. کشور میزبان هم سوم شد و بریتانیا سکوی چهارم المپیک را به دست آورد. از المپیک 96 به بعد، آمریکایی‌ها فقط یک دوره قهرمان المپیک نشده‌‌اند و چین، آن دوره را فتح کرده است. آمریکا تا امروز 1063 مدال المپیک به دست آورده است. جالب اینکه دومین کشور موفق تاریخ در المپیک، تنها 395 طلا تصاحب کرده است.

نیستند،   ولی هستند

کشور روسیه به دلیل دوپینگ سازمان یافته، از هر رقابتی در ورزش جهان محروم شده اما در عین حال، آنها با اسم «کمیته المپیک روسیه» در رقابت‌های المپیک توکیو دیده شدند. کمیته المپیک روسیه با 20 طلا، 28 نقره و 23 برنز در جایگاه پنجم المپیک قرار گرفت. مدال‌هایی که البته در تاریخ المپیک به نام روس‌ها ثبت نمی‌شود و تنها مرتبط با کمیته المپیک این کشور است. سرشناس‌ترین مدال‌آور روس‌ها در المپیک، عبدالرشید سعدا...‌یف ملقب به تانک روسی بود. آزادکار افسانه‌ای ورزش روسیه در دیدار نهایی کایل اسنایدر آمریکایی را شکست داد و رسیدن به سکوی اول المپیک را جشن گرفت.

المپیک در آب

از المپیک 96 آتلانتا به بعد، استرالیا همیشه رتبه‌ای «تک‌رقمی» در المپیک داشته و فقط در یک دوره، به جایگاه دهم رسیده است. آنها پنج سال قبل در ریو، عملکرد درخشانی نداشتند و با هشت طلا و مجموعا 29 مدال، در رده دهم قرار گرفتند. استرالیا در توکیو اما عملکرد به مراتب بهتری داشت. آنها با رسیدن به «17 طلا» با رکورد بهترین عملکرد تاریخ‌شان در یک دوره المپیک برابری کردند. استرالیا در این المپیک، هفت نقره و 22 برنز هم گرفت و در نهایت، به سکوی ششم رسید. جالب اینکه از 17 طلای استرالیا در المپیک، 12 طلا در رشته شنا و چهار طلا هم در قایقرانی تصاحب شد. به جز یک طلا در دوچرخه‌سواری، استرالیایی‌ها همه مدال‌های‌شان را به خاطر تبحر در ورزش‌های آبی به دست آوردند.

سلاطین ورزش‌های تیمی

اگرچه فرانسه امسال قهرمان یورو نشد اما در ورزش‌های تیمی المپیک، عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت. آنها نشان دادند که سطح ورزش‌شان، چقدر در رشته‌های تیمی پیشرفت کرده است. آنها در شمشیربازی تیمی مردان به طلا رسیدند و مدال طلای هندبال و والیبال مردان را هم از آن خودشان کردند. آنها در والیبال و هندبال هم روی سکوی اول قرار گرفتند. تقریبا نیمی از طلاهای فرانسوی‌ها در المپیک، در رشته‌های تیمی به دست آمدند. این تیم در بسکتبال هم تا مسابقه فینال پیش رفت و در یک نبرد سخت و حساس، روبه‌روی آمریکا شکست خورد و شانس بردن طلا را از دست داد.

سال رویایی ایتالیا

تابستان سال گذشته، اصلا روزهای خوبی برای ایتالیا نبود. آمار بالای کرونا و مشکلات شدید اقتصادی، این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد. ظرف این یک سال اما بهترین روزهای ممکن برای ایتالیایی‌ها رقم خورد. آنها در قدم اول، برنده رقابت‌های موسیقی یوروویژن شدند. آنها سپس یک اتفاق جذاب دیگر را هم تجربه کردند و توانستند روی سکوی اول جام ملت‌ها بروند. موفقیت‌های ایتالیا با کسب 10 مدال طلا در المپیک کامل شد. ایتالیایی‌ها با این 10 طلا، توانستند در رده دهم المپیک قرار بگیرند. این 10 طلا در حالی به دست آمد که ایتالیا در هر کدام از سه دوره قبلی المپیک، صاحب هشت مدال طلا شده بود. جذاب‌ترین طلای آنها در المپیک، طلای دوی صد متر بود. مدالی که به مارسل جاکوبز رسید. طلای ویتو دل آکیلا در تکواندو هم سروصدای زیادی در کشور ایتالیا برپا کرد.