آریا طاری

باشگاه تراکتورسازی حتی پس از پایان لیگ برتر بیستم، همچنان دست از تغییر دادن سرمربی برنمی‌دارد. آنها یک روز بعد از پایان رقابت‌های لیگ برتر، فراز کمالوند را جایگزین فیروز کریمی کرده‌اند. لیگ برتر بیستم به لحاظ تغییر سرمربیان، یکی از فصل‌های رکوردشکن فوتبال ایران بود. بخش عمده‌ای از این تغییرها البته مربوط به دو باشگاه تبریزی لیگ برتر بود. چراکه تقریبا نیمی ار تیم‌های فوتبال ایران در طول فصل، نیمکت‌شان را دچار تحول نکردند.

اولین جابه‌جایی

اولین تغییر روی نیمکت‌های لیگ برتر، در باشگاه پیکان اتفاق افتاد. تنها دو روز به شروع فصل جدید باقی مانده بود که پیکانی‌ها سرمربی‌شان را تغییر دادند. در این باشگاه، مهدی تارتار جانشین عبدا... ویسی شد. تارتار تا پایان فصل در پیکان باقی ماند و فصل را در این باشگاه در رده خوبی به پایان برد. پس از دو تجربه کاملا امیدوارکننده در پارس جنوبی و نفت مسجدسلیمان، مهدی تارتار در پیکان نشان داد که در قامت یک مربی، قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند رفته رفته به سراغ کار کردن در باشگاه‌های بزرگ‌تری برود.

سلاطین تغییر

پس از شروع فصل، تراکتور اولین تیمی بود که سرمربی‌اش را تغییر داد. این باشگاه فقط پنج هفته زمان در اختیار علی منصوریان گذاشت و تصمیم به برکناری این مربی گرفت. باشگاه تبریزی همانند چند فصل گذشته، در این فصل هم رکورددار انتصاب سرمربی‌های مختلف بود. آنها به جای منصوریان، مسعود شجاعی را روی نیمکت قرار دادند. مالکان تراکتور سپس تصمیم گرفتند قید این تصمیم را بزنند و به جای مسعود، رسول خطیبی را روی نیمکت قرار بدهند. حتی خطیبی هم زیاد در این باشگاه دوام نیاورد و فیروز کریمی در چند هفته پایانی سرمربی قرمزها شد. جالب اینکه ماجرا حتی در همین نقطه به پایان نمی‌رسد. دو روز پس از اتمام رقابت‌های لیگ برتر بیستم، فیروز کریمی هم شغلش را از دست داد تا کمالوند «پنجمین» مردی باشد که به عنوان سرمربی تیم تبریزی در این فصل در نظر گرفته می‌شود.

فراتر از هالیوود

شرایط در باشگاه ماشین‌سازی اگر از تراکتور عجیب‌تر نباشد، قطعا عادی‌تر هم نیست. این تیم تبریزی متخصص عوض کردن سرمربی است و البته شرایط جدول به خوبی نشان می‌دهد که آنها چه نتیجه‌ای از این اتفاق گرفته‌اند. ماشین فصل را با جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر شروع کرد. وحید بیاتلو اما خیلی زود برکنار شد و جایش را به سعید اخباری داد. پس از مدتی، مهدی پاشازاده سرمربی جدید ماشین لقب گرفت. مهدی پاشا هم فقط چند هفته در این تیم دوام آورد تا سعید اخباری دوباره به این تیم برگردد. آخرین تغییر فصل در ماشین هم انتخاب علیرضا اکبرپور به جای اخباری بود. جالب اینکه در نهایت ماشین با اکبرپور و سایپا با اخباری، راهی رقابت‌های لیگ یک شدند.

کمی بدتر، کمی بهتر

این فقط ماشین نبود که تغییر مداوم سرمربی، شرایط را برایش ناخوشایند کرد. خیلی از تغییرات دیگر روی نیمکت‌های لیگ برتر هم نتیجه خوبی به همراه نداشتند. آلومینیوم اراک پس از جدایی رسول خطیبی در رده پنجم جدول قرار داشت اما فصل را در رده پایین‌تری به پایان رساند. البته در این زمینه مدیران آلومینیوم بی‌تقصیر بودند و این تصمیم را خود خطیبی گرفت. نفت مسجدسلیمان هم در روز جدایی مجتبی حسینی تیم دهم جدول بود اما در پایان فصل به منطقه سقوط نزدیک شد. سایپا هم در زمان برکناری ابراهیم صادقی، هنوز در منطقه سقوط قرار نداشت. در لیگ برتر البته تغییر سرمربی به سود چند باشگاه هم شد. نساجی که با جلالی به رده پانزدهم جدول رفته بود و خطر سقوط را به شدت احساس می‌کرد، با ساکت الهامی احیا شد و نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آورد. آنها دو هفته قبل از پایان بازی‌ها عملا بقا در رقابت‌های لیگ را قطعی کرده بودند. استقلال هم با تغییر دادن محمود فکری و جذب فرهاد مجیدی، به لحاظ فنی شرایط مطلوب‌تری پیدا کرد و کیفیت به مراتب بیشتری به دست آورد.

بدون تغییرها

هفت تیم لیگ برتری در این فصل، به نیمکت‌شان دست نزدند. آماری که تا حدود زیادی امیدوارکننده به نظر می‌رسد. پرسپولیس در این فصل با هدایت یحیی گل‌محمدی توانست قهرمانی رقابت‌های لیگ بیستم را به دست بیاورد. این پنجمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس و دومین قهرمانی متوالی یحیی در لیگ برتر به شمار می‌رفت. سپاهان هم با محرم نویدکیا، نتایج درخشانی به دست آورد و تبدیل به اولین تیم تاریخ لیگ برتر شد که با میانگین بیشتر از دو امتیاز در هر مسابقه، عنوان قهرمانی را به دست نمی‌آورد. گل گهر سیرجان هم سومین باشگاهی بود که سرمربی‌اش را تغییر نداد. آنها با قلعه‌نویی تیم پنجم جدول شدند و در نیمه نهایی جام حذفی نیز دیده می‌شوند. فولاد هم در طول فصل با هدایت نکو به کار ادامه داد. هرچند که شنیده می‌شود جواد در شروع فصل تازه سرمربی این تیم نخواهد بود. سه باشگاه دیگری که در لیگ بیستم دست به ترکیب نیمکت نزدند، مس رفسنجان، پدیده مشهد و صنعت نفت آبادان بودند. تیم‌هایی که فصل را در میانه‌های جدول به پایان بردند.