شب بیست و نهم!

تک تک لیگ‌های اروپایی از مدت‌ها قبل به پایان رسیده‌اند، سرنوشت قهرمان لیگ قهرمانان اروپا مشخص شده، جام ملت‌های اروپا تمام شده و المپیک در جریان است اما ظاهرا لیگ برتر ایران، اصلا قصد تمام شدن ندارد! این لیگ طولانی حالا به هفته ماقبل پایانی رسیده و درست مثل همیشه، این هفته پر از ماجراهای عجیب و حواشی ریز و درشت بوده است. از ماجراهای تکراری فیروز کریمی تا اتهام‌های حیرت‌آور سیروس پورموسوی به جواد نکونام، لیگ برتر یکی از پرتنش‌ترین هفته‌های ممکن را سپری کرده است. لیگی که سرنوشت قهرمان، سهمیه آسیایی و دومین تیم سقوط‌کننده‌اش در هفته پایانی مشخص خواهد شد.

آریا طاری

سیمای ستاره ناجی

مهدی عبدی واقعا فوتبالیست عجیبی است. بازیکنی که اصلا با گل‌زنی در نبردهای معمولی سروکار ندارد اما همین که یک جدال حساس از راه می‌رسد، بیشتر از همیشه تشنه گل‌زنی می‌شود. مهدی، مسابقه تیمش با تراکتور را از روی نیمکت شروع کرد و در آغاز نیمه دوم به زمین آمد. او گل تساوی قرمزها را با یک جاگیری خوب وارد دروازه تراکتور کرد و در لحظات پایانی با یک حرکت انفرادی فوق‌العاده، سومین گل تیمش را هم به ثمر رساند تا تیر خلاص را به تراکتوری‌ها زده باشد. با این تبحر عجیب در درخشش در نبردهای حساس، مهدی عبدی باید به فوتبال اروپا برود. چراکه آن‌جا دیگر همه نبردها حساس هستند! ناجی همیشگی پرسپولیس، حالا دوباره در نقش ناجی فرو رفته و این تیم را از یک بزنگاه بسیار سخت عبور داده است.

کمدین ناامیدکننده

فیروز کریمی در روزهای اوج دوران مربیگری، حقیقتا یک چهره بامزه و یک طنزپرداز قوی بود. هر چقدر زمان سپری شد اما توانایی طنزپردازی فیروز هم تحلیل رفت و او دیگر نمک سابقش را نداشت. اصرار برای بامزه بودن در چنین شرایطی، آن تصویر جذاب فیروز در فوتبال ایران را خراب کرد. حالا او مردی است که به هر قیمتی می‌خواهد سوژه طنز بسازد اما دیگر توانایی قبلی‌اش را ندارد. حرف‌هایی که او در کنفرانس خبری پس از دیدار با پرسپولیس با گل‌واژه‌هایی مثل«دل‌پیچه» و «بیرون‌روی» به زبان آورد، حقیقتا زشت به نظر می‌رسیدند. یک مربی فوتبال نباید به خودش اجازه بدهد که در چنین موقعیتی، به سراغ چنین بحث‌های سخیفی برود. باور کنید دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، آنقدر هم ارزش ندارد که آدم برای رسیدن به آن، خودش را به هر دری بزند!

سلاطین بازی جوانمردانه!

از لحظه قطعی شدن سقوط ماشین‌سازی، این تیم واقعا «جوانمردانه»(!) و محکم به مصاف رقبا رفته است. آنها هفته گذشته با پرسپولیس روبه‌رو شدند و یک شکست وحشتناک را برابر این تیم تجربه کردند. ماشین این هفته هم روبه‌روی پیکان با پنج گل شکست خورد تا کیسه گل محبوب این روزهای تیم‌های لیگ برتری باشد. خوشبختانه دیدار آخر تیم تبریزی در لیگ برتر یک مسابقه کاملا تشریفاتی با نفت آبادان است. در غیر این صورت، معلوم نبود چه حواشی بزرگی در اطراف این تیم شکل می‌گیرد. آنها در دو مسابقه 10 گل دریافت کرده‌اند و ظاهرا دیگر انگیزه‌ای برای دنبال کردن مسابقات ندارند. ماشین در شروع فصل آینده، باید خودش را برای حضور در لیگ یک آماده کند.

خراب شدن پنالتی وحید محمدزاده روبه‌روی سپاهان، شاید یکی از حسرت‌بارترین لحظه‌های تاریخ باشگاه ذوب‌آهن در لیگ برتر باشد. آنها روی این صحنه، به شکل ناخواسته‌ای به باقی ماندن سپاهان در کورس قهرمانی کمک کردند اما خودشان در یک قدمی سقوط قرار گرفتند

پنالتی حسرت‌بار

خراب شدن پنالتی وحید محمدزاده روبه‌روی سپاهان، شاید یکی از حسرت‌بارترین لحظه‌های تاریخ باشگاه ذوب‌آهن در لیگ برتر باشد. آنها روی این صحنه، به شکل ناخواسته‌ای به باقی ماندن سپاهان در کورس قهرمانی کمک کردند اما خودشان در یک قدمی سقوط قرار گرفتند.

جالب اینجاست که ذوب در تمام ادوار لیگ برتر، هرگز طعم سقوط از این لیگ را نچشیده اما حالا فاصله زیادی با این کابوس بزرگ ندارد. آنها که زمانی برای قهرمانی لیگ در هفته‌های پایانی مبارزه می‌کردند، حالا گزینه جدی سقوط هستند. یک اتفاق تلخ برای باشگاهی که همیشه به نظم و نتایج مثبت، شهرت داشت و حتی توانسته بود تا فینال آسیا هم صعود کند.

 نقطه‌زن‌ها!

رسیدن لیگ به ایستگاه‌های پایانی انگار اعتماد به نفس بعضی از مهره‌ها برای امتحان شوت‌های از راه دور و نزدیک را بالا برده است. در مسابقه سپاهان و ذوب، امید نورافکن با یک شلیک استثنایی دروازه ذوب را باز کرد. جالب اینکه این اولین ایستگاهی موفق نورافکن در تاریخ لیگ برتر بود. رحمان جعفری هم این هفته گل زیبایی به ثمر رساند و متین کریم‌زاده هم، با یک شلیک دیدنی اولین گل رسمی‌اش را برای استقلال زد. این هفته به لحاظ رد و بدل شدن گل‌های زیبا، یکی از بهترین هفته‌های لیگ برتر بود.

چه کسی جادوگر است!

اگر تصور می‌کنید کنفرانس مطبوعاتی فیروز کریمی تنها کنفرانس عجیب این هفته بود، سخت در اشتباه هستید. پس از مسابقه فولاد و صنعت نفت، ماجراهای عجیب‌تری هم اتفاق افتاد. جایی که سیروس پورموسوی، جواد نکونام را به استفاده از «جادوگر» در مسابقات فوتبال متهم کرد و حتی با دادن چند کد خاص، تاکید کرد که دیگر نمی‌گذارد نکو در اهواز مربیگری کند! فولاد آخرین مسابقه خانگی این فصل را هم بدون شکست پشت سر گذاشت تا یک فصل کامل در استادیوم خانگی به هیچ تیمی نباخته باشد. هر چند که این باشگاه حالا با موج جدیدی از حواشی مربوط به ادعاهای پورموسوی روبه‌رو شده است.