اگر ویروس کرونایی در کار نبود، این روزها یک سال از برگزاری المپیک 2020 توکیو می‌گذشت. اما کووید 19 حتی با تعویق یک ساله این رقابت‌ها هم خودنمایی می‌کند و بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در هر حال این ویروس نتوانست المپیک توکیو را به کام لغو کامل بکشاند و حالا قرار است از سه روز آینده، سی‌ودومین دوره از این مسابقات رسما آغاز شود. تا الان دو گروه از ورزشکاران ایران نیز عازم توکیو شده‌اند و آماده می‌شوند تا به مصاف رقبای خود بروند. ژاپن در حالی بعد از سال 1964 برای دومین بار میزبان المپیک است که این بار ورزشکاران در 33 رشته و ۳۹۹ ماده به مصاف هم می‌روند. کاروان ایران نیز با 66 نماینده در 17 رشته (16 فدراسیون) در این مسابقات حضور دارد و برای کسب مدال تلاش می‌کند.

ایران در المپیک 1948 لندن بعد از اینکه توسط کمیته بین‌المللی المپیک پذیرفته شد، در این رقابت‌ها حضور رسمی پیدا کرد. در همین دوره هم جعفر سلماسی وزنه‌بردار ایران تنها مدال کاروان 38 نفره ایران که برنز بود را به دست آورد تا چراغ مدال‌آوری را از همان نخستین تجربه روشن کند. از آن زمان تا به الان ایران در 16 دوره مسابقات شرکت کرده و موفق به کسب 18 طلا، 21 نقره و 29 برنز (مجموع 68 مدال) شده است. حالا از ستارگان ایران زمین انتظار می‌رود که بتوانند در هفدهمین دوره حضور ایران در مسابقات المپیک، این عدد را با یک تحول خوب مواجه کنند و مدال‌های خوبی را به نام خود بزنند.

نقطه عطف مسابقات توکیو اما می‌تواند تدابیر شدید بهداشتی و قوانینی باشد که این دور از مسابقات را به محدودترین رقابت‌هایی تبدیل کرده که شاید تاریخ به خود دیده است. این روزها توکیو در وضعیت اضطراری به سر می‌برد و با رسیدن کاروان‌ کشورهای مختلف به این شهر، چند تست مثبت کرونا هم خودش را نشان داد. همین اتفاق باعث انتظار چند ساعته کاروان‌ها در فرودگاه شد که صدای اعتراض‌شان را هم در آورده است. این انتظار آنقدر طولانی بود که میثم صالحی و میلاد عبادی‌پور برای گذراندن وقت در سالن فرودگاه با چرخ‌های بابری بازی کردند و تیم تکواندو هم گوشه‌ای از سالن به خواب رفت.

کم شدن حاضران در مراسم رژه، محدودیت در حضور تماشاچی، کم شدن تعداد مسئولان و خبرنگارهای کشورها، ممنوعیت خروج ورزشکاران از دهکده، اجبار استفاده ورزشکاران از تلفن هوشمند که برنامه‌های ویژه‌ای روی آن نصب است برخی از قوانین است. همچنین از حاضران در سالن مسابقات درخواست شده که از فریاد زدن، آواز خواندن، تشویق کردن برای حمایت از ورزشکار خودداری کنند. در مراسم اهدای مدال هم دست دادن و در آغوش کشیدن هم وجود نخواهد داشت و برخلاف گذشته که مسئولان مدال را بر گردن ورزشکاران می‌انداختند اکنون خود ورزشکاران باید مدال را از داخل سینی بردارند و بر گردن خود بیندازند. به هر حال حتما تمام ورزشکاران به این درک رسیده‌اند که رقیبی هم به نام کرونا دارند که اگر بی‌دقتی کنند حتما مقابلش بازنده خواهند بود.

در هر حال کار نماینده‌های کشورمان در المپیک از روز جمعه ‌آغاز می‌شود. در این روز نازنین ملایی از ساعت 4 صبح به وقت تهران در مرحله گروهی روئینگ یک نفره زنان به آب می‌زند و میلاد وزیری از ساعت ۸:۳۰ صبح در مرحله مرحله تعیین رنکینگ انفرادی مردان دست به کمان می‌شود.

در پایان باید به جای خالی بسیاری از ستاره‌های ایران از جمله الهه احمدی (تیراندازی)، کیانوش رستمی و سهراب مرادی (وزنه‌برداری)، بهمن عسگری و ذبیح‌ا... پورشیب (کاراته)، نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)،‌ زهرا نعمتی (تیروکمان) و... اشاره کرد. ورزشکارانی که حضورشان می‌توانست جذابیت مسابقات را برای ورزش‌دوستان دوچندان کند.