آریا رهنورد

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها، سرشار از لذت و هیجان بود. آنقدر که خیلی‌ها این دوره از یورو را با بهترین یوروهای تاریخ مقایسه می‌کنند. تا همین جا هم شگفتی‌های زیادی در جام ملت‌ها اتفاق افتاده و باید منتظر شگفت‌های تازه‌تری باشیم. خبر نگران‌کننده این است که تنها هفت مسابقه به پایان این تورنمنت جذاب و تماشایی باقی مانده است. از این هفت مسابقه، دو نبرد امروز در روسیه و آلمان برگزار خواهند شد. دو جدال جذاب که سرنوشت دو تیم حاضر در نیمه نهایی تورنمنت را مشخص می‌کنند.

سوئیس-اسپانیا (ساعت 20:30/ ورزشگاه کرستوفسکی روسیه)

اولین مسابقه مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها را سوئیس و اسپانیا برگزار می‌کنند. دو تیمی که در دو نبرد فوق‌العاده دراماتیک و فراموش‌نشدنی، خودشان را به این مرحله از جام ملت‌ها رساندند. اسپانیا در مسابقه قبلی که به وقت‌های اضافه هم کشیده شد، حریف را با نتیجه پنج بر سه شکست داد و سوئیس هم با یک نمایش باورنکردنی که اتفاقا آن هم به وقت اضافه رفت، توانست قهرمان جهان را در ضربات پنالتی از پیش رو بردارد. سناریوی دو مسابقه، به شکل متفاوتی برای دو تیم اتفاق افتاد. اسپانیا آن تیمی بود که بعد از زدن گل سوم، بازی را رها کرد و تنبیه شد. سوئیس اما آن تیمی بود که بعد از خوردن گل سوم، دست از تلاش برنداشت و کار را به تساوی کشاند. با این حال هر دوی آنها «برنده» بودند و این موضوع از هر چیزی مهم‌تر به نظر می‌رسد. شاگردان انریکه و پتکوویچ، حالا یک جدال به شدت جذاب را پشت سر خواهند گذاشت. این اولین بار است که اسپانیا و سوئیس در تاریخ یورو با هم روبه‌رو می‌شوند. آنها سه بار در جام جهانی با هم مسابقه داده‌اند و در این سه بازی، دو برد سهم اسپانیا و یک برد سهم سوئیس شده است. جالب اینکه سوئیس در اولین مسابقه جام جهانی آفریقای جنوبی، توانست لاروخا را شکست بدهد اما همان اسپانیا در نهایت، قهرمان جام جهانی شد! اسپانیا با قرار گرفتن در چنین موقعیتی بیگانه نیست اما سوئیس برای اولین بار در تمام تاریخش به یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا راه پیدا کرده است. پس از پیروزی بزرگ در دیدار قبلی روبه‌روی کرواسی، اسپانیا به اولین تیم تاریخ جام ملت‌های اروپا تبدیل شد که در دو بازی متوالی پنج  بار دروازه تیم‌های رقیب را باز می‌کند. این حقیقت را هم اما نباید فراموش کرد که سوئیس نیز در هر دو دیدار قبلی‌اش در این تورنمنت سه گل زده و با داشتن ستاره‌هایی مثل ژاکا، شکیری و سفروویچ، اصلا تیم ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. این یک مسابقه فوق‌العاده بین دو تیم خسته و جسور خواهد بود. دو تیمی که به هر قیمتی می‌خواهند بخشی از نیمه نهایی این جام باشند.

بلژیک-ایتالیا (ساعت 23:30/

 ورزشگاه آلیانز آره‌نا آلمان)

بدون تردید، این بزرگ‌ترین جدال در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها خواهد بود. جایی که دو غول تورنمنت روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. تیم‌هایی که تا امروز، هر چهار مسابقه قبلی‌شان در جام را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. هم ایتالیا و هم بلژیک، کار سختی برای صعود از مرحله قبلی جام داشتند. بلژیک یک نبرد به شدت سخت و نزدیک را روبه‌روی پرتغال پشت سر گذاشت و با تنها گل تورگان هازارد روی یک شلیک استثنایی، به برتری رسید و ایتالیا برخلاف انتظارها، ناچار شد برابر اتریش به وقت‌های اضافه برود. اگر کمک‌داور ویدئویی به کمک تیم مانچو نیامده بود، حتی احتمال شکست آنها برابر اتریش هم وجود داشت. آتزوری در آن مسابقه پس از 1168 دقیقه بالاخره گل خورد! این نخستین بار است که ایتالیا و بلژیک در یک مسابقه حذفی به هم برخورد می‌کنند. دیدارهای قبلی آنها در یورو و جام جهانی، همیشه در مراحل گروهی اتفاق افتاده است. جالب اینکه بلژیک در چهار تقابل قبلی در یورو و جام جهانی، حتی یک بار هم موفق به کسب پیروزی روبه‌روی ایتالیا نشده است. ایتالیا عادت خاصی در رسیدن به ضربات پنالتی در یک چهارم نهایی جام ملت‌ها دارد. آنها برای چهارمین بار متوالی به این مرحله از یورو راه پیدا کرده‌اند و جالب اینجاست که کارشان در هر سه تجربه قبلی در این مرحله به پنالتی کشیده شده است. این تیم در سال‌های 2008 و 2016 در پنالتی‌ها روبه‌روی اسپانیا و آلمان حذف شد اما در سال 2012 توانست تیم ملی انگلیس را در ضربات پنالتی شکست بدهد. بلژیک در هفت مسابقه از هشت جدال آخر در جام ملت‌ها «برنده» بوده و ایتالیا هم با رکوردی خیره‌کننده راه خودش را به این مرحله هموار کرده است. آنها در 12 بازی از 13 مسابقه اخیرشان در همه رقابت‌ها برنده بوده‌اند. بزرگ‌ترین نگرانی تیم مارتینز برای این جدال، مصدومیت ادن هازارد و کوین دی بروینه است. آنها برای صعود در این مسابقه بسیار سخت و نفس‌گیر، به درخشش خیره‌کننده مهاجم نوک‌شان یعنی روملو لوکاکو نیاز دارند. بازیکنی که ایتالیایی‌ها به خوبی با خصوصیت‌هایش آشنا هستند.