آریا طاری

دومین روز از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا در دانمارک آغاز می‌شود و در رومانی به پایان می‌رسد. برخلاف انتظارها، این شکل و شیوه از برگزاری یورو در 11 کشور اصلا بد از آب درنیامده و جو فوتبالی ویژه‌ای را در سراسر قاره اروپا به راه انداخته است. شاید اگر کرونایی در کار نبود و همه استادیوم‌ها پر می‌شدند، این دوره به جذاب‌ترین میزبانی تاریخ یورو تبدیل می‌شد. با این وجود شیوه برگزاری جام ملت‌ها تا امروز کاملا رضایتبخش بوده و جو بسیار جذابی را در اروپا به وجود آورده است.

 کرواسی-اسپانیا (ساعت 20:30/ ورزشگاه پارکن دانمارک)

برخورد کرواسی و اسپانیا، نبرد تیم‌هایی است که در مرحله گروهی خیلی «دیر» تصویر واقعی‌شان را به رقبا نشان دادند. هر دو تیم در دو مسابقه اول‌شان در این جام پیروز نشدند و سرانجام در مسابقه سوم، بردهای جذابی به دست آوردند. کرواسی با درخشش لوکا مودریچ برابر اسکاتلند، خودش را به جایگاه دوم گروه رساند و اسپانیا پس از دو تساوی پیاپی، یک‌طرفه‌ترین برد مرحله گروهی را روبه روی اسلواکی جشن گرفت. این بازی، تقابل جذابی بین دو مربی جوان و پرانگیزه خواهد بود. نبردی تماشایی بین دالیچ و انریکه که اصلا نمی‌خواهند در همین مرحله جام را ترک کنند. بین کرواسی و اسپانیا یک تفاوت بسیار بزرگ وجود دارد. اسپانیا با تغییر نسل به یورو قدم گذاشته و ستاره‌های جوان زیادی را به ترکیب فراخوانده است. بسیاری از ستاره‌های قدیمی‌تر دیگر جایی در ترکیب این تیم ندارند. درست برخلاف آنها، کرواسی هنوز با همان نسل طلایی به کار ادامه می‌دهد. نسلی که بسیاری از مهره‌ها در آن از سی سالگی عبور کرده‌اند. به نظر می‌رسد اگر این بازی به وقت اضافه کشیده شود، اسپانیا با نیروی جوانی‌اش شانس بیشتری برای تصاحب پیروزی در آن خواهد داشت. جالب ابنکه بدترین شکست تاریخ فوتبال کرواسی در فوتبال ملی، روبه روی همین اسپانیا رقم خورده است. آنها سال 2018 در لیگ ملت‌های اروپا با نتیجه 6 بر صفر به لاروخا باختند تا تلخ‌ترین شکست ممکن را تجربه کنند. این سومین تقابل اسپانیا و کرواسی در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌ها محسوب می‌شود. اسپانیا در سال 2012 حریف‌اش را شکست داد و کرواسی در یورو 2016 روبه روی این رقیب به پیروزی رسید. اسپانیایی‌ها پس از سال‌های رویایی قهرمانی در یورو 2008، جام جهانی 2010 و یورو 2012، دیگر حتی در یک مسابقه «حذفی» در تورنمنت‌های ملی برنده نبوده‌اند. این تیم در اولین مسابقه حذفی یورو 2016 به ایتالیا باخت و در اولین جدال حذفی جام جهانی 2018 نیز مغلوب روسیه شد. اگر امشب اسپانیا از جام ملت‌ها کنار برود، این دومین بار در تاریخ این کشور است که آنها در سه مسابقه حذفی متوالی در تورنمنت‌های مهم شکست می‌خورند. حریف امشب آنها هم تیمی است که تا امروز هرگز نتوانسته یک نبرد حذفی در جام ملت‌ها را با پیروزی پشت سر بگذارد! تیم انریکه در دور گروهی، رکورددار مالکیت توپ بوده است. آنها این بار هم به حفظ کردن توپ روبه روی رقیب پرتجربه فکر می‌کنند.

فرانسه-سوئیس (ساعت 23:30/ استادیوم ملی بخارست)

هیچ کس تصور نمی‌کرد قهرمان جهان، مرحله گروهی جام ملت‌ها را فقط با یک «پیروزی» ترک کند. آنها در این مرحله، فقط تیم ملی آلمان را شکست دادند و نتوانستند روبروی مجارستان و پرتغال، به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا کنند. در مقابل تیم ملی سوئیس که حریف امشب تیم دشان به شمار می‌رود، با یک برد روبه روی ترکیه، یک تساوی با ولز و یک شکست در مقابل ایتالیا به عنوان تیم سوم جدول راهی این مرحله شده است. فرانسوی‌ها در هفت مسابقه گذشته با سوئیس، طعم شکست را نچشیده‌اند. با این وجود چهار بازی از پنج جدال آخر این دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. این پنجمین نبرد سوئیس و فرانسه در یک تورنمنت مهم ملی به شمار می‌رود اما آنها همیشه در دور گروهی با هم روبرو شده‌اند و این اولین بار است که در یک مسابقه حذفی روبه روی هم قرار می‌گیرند. آخرین تقابل آنها در یک تورنمنت ملی، سال 2016 در دوره قبلی یورو اتفاق افتاد. جایی که دو تیم در مرحله گروهی به تساوی بدون گل رسیدند. فرانسوی‌ها آمار جالبی هم در رقابت‌های مهم اخیرشان دارند. آنها در 17 مسابقه آخری که در جام جهانی و یورو برگزار کرده‌اند، فقط «یک بار» شکست خورده‌اند و آن شکست، در فینال دوره قبلی جام ملت‌ها اتفاق افتاده است. جالب اینکه از جام جهانی 2014 تا امروز، سوئیس همیشه توانسته خودش را به دور حذفی تورنمنت‌ها برساند اما همیشه هم در همان اولین مسابقه حذفی از رقابت‌ها کنار رفته است. فرانسوی‌ها از سال 2019 هرگز در یک مسابقه رسمی بازنده نبوده‌اند. در نگاه اول، همه چیز به سود پرستاره‌ترین تیم جام به نظر می‌رسد اما سوئیس هم امیدوار به درخشش تک ستاره‌هایی مثل ژاکا، ژردان شکیری و البته بهترین پاسور جام یعنی استیون زوبر است. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها از شانس به مراتب بیشتری برای بردن این بازی برخوردار خواهند بود.