دومین روز از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، دو نبرد فوق‌العاده جذاب خواهد داشت. در اولین بازی که راس ساعت هشت و نیم شب در استادیوم فرانمس پوشکاش مجارستان برگزار می‌شود، هلند که یکی از صدرنشین‌های 9 امتیازی این جام بوده، روبه‌روی یکی از تیم‌های سوم گروه‌های دیگر یعنی جمهوری چک قرار می‌گیرد. تیم فرانک دی بوئر در دیدارهای قبلی، فرم ایده‌آلی را از خودش به نمایش گذاشته است. ممفیس دیپای، جورجینیو واینالدوم، فرانکی دی یونگ و دنزل دامفرایز، کلیدی‌ترین ستاره‌های هلند در این تورنمنت به شمار می‌روند. در سمت مقابل هم پاتریک شیک، مهم‌ترین ستاره جمهوری چک بوده است. جمهوری چک تا امروز سه گل در یورو به ثمر رسانده و جالب اینجاست که پاتریک شیک، زننده هر سه گل بوده است. هلند در حالی به مصاف چک می‌رود که هر دو مسابقه آخرش را روبه‌روی این تیم با شکست پشت سر گذاشته است. آخرین برد نارنجی‌ها روبه‌روی چک سال 2015 به دست آمده است. این سومین بار است که چک و هلند در رقابت‌های یورو به مصاف هم می‌روند. هر دو تیم موفق شده‌اند یکی از این نبردها را با برد پشت سر بگذارند. اولین برخورد آنها در جام ملت‌های اروپا سال 2000 اتفاق افتاد که هلند حریفش را یک بر صفر شکست داد. در یورو 2004 اما این جمهوری چک بود که توانست شکست دو بر صفر روبه‌روی حریفش را با برد جذاب سه بر دو عوض کند. نکته جالب اینکه هیچ‌کدام از دو تیم در دوره‌های گذشته عملکرد چندان موفقیت‌آمیزی در مراحل حذفی یورو نداشته‌اند.

برخورد به مراتب مهیج‌تر امشب اما راس ساعت 23:30 بین بلژیک و پرتغال انجام خواهد شد. جدالی که در ورزشگاه المپیک سویا انجام می‌شود تا گروهی از ستاره‌ها با جام وداع کنند. اگر بلژیک بازنده باشد، این تورنمنت برای لوکاکو، دی بروینه و هازارد به اتمام می‌رسد و اگر پرتغال شکست بخورد، کریستیانو رونالدو و همبازی‌ها باید آماده بازگشت به خانه شوند. بلژیک در دور گروهی همه بازی‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته اما پرتغال با یک برد، یک تساوی و یک شکست به این مرحله رسیده است. رونالدو و لوکاکو تا اینجا، ستاره‌های اصلی تیم‌شان در این تورنمنت بوده‌اند. این دو کشور تا امروز هرگز در یک تورنمنت مهم ملی به هم برخورد نکرده‌اند.

پرتغالی‌ها نیز در پنج مسابقه آخرشان روبه‌روی بلژیک، بازنده نبوده‌اند. بلژیک تا امروز 58 بازی را با هدایت روبرتو مارتینز سپری کرده و تنها در یکی از این مسابقه‌ها موفق به گل‌زنی نشده است. بلژیک در 10 مسابقه آخر در تورنمنت‌های ملی معتبر، فقط یک شکست را روبه‌روی فرانسه سپری کرده است. برای مدافع عنوان قهرمانی، این نبرد چیزی فراتر از مرگ و زندگی خواهد بود. جالب است که پرتغال در دوره گذشته یورو هم به عنوان تیم سوم از گروهش صعود کرد اما در نهایت برخلاف انتظارها جام قهرمانی را بالای سر برد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که این اتفاق نفس‌گیر و هیجان انگیز، چه نتیجه‌ای را در پی دارد و در نهایت، کدام تیم می‌تواند راهش را به طرف مرحله یک چهارم نهایی هموار کند.