فرهاد، فریاد می‌کشد!

استقلال امروز در حالی به مصاف شهرخودرو می‌رود که اوضاع این باشگاه در روزهای گذشته اصلا عادی نبوده است. طبیعتا تعداد کم آبی‌ها در اردوی تیم ملی، می‌توانست فرصت برگزاری مطلوب جلسه‌های تمرینی را برای تیم به وجود بیاورد اما استقلال دوباره درگیر حاشیه‌های بزرگی شده و باز هم مثل همیشه در حساس‌ترین مقطع فصل، ناچار به تحمل مشکلات زیادی است. حریف کلیدی آبی‌ها در ادامه این فصل، فقط و فقط خودشان هستند. اگر مشکلات فرهاد با کادر مدیریتی حل نشود، باشگاه تا پایان فصل دوباره در مرداب دست و پا خواهد زد.

آریا طاری

فرهاد مجیدی فصل گذشته علیه مدیران وقت باشگاه طغیان کرد و برای دومین بار از هدایت این تیم کنار رفت. پس از رسیدن به فینال جام حذفی، مجیدی انتظار داشت استعفای او، بدنه مدیریتی استقلال را تکان بدهد اما چنین اتفاقی رخ نداد و در نهایت خود سرمربی بود که بعد از شکست در فینال حذفی روبه‌روی تراکتور، با بازیکنان تیم وداع کرد. حالا حدود یک سال از آن ماجراها سپری شده و فرهاد مجیدی دوباره به نقطه جوش رسیده است. به نظر می‌رسد اوضاع برای این مربی در استقلال با مدیریت فعلی از کنترل خارج است و او فاصله بسیار زیادی با ایده‌آل‌هایش در استقلال دارد. آبی‌ها با یک بازی کم‌تر نسبت به سپاهان و پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ برتر، 11 امتیاز کم‌تر از این دو حریف دارند. این به آن معنی است که اگر استقلال برنده دیدار معوقه‌اش شود، به فاصله هشت امتیازی سپاهان و پرسپولیس می‌رسد. جبران کردن چنین فاصله‌ای در هفت هفته آخر، شاید سخت باشد اما وقتی پای 21 امتیاز وسط است، هر چیزی ممکن خواهد بود. علاوه بر این، لیگ تنها دلیل ادامه این فصل برای استقلالی‌ها نیست. آنها باید در جام حذفی، یک مسابقه نفس‌گیر را با پرسپولیس برگزار کنند و شانس صعود به نیمه‌نهایی را محک بزنند، این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم باید به مصاف الهلال عربستان برود. با وجود همه این کارهای سخت و بزرگ، بخش مهمی از انرژی باشگاه صرف همین جنگ و دعواهای درونی می‌شود. مقایسه شرایط استقلال با تیمی مثل الهلال عربستان، حکایت از یک تفاوت بزرگ و تاریخی دارد. از یک سو، هر روز خبر جذب یک ستاره گرانقیمت جدید در باشگاه عربستانی به گوش می‌رسد. حتی هزینه یکی از آن خریدها، تا پایان فصل همه مشکلات مالی باشگاهی مثل استقلال را حل می‌کند. از سوی دیگر اما استقلال کاملا در بحران مالی فرو رفته و مدیران باشگاه همچنان با ژست بی‌تفاوتی، تیم را اداره می‌کنند. ژستی که تحملش دیگر از توان مربیان و بازیکنان استقلال خارج شده است.

مدیرعامل باشگاه پس از مدت‌ها سکوت، بالاخره یک مصاحبه نسبتا تند علیه سرمربی تیمش انجام داده و او را با عبارت‌های زشت «بی‌ثبات» و «ناپایدار» توصیف کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد مددی بیشتر از تلاش برای حل کردن بحران تیم، به دنبال راهی برای جنگ‌افروزی علیه سرمربی فعلی استقلال است

فرهاد مجیدی، دائما فریاد می‌زند که مدیران استقلال به وعده‌های‌شان در مورد تیم عمل نکرده‌اند. او همچنین در مورد گم شدن مقداری از درآمدها در باشگاه افشاگری کرده است. این روزها محمدحسین مرادمند، فرشید اسماعیلی و رشید مظاهری به دلیل مسائل مالی، حضور ثابتی در تمرین‌های تیم ندارند و از آن‌جایی که هر سه نفر مهره‌هایی فیکس و کلیدی برای استقلال هستند، تیم به شدت از این اتفاق لطمه خواهد خورد. فرهاد معتقد است که مدیرعامل فعلی باشگاه به جای اجرایی کردن مصوبات هیات مدیره، تصمیم‌های مستقیم وزارت ورزش را اجرا می‌کند و از مدیران این وزارتخانه دستور می‌گیرد. جالب اینکه هنوز هم کوچک‌ترین شفافیتی در مورد میزان هزینه‌ها در باشگاهی مثل استقلال وجود ندارد. اگر حقیقتا حق با مدیران باشگاه باشد و اسپانسرها به اندازه کافی به تعهدات‌شان عمل نکرده باشند، استقلال باید وارد عمل شود و به قرارداد با این حامیان مالی پایان بدهد و به سراغ حامیان مالی جدید برود. اگر هم اسپانسرها به تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، باشگاه باید توضیح بدهد که سرنوشت این پول‌ها چه شده است. مدیرعامل باشگاه پس از مدت‌ها سکوت، بالاخره یک مصاحبه نسبتا تند علیه سرمربی تیمش انجام داده و او را با عبارت‌های زشت «بی‌ثبات» و «ناپایدار» توصیف کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد مددی بیشتر از تلاش برای حل کردن بحران تیم، به دنبال راهی برای جنگ‌افروزی علیه سرمربی فعلی استقلال است. ادامه دادن چنین شرایطی، هرگز به سود باشگاه نخواهد بود. اگر واقعا مجیدی و مددی نمی‌توانند در یک جلسه مشکلات بزرگ‌شان را حل کنند، بهتر است تنها یکی از آنها در باشگاه بماند. مددی و همکارها، همچنان از شفافیت گریزان هستند و با این روند، نمی‌توان یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای را اداره کرد. فرهاد در قامت یک مربی، باید همه تمرکزش را روی مسائل فنی بگذارد اما مشکلات استقلال آنقدر بزرگ هستند که مجالی برای انجام کارهای فنی به این مربی نمی‌دهند.

حدود 40 روز دیگر، دوران کاری دولت دوم روحانی رسما به پایان می‌رسد. این به معنای پایان دوران حضور سلطانی‌فر در راس وزارت ورزش نیز خواهد بود. اتفاقی که بدون تردید آبی‌ها از آن استقبال می‌کنند. شخص وزیر همین حالا هم مقصر اصلی ماجراهای استقلال است. چراکه باشگاه با انتخاب‌های شخص او، به این وضعیت دچار شده و راهی برای برون‌رفت از این بحران بزرگ و تلخ، پیش روی خودش نمی‌بیند.