آریا طاری

مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با درخشش قابل توجه مهره‌های جوان شروع شد. ستاره‌هایی که ثابت کردند حتی یک تنه می‌توانند بار همه یک تیم را به دوش بکشند. سه‌شنبه شب خیلی‌ها در انتظار درخشش مهره‌هایی مثل ارلینگ هالند یا دیگو ژوتا بودند اما در اسپانیا و انگلیس، چند مهره درخشان دیگر خودی نشان دادند و تبحر فوق‌العاده‌شان در عوض کردن جریان مسابقه را به نمایش گذاشتند. راند اول این مرحله، فعلا به سود تیم‌های میزبان به پایان رسیده است. هرچند که این میزبان‌ها در مسابقه برگشت کار دشواری برای حفظ برتری خواهند داشت.

ستاره بی چون و چرای دورتموند در جدال با شاگردان پپ گواردیولا، ارلینگ هالند نبود. زردها در این بازی، مهره درخشان‌تری هم داشتند. «جود بلینگام» در 17 سالگی با نمایش رویایی‌اش در زمین سیتی، چشم‌ها را خیره کرد. او در همان نیمه اول در شرایط کاملا سالم، توپ را از ادرسون قاپید و دروازه سیتی را باز کرد اما داور با یک اشتباه نابخشودنی، این گل را مردود دانست. صحنه‌های آهسته به روشنی نشان دادند که کوچک‌ترین برخوردی بین جود و ادرسون رخ نداده است اما داور وسط این بازی حتی صبر نکرد تا توپ به طور کامل وارد دروازه شود و قبل از آن، در سوتش دمید. اگر داور فقط به اندازه چند ثانیه صبر می‌کرد، می‌توانست به راحتی این صحنه را بازبینی کند و از کمک داور ویدئویی کمک بگیرد اما سوت زودهنگام او، اجازه این کار را از تیم داوری گرفت. حتی با وجود این اشتباه وحشتناک که صدای اعتراض همه هواداران فوتبال را بلند کرد، بلینگام انگلیسی نشان داد که چه ارزش‌های محشری دارد. حالا همه فهمیدند که چرا باشگاه بیرمنگام تا این اندازه به این ستاره بها داده بود و حتی تصمیم گرفته بود پیراهن این بازیکن را برای همیشه بایگانی کند. خیلی از کارشناس‌های فوتبال مثل ریو فردیناند، بلینگام را یک استعداد تمام عیار می‌دانند. آنها اعتقاد دارند که دعوت شدن به تیم ملی برای جود کافی نیست و او باید در رقابت‌های یورو به صورت «ثابت» برای تیم گرت ساوت‌گیت به میدان برود. در طول فصل بارها از سانچو یا هالند صحبت شده اما شاید بلینگام اولین ستاره‌ای باشد که تابستان آینده دورتموند را با یک قرارداد ویژه به مقصد یک تیم بزرگ‌تر ترک می‌کند. او از همین حالا، توجه خاص تیم‌های متمول لیگ برتر انگلیس را به دست آورده و خیلی زود می‌تواند به رهبر خط دفاعی هر تیمی تبدیل شود. این مسابقه البته یک مهره جوان و اثرگذار دیگر هم داشت. فیل فودن در نودمین دقیقه از نبرد با دورتموند، گل برتری را برای گواردیولا و تیمش به ثمر رساند. او باز هم نشان داد که در قواره‌های تبدیل شدن به یکی از کلیدی‌ترین نفرات سیتی است.

جود بلینگام و فیل فودن، تنها فوتبالیست‌‌های جوانی نبودند که سه‌شنبه شب در لیگ قهرمانان اروپا گرد و خاک به پا کرد. وینیسیوس جونیور هم بالاخره به همه هواداران رئال مادرید نشان داد که چه قابلیت‌های فراتر از حد تصوری دارد. او روی صحنه به ثمر رسیدن گل اول رئال مادرید به لیورپول، در حد و اندازه بزرگ‌ترین مهاجمان دنیای فوتبال کار کرد و یک گل فوق‌العاده به ثمر رساند. در نیمه دوم و در شرایطی که لیورپولی‌ها اختلاف را کاهش داده بودند نیز وینیسیوس دوباره موفق به گل‌زنی شد تا امیدهای حریف برای بازگشت به مسابقه را از بین ببرد. جونیور در طول فصل، بارها با واکنش منفی هواداران رئال مادرید روبه‌رو شده است. خیلی‌ها باور دارند که او تا قبل از ورود به محوطه جریمه فوتبالیست درخشانی است اما اصلا قدرت تمام کنندگی ندارد. اختلاف این بازیکن با کریم بنزما هم دلیل مهم دیگری بود که مادریدی‌ها نسبت به این فوتبالیست جوان بدبین شوند اما وینیسیوس درست در حساس‌ترین شرایط ممکن، رئال زیدان را احیا کرد. این تیم در فاصله چهار روز تا یکی از حساس‌ترین ال کلاسیکوهای سال‌های اخیر، به خوبی روحیه گرفت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد. وینی پس از این نمایش استادانه، پاسخ انتقادها را هم به بهترین شکل ممکن بود:«کار بعضی‌ها حرف زدن است. آنها فقط حرف می‌زنند اما من به سخت تلاش کردن و جنگیدن ادامه می‌دهم.» حالا دیگر در مادرید، هیچ‌کس نگران مصدومیت‌های متوالی ادن هازارد نیست. چراکه این تیم در سمت چپ خط حمله، صاحب یک ستاره درخشان و آماده شده است.

سرنوشت هر دو مسابقه این مرحله، به بازی برگشت کشیده شده است. بدون تردید اگر کرونا در کار نبود، دورتموند و لیورپول در حضور تماشاگران‌شان تیم‌های خطرناکی به نظر می‌رسیدند و به راحتی می‌توانستند به مسابقه برگردند اما در آنفیلد و سیگنال ایدونا پارک خالی، حرف زدن از بازگشت ساده نیست. دورتموند با یک گل و لیورپول با دو گل در دیدار برگشت، می‌توانند راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان شوند اما شرایط دفاعی هر دو تیم، گل نخوردن را برای آنها بیشتر از حد ممکن دشوار خواهد کرد.