آریا رهنورد

لیگ برتر بیستم در حالی به نیمه راه رسیده که ذوب‌آهن و ماشین، در این 15 هفته تنها یک برد به دست آورده‌اند. آماری که این دو تیم را در خطر جدی سقوط از لیگ برتر قرار می‌دهد. جالب است بدانید که در 10 سال اخیر، 10 تیم مختلف در چنین شرایطی قرار داشتند و نیم‌فصل را با کم‌تر از دو پیروزی تمام کردند و از بین آنها تنها سه تیم در لیگ برتر ماندگار شدند. با بررسی گذشته، به نظر می‌رسد کار برای بقای این دو باشگاه در لیگ برتر بسیار دشوار خواهد بود.

لیگ برتر یازدهم؛ غریبه با پیروزی

راه آهن لیگ یازدهم، تیمی بود که حداقل در نیم‌فصل اول کاملا با برد غریبه به نظر می‌رسید اما خطر سقوط را هم به شکل جدی احساس نمی‌کرد. آنها چهار هفته اول فصل را با سه تساوی و یک شکست شروع کردند و در هفته پنجم، اولین برد را جشن گرفتند اما دیگر تا پایان نیم‌فصل، برنده هیچ مسابقه‌ای نشدند. رکورد هشت تساوی پیاپی در نیم‌فصل اول لیگ برای این تیم اتفاق افتاد. آنها در نیم‌فصل دوم تقریبا در نیمی از مسابقات‌شان برنده بودند و فصل را به عنوان یک تیم میانه جدولی به پایان رساندند.

لیگ برتر دوازدهم؛ مهمان ناخوانده

صعود گهر دورود به لیگ برتر، موجی از شادی و شعف را در لرستان به راه انداخت اما این تیم از آمادگی لازم برای رقابت با تیم‌های لیگ برتری برخوردار نبود. گهر در 17 مسابقه نیم‌فصل اول لیگ دوازدهم، فقط «یک برد» به دست آورد و با 6 تساوی و 10 شکست به قعر جدول تبعید شد. آنها در پایان فصل هم وضعیت بهتری نداشتند و در نهایت به عنوان تیم قعرنشین و تنها با سه پیروزی، دوباره به لیگ یک برگشتند.

لیگ برتر سیزدهم؛ نفرین نارنجی

در 10 سال اخیر لیگ برتر، مس کرمان یکی از دو تیمی است که یک نیم‌فصل را بدون حتی یک برد به پایان رسانده است. مس در 15 هفته اول لیگ برتر سیزدهم، «صفر» پیروزی را پشت سر گذاشت و با 9 تساوی و 6 شکست در آخرین رده جدول قرار گرفت. اساسا نمی‌شد برای این تیم سرنوشتی به جز سقوط را در نظر گرفت. مس آن فصل در حالی که در 30 هفته فقط و فقط یک پیروزی کسب کرده بود، طعم سقوط از بالاترین سطح فوتبال ایران را چشید.

لیگ برتر چهاردهم؛ ملوانی که زبل بود

اوضاع در نیم‌فصل اول لیگ برتر چهاردهم برای ملوان فوق‌العاده بد جلو رفت. آنها در 15 هفته اول لیگ فقط یک پیروزی به دست آوردند و با هشت شکست آخرین تیم جدول رده‌بندی بودند. با این حال سفیدهای انزلی در نیم‌فصل دوم لیگ توانستند پنج پیروزی را به دست بیاورند و در نهایت فصل را در رده سیزدهم جدول به پایان رساندند تا از خطر سقوط در امان بمانند.

لیگ برتر پانزدهم؛ سرنوشت متفاوت استقلال‌ها

درست در همان روزهایی که استقلال خوزستان در لیگ برتر غوغا می‌کرد و رقبا را یک به یک شکست می‌داد، استقلال اهواز تلخ‌ترین روزهای ممکن را پشت سر می‌گذاشت. آنها در نیم‌فصل اول لیگ فقط یک پیروزی را دشت کردند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در پایان فصل هم تنها با دو برد راهی رقابت‌های لیگ یک شدند. جالب اینکه در لیگ برتر پانزدهم، صدر جدول به استقلال خوزستان و قعر جدول به استقلال اهواز تعلق گرفت.

لیگ برتر شانزدهم؛ شریک سقوط

در شانزدهمین دوره از لیگ برتر، دو تیم نیم‌فصل اول را با یک پیروزی پشت سر گذاشتند. صبای قم و ماشین‌سازی از همان شروع فصل کاندیدای مشترک سقوط بودند و سرانجام هم سقوط را تجربه کردند. در 15 هفته اول، صبا 9 و ماشین هفت امتیاز به دست آوردند. اوضاع صبا در نیم‌فصل دوم کمی بهتر شد اما باز هم هیچ‌کدام از این دو تیم موفق نشدند راه فرار از رفتن به رقابت‌های لیگ یک را پیدا کنند و هر دو تیم راهی دسته پایین‌تر شدند.

لیگ برتر هفدهم؛ فراری در کار نبود

رسیدن به تنها یک برد در 15 بازی، سیاه‌جامگان را در لیگ برتر هفدهم کاملا به دردسر انداخت. این تیم تلاش زیادی انجام داد تا از کابوس سقوط فاصله بگیرد اما موفق به انجام این کار نشد. آنها در پایان فصل دو برد و 19 باخت داشتند و با 15 امتیاز به عنوان تیم آخر جدول به رقابت‌های دسته یک سقوط کردند و دیگر هم نتوانستند به لیگ برتر برگردند.

لیگ برتر نوزدهم؛ یکی ماند، یکی نه!‌

در لیگ برتر هجدهم، هیچ تیمی در پایان نیم‌فصل اول کم‌تر از دو پیروزی نداشت اما این اتفاق دوباره در فصل گذشته تکرار شد. وقتی لیگ نوزدهم به میانه راه رسید، شاهین هیچ بردی نداشت و گل گهر فقط یک برد به دست آورده بود. تصور می‌شد این دو تیم دست در دست هم به رقابت‌های لیگ یک خواهند رفت اما در نهایت شاهین در دام سقوط گیر افتاد و این گل گهر بود که با چند خرید خوب توانست در لیگ ماندگار شود.