آریا رهنورد

تیمی که برای سال‌ها به خاطر شکست مقابل تیم دسته چندمی آلکورکن سوژه شوخی و طنز بود، این هفته به تیم ضعیف‌تر آلکویانو باخت. رئال مادرید در کوپادل‌ری، به سرنوشت آتلتی دچار شد و در همان مراحل اول، تورنمنت را ترک کرد. این تیم فقط چند روز قبل در اولین جدال سوپرکاپ اسپانیا نیز به بیلبائو باخته بود تا عملا در تعطیلات لالیگا در شروع سال 2021، بدترین روزهای ممکن را تجربه کند. مقایسه بین اولین و دومین دوره کاری زیدان در رئال، به وضوح نشان می‌دهد که اوضاع برای این مربی اصلا مطلوب نیست. او باید هرچه سریع‌تر تیمش را از این شرایط خارج کند.

تماشای شکست خوردن رئال مادرید در این فصل، دیگر هیچ شباهتی به یک تجربه غیرمنتظره ندارد. رئال تا همین امروز در این فصل چندین و چند شکست را تجربه کرده و حالا در یک هفته، ناچار به وداع با دو جام مختلف شده است. تیم زیزو این فصل سوپرجام را از دست داده و حالا از جدول کوپادل‌ری هم بیرون رفته است. با توجه به کیفیت این فصل سفیدها، آنها شانس چندانی برای بردن لیگ قهرمانان ندارند و در لالیگا نیز آنقدر دور از اتلتیکو هستند که رسیدن به این حریف برای‌شان تقریبا غیرممکن باشد. شاید از دست دادن لیگ قهرمانان یا لیگ اسپانیا برای این تیم یک اتفاق تاریخی محسوب نشود اما باختن به حریفی مثل آلکویانو بدون شک یک اتفاق تاریخی است. تیمی که در سطوح پایین‌تر فوتبال اسپانیا حضور دارد. در جریان شکست برابر آلکویانو، چند نفر به طور خاص مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. انگشت اتهام‌ها بیشتر از هر کسی به سوی وینیسیوس جونیور نشانه گرفته شده است. بازیکنی که یک بار در موقعیت دو به تک، توپ را به کریم بنزما پاس نداد تا رئال شانس به ثمر رساندن گل دوم را از دست بدهد. وینی همچنین در یارگیری مستقیم با نفرات حریف، بسیار ضعیف عمل کرد و همین موضوع، در نهایت برای کهکشانی‌ها دردسرساز شد. مشکل کلیدی اینجاست که رئال مادرید در تابستان به اندازه کافی تقویت نشده است. این کلیدی‌ترین اشتباه زیدان بوده است. او در جناح راست، قید ستاره‌ای مثل اشرف حکیمی را زد تا این بازیکن به باشگاه اینتر برود و در جناح چپ هم سرجی رگیلون را به صورت قرضی به تاتنهام فرستاد. حالا در بسیاری از هفته‌های این فصل، لوکاس واسکز و مندی مدافعان کناری رئال مادرید هستند. ادن هازارد هم در این باشگاه به یک ناامیدی بزرگ تبدیل شده و بعید به نظر می‌رسد بتواند در این تیم، به فرم خوب روزهای بازی در چلسی برگردد.

آمار به سادگی در مورد دو مقطع مختلف حضور زیدان روی نیمکت رئال مادرید قضاوت می‌کنند. او در اولین مقطع به ازای هر مسابقه به صورت میانگین 2.30 امتیاز به دست آورده اما در دوره دوم این عدد برای مرد فرانسوی 1.97 بوده است. تیم او در زمینه کسب امتیاز به شکل واضحی دچار مشکل شده است. مساله مهم بعدی، به تعداد گل‌ها مربوط می‌شود.

تیم او در مقطع اول مربیگری‌اش به ازای هر نبرد به صورت میانگین 2.67 گل به ثمر می‌رساند اما این عدد حالا به 1.34 رسیده است. یک کاهش چشمگیر که نشان از ضعف هجومی مفرط رئال مادرید دارد. نباید فراموش کنیم که در مقطع اول مربیگری زیزو، هیولایی مثل رونالدو در ترکیب این تیم دیده می‌شد اما آنها حالا چنین مهره درخشانی را در ترکیب ندارند. حتی میزان موقعیت‌های خلق شده رئال نسبت به دوره قبلی کاهش پیدا کرده و این نشان از ضعف عملکرد هافبک‌ها دارد. تیم رئال در دوره قبلی زیزو در هر مسابقه به صورت میانگین سه شانس کلیدی خلق می‌کرد و این میزان حالا به 2.76 شانس در هر مسابقه رسیده است. شاید مهم‌ترین راه برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، زیر و رو کردن ترکیب اصلی تیم در تابستان بعدی باشد. رئال باید با سنت همیشگی‌اش به سراغ جذب سوپراستارها برود و از مهره‌هایی معمولی مثل وینیسیوس فاصله بگیرد. این تیم برای کارهای بزرگ‌تری ساخته شده و به همین خاطر، باید مهره‌های بزرگ‌تری هم داشته باشد. بدون رقم زدن یک انقلاب در ترکیب، تیم زیزو این دوران کابوس‌وار را ادامه خواهد داد.

بزرگ‌ترین تسکین این روزها برای رئالی‌ها، ضعف همزمان بارسلونا بوده است. اگر رئال سوپرجام را از دست داده، بارسا هم به همین سرنوشت دچار شده و اگر رئال روبه‌روی آلکویانو شکست خورده، بارسا هم روبه‌روی تیم ناشناخته کورنیا در زمینی بی‌شباهت به زمین فوتبال، به سختی و در وقت‌های تلف‌شده برنده بوده است. اگر رئال مادرید در جدول لالیگا شرایط اسفباری دارد، بارسا هم با سه امتیاز اختلاف پشت سر این تیم قرار گرفته است. شاید اگر اوضاع بارسا درخشان بود، رئالی‌ها در همین پنجره نقل و انتقالات کولاک می‌کردند اما افت بارسا، فرصت بیشتری برای بازسازی به آنها می‌دهد. این وسط برنده واقعی فصل، اتلتیکو است تیمی که به راحتی از افت همزمان غول‌ها برای رسیدن به قهرمانی لالیگا  استفاده می‌کند.