دوران حضور مسوت اوزیل در آرسنال، سرانجام به صورت رسمی به پایان رسید. پس از جدایی آرسن ونگر از این باشگاه، ستاره بخت اوزیل هم رو به غروب رفت. اونای امری اعتقاد چندانی به مسوت نداشت و فرصت چندانی برای بازی در اختیار این ستاره قرار نمی‌داد. تصور می‌شد ورود میکل آرتتا همه چیز را عوض کند اما حتی همبازی سابق اوزیل هم در نهایت نام او را از فهرست تیمش برای لیگ برتر خارج کرد. مسوت و باشگاه سرانجام به توافق رسیدند تا این قرارداد را به صورت رسمی فسخ کنند. حالا دیگر اوزیل یکی از توپچی‌ها به شمار نمی‌رود. این خبر برای همه هوادارانی که در همه این سال‌ها از نمایش‌های ستاره تیم ملی آلمان در لندن لذت برده‌اند، خبر خوبی نخواهد بود. همچنین برای «مرد دایناسوری» شاغل در باشگاه آرسنال که حقوقش از شروع این فصل توسط اوزیل پرداخت می‌شود. اوزیل به خاطر علاقه به آرسنال و کری‌خوانی همیشگی‌اش با رقبا، همیشه در بین توپچی‌ها محبوب است. او حتی همین اواخر هم در یک مصاحبه جنجالی، اعلام کرد که بازنشستگی از فوتبال را به بازی برای باشگاهی مثل تاتنهام که رقیب اصلی آرسنال به شمار می‌رود، ترجیح می‌دهد. هرچند که ژوزه مورینیو بلافاصله پاسخ این ادعا را داد و اعلام کرد که باشگاه اسپرز هرگز علاقه‌ای به جذب این بازیکن نداشته است. مسوت اوزیل، یکی از بهترین خریدهای چند دهه اخیر باشگاه آرسنال محسوب می‎شود. شاید او کمی «تنبل» باشد و در تمرین‌ها تحرک زیادی از خودش نشان ندهد اما خلاقیت و ظرافت این ستاره، همیشه مثال‌زدنی بوده است. او در زمین چیزهایی را می‌بیند که دیدن‌شان برای مهره‌های دیگر اصلا راحت نیست. خیلی‌ها داستان بدرفتاری آرسنال با این ستاره را به ماجرای توئیت جنجالی‌اش درباره مسلمانان اویغور ربط می‌دهند. مسوت به شدت از دولت چین برای سرکوب مسلمانان انتقاد کرده بود و این موضوع موجب بایکوت خبری کامل او در کشور چین شد. همچنین دیدار او با اردوغان هم در کشور آلمان حواشی زیادی به وجود آورد و برخوردهای زیادی را با این ستاره رقم زد.

هافبک هجومی 32 ساله محبوب آرسنالی‌ها، پس از هشت سال این باشگاه را ترک می‌کند. او در این سال‌ها 254 بازی برای آرسنال انجام داده و 44 گل هم برای این تیم به ثمر رسانده است. اوزیل چند پیشنهاد جدی از ام.ال.اس برای بازی در آمریکا دریافت کرده اما ترجیح می‌دهد به تیم محبوب دوران نوجوانی‌اش برود.

او در نوجوانی طرفدار فنرباغچه ترکیه بوده و حالا خودش را برای پیوستن به این تیم آماده می‌کند. اوزیل دلتنگ فوتبال بازی کردن است و در لباس زرد و آبی، بازگشت او به زمین مسابقه دوباره اتفاق خواهد افتاد.

این یکی از جذاب‌ترین انتقال‌های زمستانی این فصل فوتبال اروپا خواهد بود. بعضی‌ها اعتقاد دارند که دوران طلایی این فوتبالیست دیگر تمام شده اما خود او این‌طور فکر نمی‌کند و باور دارد که هنوز هم می‌تواند در زمین فوتبال، کارهای زیادی انجام بدهد. اوزیل در بدو ورود به سرزمین پدری، یکی از موردتوجه‌ترین ستاره‌ها در سوپرلیگ ترکیه خواهد بود.