بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال جوانان برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را برای ایران به ارمغان آورده است تا نام او به عنوان یکی از مربی‌های موفق والیبال ایران مطرح شود. عطایی همچنین در لیگ هدایت تیم هراز آمل را بر عهده دارد و در نیم‌فصل اول موفق شد عنوان مقتدرترین تیم را به دست بیاورد. کارنامه خوب عطایی باعث شد او یکی از گزینه‌های دستیاری آلکنو سرمربی روس تیم ملی والیبال هم باشد ولی روحیات این سرمربی چندان با دستیاری همخوانی ندارد. او در گفتگویی توضیح داد که چرا از نشستن روی نیمکت تیم ملی به عنوان دستیار با اینکه تورنمنتی مثل المپیک در پیش است، امتناع کرده است.

عطایی در ابتدا با اشاره به جدایی کولاکوویچ، سرمربی اسبق تیم ملی والیبال عنوان داشت:«زمانی که کولاکوویچ از ایران رفت و با تیم ملی بزرگسالان قطع همکاری کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب سرمربی ایرانی شد. گزینه‌هایی برای هدایت تیم ملی مطرح شدند که من نیز در میان آنها بودم و البته بیشترین شانس را نیز داشتم ولی در نهایت در نشست هیات رییسه و کارشناسان خبره تصمیم بر این شد از سرمربی خارجی استفاده شود که به نظرم تصمیم درستی بود.»

وی تاکید کرد:«با توجه به فضا و فشارهایی که از سوی رسانه‌ها و جراید به والیبال وارد می‌شد، برای مربی ایرانی می‌توانست آزاردهنده و به نوعی شکننده باشد و ممکن بود مهره سوزی در سرمربی ایرانی اتفاق بیفتد. حضور سرمربی خارجی تصمیم خوبی بود. به نظرم اتفاق خوبی افتاد که آلکنو به عنوان سرمربی انتخاب شد.»

سرمربی تیم جوانان تاکید کرد:«در بحث کادر همراهی تیم ملی نیز اسمم جزو گزینه‌ها بود اما با توجه به شناختی که از خودم و روحیاتم دارم با داورزنی و تقوی صحبت کردم، از عهده این کار بر نخواهم آمد چرا که ذاتا انسان فرمانبرداری در کار مربیگری نیستم و حرف کسی را در مربیگری گوش نمی‌کنم، خودم باید تصمیم بگیرم؛ من سیاست‌های خاص خودم دارم، طبیعتا به عنوان نفر دوم تیم ملی نمی‌توانم این سیاست‌گذاری را داشته باشم و احساس کردم نمی‌توانم کمک کنم.»

وی درباره اینکه به هر حال دستیاری آلکنو آن هم در المپیک بود، گفت:«مهم نیست؛ حتی دستیار ولاسکو هم نمی‌شدم. المپیک خیلی خوب است اما برای کارم تعاریفی از خود دارم و مفهوم بحثم فنی نیست بلکه بحث نگرش است. معتقدم در این فضا نمی‌توانم کمک کنم، تصمیم‌گیرنده نیستم و نمی‌توانم تصمیمات خودم را اعلام کنم و این مساله روی شخصیت من اثر مثبت نمی‌گذارد. زمانی که اثرگذار نیستم، ترجیح می‌دهم که نباشم، به هر حال المپیک و والیبال خیلی خوب است اما همه ما معیارهایی داریم و سعی می‌کنیم از آن تبعیت کنیم.»

عطایی ادامه داد:«از داورزنی که همیشه به من محبت داشته، خواستم من را سر جای خودم در تیم ملی جوانان بگذارد که به عنوان سرمربی فعالیت کنم. امیدوارم تیم ملی در المپیک عملکرد خوبی داشته باشد که فکر می‌کنم این چنین هم باشد؛ برای والیبال در المپیک آرزوی موفقیت می‌کنم.»