«زنوزی برادر بزرگ‌تر من است. برای قرارداد بستن با او هیچ تردیدی نداشتم». علیرضا منصوریان به محض پیوستن به تراکتورسازی، این جملات را به زبان آورد اما چند ماه بعد ادبیات او در مورد زنوزی و رفقا، کاملا عوض شد. به نظر می‌رسد تصورات اولیه علیمنصور اصلا با آنچه این مربی در فوتبال تبریز دیده بود، همخوانی نداشت. او در برنامه فوتبال برتر، دست به چند افشاگری بزرگ علیه مالک تراکتور زد. قبل‌تر نیز برخی مربیان و چهره‌های حاضر در اطراف این باشگاه، چنین ادعاهایی را مطرح کرده بودند اما حالا ماجرا جدی‌تر و شوکه‌کننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

گفتند این آقا نباشد

آن‌طور که علیرضا منصوریان می‌گوید، مالک باشگاه تراکتور فقط 10 روز قبل از شروع بازی‌ها از مدیرعامل وقت باشگاه درخواست کرده که علیرضا منصوریان را برکنار کند. این اتفاق در حالی رخ داده که تراکتور هنوز حتی یک مسابقه در لیگ برتر بیستم را پشت سر نگذاشته بود. ظاهرا زنوزی از همان شروع فصل تصمیم به اخراج منصوریان داشته و در هفته‌های بعدی هم منتظر فرصت برای این کار بوده است. آنها برای علیمنصور شرط گذاشته بودند که برای ماندن روی نیمکت باشگاه باید سه بازی متوالی را با پیروزی پشت سر بگذارد و در نهایت تساوی برابر فولاد، کار این مربی را تمام کرده است. جالب است بدانید باشگاه تراکتور از شروع فصل تا هفته هفتم لیگ برتر، سه مدیرعامل مختلف داشته است. یک رکورد تاریخی و جهانی در دنیای فوتبال!‌

افسانه دلارها

«فکر کردیم تا از در وارد شویم، پول توی حساب‌مان است اما اصلا این‌طور نبود». شاید زنوزی دوست دارد که همه فکر کنند او سر تا پای بازیکنان و مربیان را در تراکتور طلا می‌گیرد اما حقیقت آن است که آقای مالک به اندازه‌ای که تبلیغ می‌کند، هزینه انجام نمی‌دهد. بر اساس توافق با منصوریان، قرار بود باشگاه پس از 15 روز نیمی از مبلغ قرارداد این مربی را پرداخت کند اما تا لحظه جدایی منصوریان فقط سه درصد و بازیکنان تیم فقط 10 درصد از مبلغ قراردادشان را گرفته بودند. باشگاه تراکتور همین حالا هم چند پرونده باز و چند بدهی بزرگ داخلی و خارجی دارد و برخلاف چیزی که تصور می‌شود، اوضاع مالی در این باشگاه چندان فوق‌العاده نیست.

آدیداس ساخت مرند!

از همان زمان که آدیداس به عنوان اسپانسر باشگاه تراکتور معرفی شد، شک و تردید زیادی در این مورد وجود داشت. چراکه برندی مثل آدیداس قاعدتا نباید علاقه‌ای به حضور در فوتبال ایران آن‌هم در رده باشگاهی داشته باشد. علیرضا منصوریان روی آنتن زنده تلویزیون، این ماجرا را هم فاش کرد. به گفته او، آدیداس برای هر فصل تنها چند دست کاپشن به باشگاه تراکتور می‌دهد و سایر لباس‌های این تیم در تبریز و مرند تولید شده و آرم آدیداس می‌خورند! این خودش یک تقلب بزرگ و عجیب به شمار می‌رود و در یک شرایط استاندارد می‌تواند موجب برکناری یک گروه مدیریتی شود اما در تراکتور آب از آب تکان نمی‌خورد. این ماجرا در حقیقت بهترین خلاصه از شیوه اداره باشگاه تراکتورسازی است. باشگاهی که دوست دارد دائما در ژست فرو برود و خودش را بهتر از آن چیزی که هست، نشان بدهد. اگر شما توانایی امضای قرارداد تجاری با یک برند خارجی مثل آدیداس را ندارید، بهتر است به سراغ یک برند معمولی‌تر خارجی یا یک کمپانی داخلی بروید نه اینکه خودتان به صورت مخفیانه لباس تولید کنید و آرم آدیداس را روی آن بچسبانید. تیم‌ها با برند تولیدکننده لباس اعتبار به دست نمی‌آورند. این موفقیت در زمین فوتبال است که می‌تواند به یک تیم، اعتبار ببخشد.

مالک همیشه غایب

به گفته علیرضا منصوریان، زنوزی تیمش را از راه دور هدایت می‌کند. مدت زیادی است که این مالک در ایران حضور ندارد و همه تصمیم‌ها را از همان ترکیه می‌گیرد. اینکه او مدت‌ها به ایران سفر نکرده، در نوع خودش کمی سوال برانگیز به نظر می‌رسد. مگر می‌شود مالک یک باشگاه لیگ برتری در ایران باشی اما کیلومترها دور از ایران زندگی کنی؟ کدام مالک را می‌شناسید که یک باشگاه را بخرد اما زندگی‌اش را دور از آن باشگاه سپری کند؟ زنوزی این روزها در ایران زندگی نمی‌کند و به گفته منصوریان حتی روزها هم در دسترس نیست. در حقیقت اگر کسی در مجموعه تراکتور با این مدیر کار خاصی داشت، باید تا شب و تماس تلفنی تصویری صبر کند!‌

سودای ریاست

مهم‌ترین افشاگری منصوریان، به داستان تمایل زنوزی به ریاست فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود. او که در چند نوبت به فدراسیون کمک مالی کرده، حالا می‌خواهد ریاست فدراسیون را بر عهده بگیرد. منصوریان در این مورد جمله جالبی به زبان آورده است:«اگر زنوزی رییس فدراسیون فوتبال شود، استقلال و پرسپولیس را سلاخی می‌کند!» طبیعی به نظر می‌رسد که مالک ترکیه‌نشین یک باشگاه لیگ برتری، به لحاظ قانونی نمی‌تواند رییس فدراسیون فوتبال شود. با این حال تجربه‌های مربوط به گذشته نشان می‌دهند که در فوتبال ایران هیچ اتفاقی «نشدنی» نیست!