آریا رهنورد

مدت‌ها صبر برای رسیدن به ترکیب اصلی تیم آنتورپ، ارزش‌اش را داشت. بیرو مدت زیادی پشت خط ماند و دیدارهای تیم جدیدش را از روی نیمکت تماشا کرد اما در بهترین موقعیت ممکن، بالاخره فرصت بازی برای تیم را به دست آورد. سرمربی باشگاه بلژیکی تصمیم گرفت اولین بازی گلر ایرانی‌اش را برابر تاتنهام در لندن رقم بزند. علیرضا برای اولین بار در این مسابقه، طعم بازی در فوتبال اروپا را چشید و با وجود شکست تیمش، 90 دقیقه فراموش‌نشدنی و دلچسبی را پشت سر گذاشت.

هشت سیو در یک مسابقه. این خلاصه شب درخشان علیرضا بیرانوند در زمین تاتنهام است. پروسه انتقال این گلر به فوتبال بلژیک، آنقدر پیچیده و طولانی بود که باشگاه به سراغ خرید یک سنگربان دیگر هم رفت. همین ماجرا موجب شد که بیرو مدت زیادی بیرون گود بماند و سنگربان شماره دو تیمش باشد اما بالاخره سرمربی تیم تصمیم گرفت در یک بازی مهم، علیرضا را به زمین بفرستد. صعود آنتورپ حتی قبل از سفر به لندن قطعی شده بود اما این بازی به هیچ وجه شباهتی به یک نبرد تشریفاتی برای باشگاه نداشت. چراکه آنها فقط در صورت شکست نخوردن می‌توانستند صدرنشینی گروه را حفظ کنند. تیم آماده مورینیو در زمین خودش، نمایش بسیار خوبی داشت و موقعیت‌های ایده‌آلی به وجود آورد اما هر بار بیرانوند با یک سیو تماشایی، مانع گل‌زنی تاتنهامی‌ها شد. او در نیمه اول با دو مهار فوق‌العاده، دروازه تیم را بسته نگه داشت و آنتورپ را به عنوان تیم صدرنشین به رختکن فرستاد. این مقاومت اما سرانجام در نیمه دوم، شکسته شد. بیرانوند روی ضربه ایستگاهی استثنایی گرت بیل، واکنش خوبی داشت اما مدافعان آنتورپ نتوانستند توپ را جمع کنند و کارلوس وینیسیوس با یک ریباند به موقع، توپ را از خط دروازه تیم بلژیکی عبور داد. گل دوم نیز پس از ورود هری کین به زمین و با پاس درخشان او برای جیووانی لو سلسو به ثمر رسید. با وجود دریافت دو گل، بیرانوند شب فوق‌العاده‌ای را در لندن سپری کرد. او به هیچ وجه روی گل‌های خورده مقصر نبود و در حقیقت، جلوی یک فاجعه بزرگ را برای آنتورپ گرفت. اسپرز که ظاهرا به شدت از نتیجه دیدار رفت با این حریف عصبانی به نظر می‌رسید، انگیزه‌های زیادی برای تحمیل یک برد پرگل به آنتورپ داشت اما درخشش علیرضا، مانع از رقم خوردن یک نتیجه بسیار سنگین و یک‌طرفه شد.

درخشش علیرضا در زمین تاتنهام، تنها به تعداد سیوهای او مربوط نمی‌شود. همه جزئیات در مورد بیرو در این جدال، عالی به نظر می‌رسیدند. او چند بار با دریبل‌های بسیار خوب و دقیق، اعتماد به نفسش را به رخ مهره‌های حریف کشید. هیچ‌کس انتظار نداشت علیرضا در اولین تجربه بازی برای آنتورپ، تا این اندازه اعتماد به نفس داشته باشد و بدون هراس، به سراغ دریبل زدن مهره‌های حریف برود. او به خاطر همین اعتمادی که به خودش داشت، در پایان مسابقه مورد تمجید سرمربی تیمش هم قرار گرفت. این اولین تجربه اروپایی علیرضا بود که با بازتاب‌های بسیار خوبی روبه‌رو شد. یکی دیگر از دلایل پرداختن به این سنگربان از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف، پرتاب‌های دست دقیق او بود. بیرانوند برای اولین پرتاب بلند، زمان را هدر نداد و در همان دقایق ابتدایی بازی، یکی از آن پرتاب‌های 50 متری اعجاب‌آور را به نمایش گذاشت. او در طول بازی هم پرتاب‌های بسیار خوبی داشت و تقریبا همیشه توانست پرتاب‌های بلندش را در نقطه درست فرود بیاورد. علیرضا در این نبرد یک ستاره بود و ثابت کرد که شایستگی زیادی برای بازی در ترکیب اصلی آنتورپ دارد. شاید در دیدار بعدی در لیگ بلژیک، این بازیکن روی نیمکت باشد اما بدون شک حالا دیگر فاصله بین او و خط دروازه تیم، اصلا زیاد به نظر نمی‌رسد.

قرار گرفتن در تیم منتخب این هفته لیگ اروپا در وبسایت‌های معتبر آمار فوتبال، یک موفقیت بزرگ برای ستاره ایرانی به شمار می‌رود. او این هفته بیشتر از هر گلر دیگری در این تورنمنت، سیو موفق داشت و بیشتر از هر دروازه‌بان دیگری، در کانون توجه قرار گرفت. شاید اگر بیرو از این فرصت به خوبی استفاده نمی‌کرد، باید برای نیمکت‌نشینی تا پایان فصل آماده می‌شد اما او روبه‌روی تاتنهام آنقدر خوب بود که دیگر جای هیچ حریف و حدیثی را باقی نگذاشت. این جادوی فوتبال است که استعدادیی مثل بیرو را از خرم‌آباد به لندن می‌رساند. پسری که زمانی در کارواش مشغول کار بود و شب‌ها را به عنوان کارگر شهرداری روی چمن می‌خوابید، حالا روی یکی از بهترین چمن‌های دنیا به میدان می‌رود. بدون شک قلب همه ایرانی‌ها برای او می‌تپد. در همه سال‌های گذشته، به ندرت دروازه‌بانی داشته‌ایم که در فوتبال ایران چهره شود و راهش را به طرف اروپا هموار کند. بیرو اما مسیر جذابی را برای خودش انتخاب کرده و در این مسیر، متوقف‌نشدنی به نظر می‌رسد. او هنوز هم عادت دارد با تمام سرعت از هر تجربه موفق به طرف تجربه موفق بعدی حرکت کند.