آریا رهنورد

تنها باشگاهی که فصل گذشته با نیمه‌تمام ماندن مسابقه‌های لیگ برتر به خاطر ماجراهای مربوط به کرونا «مخالف» بود، حالا تنها باشگاهی است که این روزها با مجوز فدراسیون فوتبال و اتفاقا به دلیل خطر همین ویروس، به قرنطینه رفته است. هیچ اشکالی ندارد که تیمی مثل پرسپولیس در زمانی موافق ادامه بازی‌ها باشد و خطر این ویروس را جدی تلقی نکند اما مخالفت این روزهای آنها با حضور در دیدارهای لیگ برتر، به وضوح نشان می‌دهد که تئوری قبلی این باشگاه نیز تنها از سر «منفعت‌طلبی» شکل گرفته است. درست همان‌طور که باشگاه‌های دیگر نیز با انگیزه‌ای کاملا مشابه، به دنبال تعطیل کردن مسابقه‌ها بودند.

پرسپولیسی‌ها بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند «خطرناک» هم باشد. آنها فصل گذشته دائما خطر این ویروس را کوچک تلقی می‌کردند و تیم‌های دیگر را در معرض اتهام «بزرگنمایی» کرونا قرار می‌دادند اما در فاصله‌ای کوتاه با فینال لیگ قهرمانان آسیا، به این نتیجه رسیده‌اند که کووید 19 خیلی هم مهم است و احتمال دارد که این باشگاه را به دردسر بیندازد. بخشی از این تغییر فلسفه در مورد ویروس، به قوانین سختگیرانه فدراسیون فوتبال آسیا نیز مربوط می‎شود. پرسپولیس نمی‌خواهد که در جریان سفر به دوحه برای حضور در دیدار پایانی لیگ قهرمانان، حتی یک بازیکن مبتلا به کرونا داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد، احتمال کنار گذاشته شدن کاروان پرسپولیس از دیدار نهایی و از دست رفتن شانس قهرمانی برای این تیم وجود خواهد داشت. پرسپولیس از همین حالا در ایران به قرنطینه رفته و حسابش را از دیدارهای لیگ جدا کرده است. مسابقه این تیم با نساجی قائمشهر لغو شده و بعید نیست که دیدار سرخ‌ها با ذوب‌آهن نیز برگزار نشود. پرسپولیس این روزها درست در نقطه مقابل فصل گذشته قرار گرفته است. اواسط لیگ نوزدهم، آنها قویا معتقد بودند که هیچ عاملی نباید دیدارهای لیگ را متوقف کند اما حالا، خودشان را از بقیه تیم‌ها جدا کرده‌اند و نگران کووید 19 هستند. به نظر می‌رسد نوع نگاه پرسپولیس به ماجراهایی شبیه به این، از دریچه منفعت‌طلبی نشات گرفته است. آنها هر طور که به صلاح خودشان باشد و نفع خودشان را تامین کند، به اظهارنظر در مورد ویروس کرونا می‌پردازند.

داستان ویروس کرونا، داستان تازه‌ای نیست اما ظاهرا پرسپولیسی‌ها تازه به این ماجرا علاقه‌مند شده‌اند که برگزاری دیدارهای فوتبال تا چه حد ممکن است در چنین شرایطی خطرآفرین باشد. همین افشین پیروانی که تا چند روز قبل تیم‌های دیگر را به خاطر تلاش برای تعطیل کردن مسابقات به باد تمسخر می‌گرفت، حالا با غرور و افتخار خاصی از رفتن تیمش به قرنطینه صحبت می‌کند. پرسپولیسی‌ها برای سپری کردن دوران قرنطینه، امکانات تیم ملی را نیز به طور کامل در اختیار گرفتند و در کمپ تمرینی این تیم مستقر هستند.

هیچ اشکالی ندارد که فدراسیون فوتبال از نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا حمایت کند اما قرمزها حداقل دیگر نباید این ادعا را تکرار کنند که مورد بی‌مهری همگانی قرار گرفته‌اند و فدراسیون قصد دارد جلوی موفقیت‌شان را بگیرد! آنها دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که همه این مدت «تنها» بوده‌اند و حمایتی از این باشگاه صورت نگرفته است. تغییر در برنامه لیگ برتر، به تعویق افتادن دیدار پرسپولیس با نساجی و استفاده پرسپولیس از امکانات تیم ملی، به وضوح نشان می‌دهد که قرمزها حداقل در ارکان اصلی مدیریت ورزش ایران مورد حمایت هستند. شاید طرفداران بعضی از تیم‌ها خواهان قهرمانی سرخپوشان نباشند اما در سطوح بالای مدیریتی، همه امکانات برای کمک به این باشگاه بسیج شده است. پس آنها دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که در مسیر قهرمانی در آسیا، با هیچ نوع حمایتی روبه‌رو نبوده‌اند. البته که پرسپولیس روزهای سختی را پشت سر گذاشته اما حداقل این اواخر به عنوان نماینده ایران، به همه خواسته‌های داخلی‌اش رسیده است.

شروع تزریق واکسن کرونا در چند نقطه از دنیا، شرایط فوتبال را تغییر خواهد داد. خیلی زود بسیاری از کشورها این بحران را پشت سر می‌گذارند و درها را به طور کامل روی تماشاگران مسابقات فوتبال باز می‌کنند. در ایران اما ماجرا هنوز به طور کامل روشن نیست. به همین خاطر بعید به نظر می‌رسد که مشکلات ایجاد شده توسط ویروس کرونا در فوتبال، به همین زودی از بین بروند. بدون شک آن‌چه در مسیر مبارزه با این ویروس اتفاق می‌افتد، نقش بسیار مهمی در شرایط فوتبال کشور خواهد داشت. برای مثال اگر کشورهای آسیایی به واکسن دست پیدا کنند و بیماری را کنار بزنند، طبعا با حضور تیم‌های‌شان در ایران به عنوان کشوری که هنوز با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند موافق نخواهند بود. در نتیجه امکان کنار گذاشتن نماینده‌های ایران از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان هم وجود خواهد داشت. هیچ دلیلی برای جدی نگرفتن این بحران وجود ندارد. اگر ماجرای دستیابی به واکسن هرچه زودتر اتفاق نیفتد، پرسپولیس و همه باشگاه‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شوند. مشکلاتی که شاید فوتبال ایران را به اندازه چند سال عقب بیندازند و مسیر پیشرفت این فوتبال را مختل کنند.