آریا رهنورد

گستردگی حضور فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ‌های اروپایی، هر روز بیشتر می‌شود. اگر زمانی فقط چند لیگ خاص مشتری بازیکنان ایرانی بودند، حالا در کشورهای مختلف و متنوعی می‌توان این فوتبالیست‌ها را دید. فوتبال ایران حالا حتی در لیگ اوکراین هم صاحب دو نماینده شده است. دو مهاجم که روزهای خوبی را در این کشور سپری می‌کنند و اگر همین روند گل‌زنی را ادامه بدهند، خیلی زود برای تیم‌های بهتر و لیگ‌های بهتری نیز به میدان خواهند رفت.

اللهیار صیادمنش و شهاب زاهدی، از دو مسیر کاملا متفاوت به لیگ اوکراین رسیدند. راهی که آنها برای رسیدن به این نقطه طی کرده‌اند، کاملا متفاوت با هم به نظر می‌رسد. اللهیار در تیم‌های ملی رده پایه چهره شد و پیراهن استقلال را به دست آورد. او که دوران موفقیت‌آمیزی را در سایپا سپری نکرده بود، در استقلال خوش درخشید و خیلی زود زیر ذره‌بین باشگاه‌های اروپایی قرار گرفت. صیادمنش به فنرباغچه رفت تا در یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال ترکیه بازی کند اما در این تیم فرصت چندانی برای بازی به دست نیاورد و در نهایت به تیم‌هایی در رده‌های پایین‌تر فوتبال ترکیه قرض داده شد. او هنوز هم در عضویت فنر است اما حالا در لیگ اوکراین برای تیم زوریا بازی می‌کند. تیمی که به صیادمنش جوان، بالاخره فرصت عرض اندام داده است. اللهیار در لیگ اروپا، یک گل سه امتیازی به لسترسیتی زده و نامش را در فهرست بازیکنان ایرانی گل‌زن در تورنمنت‌های اروپایی قرار داده است. او این هفته در لیگ اوکراین هم موفق به باز کردن دروازه دنیپرو شد. هرچند که در نهایت گل او را به نام یکی دیگر از مهره‌های تیم یعنی گوموروف نوشتند. به نظر می‌رسد صیاد ایرانی، بالاخره مسیر درست و ایده‌آل را پیدا کرده و حالا هر روز به شرایط مطلوب نزدیک‌تر می‌شود. او می‌تواند در پایان قرارداد قرضی‌اش این بار در قامت یک مهره پرتجربه به فنرباغچه برگردد و این شانس را هم دارد که در باشگاه‌های دیگر اروپایی، خودی نشان بدهد. داستان شهاب زاهدی نیز از فوتبال ایران شروع شد. او خیلی زود فرصت بازی در تیمی مثل پرسپولیس را به دست آورد اما در این باشگاه، چندان به بازی گرفته نمی‌شد. مثبت اعلام شدن تست دوپینگ این مهاجم در فوتبال ایران، یک ضربه بزرگ برای کارنامه کاری‌اش به شمار می‌رفت. مدت‌ها بعد، وقتی شهاب با سوون سامسونگ کره جنوبی قرارداد بسته بود و در آستانه حضوری هیجان‌انگیز در لیگ کره قرار داشت، باشگاه به خاطر سابقه دوپینگ قید ادامه همکاری با این ستاره را زد. او به جای فوتبال کره، راهی ایسلند شد تا در یک تیم ناشناخته بازی کند اما درخشش زاهدی در همان تیم، فضا را برای پیوستن او به فوتبال اوکراین و تیم المپیک دونتسک فراهم کرد. حالا زاهدی برای آقای گلی در این فصل مبارزه می‌کند و اگر این عنوان را به دست بیاورد، شانس فوق‌العاده‌ای برای رفتن به یک تیم بهتر خواهد داشت. گفته می‌شود همین حالا دیناموکیف به عنوان بزرگ‌ترین تیم فوتبال در کشور اوکراین، مشتری جدی این فوتبالیست است.

شهاب و اللهیار در این سال‌ها، بدشانسی‌های زیادی داشتند. اللهیار قبل از پیوستن به فنرباغچه، با تشخیص مدیران باشگاه مدتی بازی داده نشد تا مصدوم نشود و انتقالش به خطر نیفتد. در نهایت همین اتفاق به روند آمادگی او لطمه زد. شهاب هم در ماجرای دوپینگ، متضرر شد و مدتی را دور از فوتبال سپری کرد. حالا اما این دو ستاره در حال درخشیدن در فوتبال اوکراین هستند. در جدول لیگ اوکراین، تیم صیادمنش در رده پنجم قرار گرفته و المپیک دونستک در رده هفدهم دیده می‌شود. هر دو تیم البته یک مسابقه عقب‌افتاده هم دارند و می‌توانند وضعیت مطلوب‌تری در جدول پیدا کنند. به نظر می‌رسد هر دو مهاجم اما رویاهای جاه‌طلبانه‌تری از نتیجه گرفتن با تیم‌های فعلی‌شان دارند. آنها فوق‌العاده گل‌زن نشان می‌دهند و وجه اشتراک مهم‌شان، آمادگی بالای بدنی و عضله‌هایی است که برای خودشان ساخته‌اند. استایل بدنی هر دو مهاجم، بی‌نهایت مطلوب و ایده‌آل به نظر می‌رسد. موضوعی که به آنها کمک می‌کند تا با سختی‌های بازی در اروپا کنار بیایند و راه خودشان را به طرف یک آینده دلچسب، هموار کنند.

فقر گل‌زنی، بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین مشکل این روزهای لیگ برتر است اما فوتبال ایران آن‌طرف مرزها، ستاره‌هایی دارد که از گل‌زنی سیر نمی‌شوند. مهدی در فوتبال پرتغال، پاسخ اعتماد سرمربی تیمش را داده است، سردار در روسیه می‌درخشد و هیچ مدافعی قابلیت متوقف‌کردنش را ندارد، علیرضا جهانبخش در یکی از بهترین لیگ‌های اروپایی توپ می‌زند و کاوه رضایی، ستاره این روزهای شارلروا به شمار می‌رود. اگر به این فهرست مهره‌های جوان و باانگیزه‌ای مثل شهاب و اللهیار را هم اضافه کنیم و اگر به یاد بیاوریم که علی علیپور هم به تازگی راهی لیگ پرتغال شده، باید بپذیریم که فوتبال ایران به لحاظ استعدادهای هجومی در یکی از بهترین دوره‌های زمانی ممکن قرار گرفته است. شاید غیبت ستاره‌های گل‌زن در لیگ برتر ایران احساس شود اما ایرانی‌ها در اروپا، این روزها هیچ موقعیتی را به راحتی از دست نمی‌دهند.