آریا طاری

آن‌هایی که ژوزه مورینیو را خیلی خوب می‌شناسند، از وضعیت فوق‌العاده تاتنهام در جدول لیگ برتر تعجب نمی‌کنند. شاید اسپرز تیمی نباشد که به چنین جایگاهی عادت کند اما بدون تردید ژوزه خیلی خوب صدر جدول لیگ را می‌شناسد. اساسا پروژه‌های این مربی همواره در «فصل دوم» با بهترین نتایج ممکن کلید می‌خورند. او به گروه مربیانی تعلق دارد که همیشه در دومین سال حضور در یک باشگاه، اوج می‌گیرند و بهترین نتایج‌شان را هم در همان سال دوم به دست می‌آورند. حالا سال دوم آقای خاص در شمال لندن به جذاب‌ترین شکل ممکن آغاز شده است. سالی که بعید نیست به یک قهرمانی خارق‌العاده ختم شود.

پورتو؛ چند سانتی‌متر تا سه‌گانه

تقریبا همه می‌دانند که در دومین فصل سرمربیگری ژوزه مورینیو در باشگاه پورتو، دقیقا چه اتفاقی افتاد. این تیم در حضور سرمربی جوانش به شکلی شگفت‌انگیز، روی سکوی اول لیگ قهرمانان قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که پورتو در دو مسابقه اولش در مرحله گروهی، فقط یک امتیاز به دست آورده بود. تیم پرتغالی اما به مرور زمان، راهش را به طرف یک موفقیت بزرگ هموار کرد. آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی، منچستریونایتد را کنار زدند، در یک‌چهارم لیون را حذف کردند، در نیمه نهایی از سد لاکرونیا گذشتند و سرانجام در مسابقه فینال، موناکو را به راحتی شکست دادند. جالب است بدانید که این تنها موفقیت آقای خاص در دومین فصل حضور در پورتو نبود. تیم او در لیگ پرتغال هم با اختلاف زیاد و نتایجی درخشان، قهرمان شد. آنها در جام حذفی پرتغال هم به دیدار نهایی رسیدند و فاصله‌ای با بردن «سه‌گانه» نداشتند اما در نهایت آن مسابقه را واگذار کردند تا یکی از رویایی‌ترین فصل‌های تاریخ باشگاه، با دو قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی برای‌شان به پایان برسد.

چلسی؛ تیم 91 امتیازی

دومین فصل حضور مورینیو در چلسی، به یک قهرمانی کاملا مقتدرانه در رقابت‌های لیگ برتر ختم شد. تیم رویایی ژوزه با ستاره‌هایی مثل چک، لمپارد و جان تری، در 38 بازی لیگ 29 پیروزی را جشن گرفت و با 91 امتیاز به قهرمانی لیگ رسید. یونایتد به عنوان تعقیب‌کننده اصلی چلسی در آن فصل، در پایان لیگ تنها 83 امتیاز داشت. تیم هیولای آقای خاص از 22 هفته اول آن فصل، فقط در دو بازی برنده نشده بود. این تیم در رقابت‌های اف.ای کاپ هم به دیدار نیمه‌نهایی صعود کرد. آنها البته در لیگ قهرمانان کمی بدشانس بودند و خیلی زود با تیم رویایی فرانک رایکارد روبه‌رو شدند. تیمی که در نهایت چلسی را از لیگ قهرمانان کنار زد.

اینتر؛ سه‌گانه تاریخی

این فصل، مهم‌ترین نقطه اوج مورینیو و بهترین فصل دوران مربیگری او به شمار می‌رود. او در دومین سال حضورش در اینتر، این باشگاه را صاحب همه چیز کرد. نراتزوری با مورینیو به آخرین قهرمانی‌اش در اروپا تا امروز رسید، در سری آ روی سکوی اول رفت و حتی به رقبا در جام حذفی کشور ایتالیا نیز رحم نکرد. اینتر مورینیو به سختی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان رد شد و تا قبل از دیدار پایانی دور گروهی، خطر حذف از این مرحله را احساس می‌کرد. آبی و مشکی‌ها برای رسیدن به نیمه‌نهایی، چلسی و زسکا را از سر راه برداشتند و با شکست دادن بارسا در مجموع دو مسابقه جنجالی، به فینال رسیدند. فینالی که با پیروزی این تیم روبه‌روی بایرن فان خال همراه بود. اینتر در آن فصل با اختلاف دو امتیاز نسبت به رم، قهرمان سری آ شد و برای قهرمانی جام حذفی نیز رم را در دیدار فینال این تورنمنت از پیش رو برداشت.

رئال مادرید؛ امتیازهای سه رقمی

دومین فصل مربیگری مورینیو در مادرید، یک دستاورد فراموش‌نشدنی برای او به همراه داشت. در همان فصل بود که آقای خاص به روند قهرمانی‌های بارسا در لالیگا پایان داد. بارسا با پپ در پایان آن فصل 91 امتیازی شدند اما رئال مورینیو به رکورد حیرت‌آور 100 امتیاز در یک فصل رسید. رکوردی که مادریدی‌ها پس از مو تا امروز موفق به تکرارش نشده‌اند. رئال مورینیو در آن فصل، بیشتر از همیشه به بردن لیگ قهرمانان نزدیک به نظر می‌رسید و فاصله‌ای با فتح آن جام نداشت اما در دیدار نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی مغلوب بایرن‌مونیخ است. شاید اگر کاکا و کریستیانو آن روز در نواختن ضربات پنالتی کمی دقت به خرج می‌دادند، رسیدن به «دسیما» در مادرید برای مرد پرتغالی ممکن می‌شد.

منچستریونایتد؛ سخت‌ترین دستاورد

من‌یونایتد، تنها باشگاهی است که ژوزه مورینیو در دومین فصل حضور در آن، هیچ جامی به دست نیاورده است. با این حال مرد پرتغالی نایب‌قهرمانی تیمش در آن فصل را یک دستاورد قابل توجه و یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دوران کاری‌اش می‌داند. یونایتد با ژوزه در آن فصل از لیگ برتر 81 امتیاز گرفت و فقط پایین‌تر از منچسترسیتی ایستاد. تیمی که برای بردن لیگ، 100 امتیاز دشت کرده بود. قرمزها آن فصل را بالاتر از رقبایی مثل تاتنهام، لیورپول و چلسی به پایان بردند و در مجموع عملکرد موفقیت‌آمیز و قابل دفاعی داشتند.