مهدی در قفس!

بازی برای باشگاه‌های بزرگ و پرستاره، همیشه دردسرهای خاص خودش را دارد. مهدی طارمی که قبل از شروع این فصل یک ستاره درخشان در لیگ برتر پرتغال بود، پس از انتقال به باشگاه پورتو با همین دردسرها روبه‌رو شده است. او در تیم جدیدش، بهترین و ایده‌آل‌ترین شروع ممکن را داشت اما سرجیو کونسیسائو، همچنان فرصت فیکس‌ بازی کردن را برای ستاره ایرانی تیمش فراهم نمی‌کند. مهدی فعلا در قفس نیمکت قرار گرفته و با بی‌اعتمادی مربی‌اش روبه‌رو شده اما همه آنهایی که طارمی را می‌شناسند، به خوبی می‌دانند که او همیشه آماده تغییر دادن شرایط است.

آریا رهنورد

تنها چند دقیقه پس از اولین مسابقه با پیراهن پورتو، مهدی طارمی برای تیمش پنالتی گرفت تا هواداران باشگاه را به وجد بیاورد. همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا مهدی خیلی زود جایگاه ثابتی در این تیم برای خودش دست و پا کند اما سرمربی باشگاه همچنان به ماریگا و مهره‌های دیگر فرصت می‌دهد و همچنان اعتمادش را از طارمی دریغ می‌کند. به نظر می‌رسد حضور مهدی در اردوی تیم ملی، برای کنسیسائو راضی‌کننده نبوده است. او از جدایی این مهره تازه‌وارد از جلسه‌های تمرینی برای پیوستن به تیم ملی گلایه داشته و همین موضوع، فعلا رابطه این دو نفر را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پورتو در این فصل به لحاظ هجومی اصلا نتوانسته انتظارها را برآورده کند و غیبت یک بازیکن گل‌زن و یک مهاجم خلاق در ترکیب این تیم احساس می‌شود. مهدی طارمی فصل گذشته در ترکیب یک تیم کاملا متوسط در لیگ پرتغال، در جمع بهترین گل‌زن‌های فصل قرار داشته است. با توجه به قدرت خط میانی پورتو، او می‌تواند در این باشگاه گل‌های به مراتب بیشتری به ثمر برساند اما تا این هفته او حتی یک مسابقه سفید و آبی‌ها را هم در ترکیب 11 نفره آغاز نکرده است. کنسیسائو فعلا از طارمی به عنوان یک مهره تعویضی بهره می‌برد و معمولا هم این تعویض را در آخرین ثانیه‌های مسابقه انجام می‌دهد. در پرتغال حتی این شایعه بر سر زبان‌ها افتاده که سرمربی پورتو با این خرید مخالف بوده و طارمی را به اصرار مدیران باشگاه به خدمت گرفته است.

نیمکت‌نشینی مهدی طارمی، ذهنیت هواداران پورتو نسبت به سرمربی تیم‌شان را عوض کرده است. آنها از هر فضایی برای اعتراض به این تصمیم استفاده می‌کنند. این حجم از اعتراض به نیمکت‌نشینی یک فوتبالیست ایرانی در اروپا تا امروز بی‌سابقه بوده است

نیمکت‌نشینی مهدی طارمی، ذهنیت هواداران پورتو نسبت به سرمربی تیم‌شان را عوض کرده است. آنها از هر فضایی برای اعتراض به این تصمیم استفاده می‌کنند. این حجم از اعتراض به نیمکت‌نشینی یک فوتبالیست ایرانی در اروپا تا امروز بی‌سابقه بوده است. با این حال چنین واکنش‌هایی نه‌تنها موجب تغییر موضع کنسیسائو نشده، بلکه او را مصمم‌تر کرده تا از طارمی استفاده نکند. سرمربی پورتو بارها تاکید کرده که ترکیب تیمش را به درخواست هوادارها عوض نخواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌رسد او و هواداران باشگاه وارد یک لجبازی بزرگ شده‌اند. 6 هفته بعد از شروع لیگ پرتغال، پورتو فقط 10 امتیاز به دست آورده و 6 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد.

شاید اگر سرمربی باشگاه از ایده تکراری استفاده از این ترکیب دست نکشد، در نهایت خودش ناچار به ترک نیمکت پورتو شود.

چندین سال قبل، مهدی مهدوی‌کیا در باشگاه هامبورگ ماجرای کاملا مشابهی با توماس دال داشت. سرمربی وقت هامبورگی‌ها به هیچ قیمتی به مهدی بازی نمی‌داد و معتقد بود که این ستاره ایرانی کاملا از چارچوب پازل تاکتیکی‌اش برای باشگاه خارج است. شاید اگر هر فوتبالیست دیگری به جای مهدوی‌کیا بود، تسلیم می‌شد و در اولین پنجره نقل و انتقالات راهش را برای خروج از تیم پیدا می‌کرد اما مهدوی‌کیا حتی پس از مدت‌ها نادیده‌گرفته‌شدن و تحمل سخت‌ترین و غیرمنتظره‌ترین برخوردها، خودش را به دال ثابت کرد و نشان داد که می‌تواند به یک مهره کلیدی برای هامبورگ تبدیل شود. موشک ایرانی نه‌تنها از آن روزهای سخت عبور کرد، بلکه حالا همه او را به عنوان یکی از چهره‌های اسطوره‌ای باشگاه هامبورگ می‌شناسند. او همچنان در بین هواداران این باشگاه محبوبیت زیادی دارد و مربیگری را هم در تیم‌های رده سنی همین تیم آغاز کرده است. این فقط مهدی طارمی نیست که باید از سرنوشت مهدوی‌کیا برای ادامه دادن به این فصل سخت الهام بگیرد. علیرضا بیرانوند از زمان ملحق شدن به لیگ بلژیک، هنوز در هیچ مسابقه‌ای برای باشگاه آنتورپ به میدان نرفته است. علیرضا یکی از مهم‌ترین گلرهای آسیا و مرد شماره یک دروازه این سال‌های تیم ملی بوده اما فعلا در فوتبال اروپا، درگیر نیمکت‌نشینی شده است. علیرضا جهانبخش نیز بارها تلاش کرده تا خودش را به گراهام پاتر ثابت کند و چند بار در آستانه تبدیل شدن به مهره‌ای فیکس برای برایتون هم پیش رفته اما همیشه یک بدشانسی بزرگ در انتظار این ستاره بوده است. در دنیای فوتبال، همیشه مربیانی هستند که شما را دوست ندارند. همیشه مربیانی هستند که شما را با سلیقه خودشان یکی نمی‌دانند و حتی نظر مثبتی روی امضای قرارداد با شما ندارند. توانایی تغییر دادن اوضاع در چنین شرایطی، درست همان چیزی است که یک ستاره را می‌سازد و در زمین فوتبال، یک الماس را صیقل می‌دهد.