پایان مسعود، آغاز مهدی!

اولین اردوی تیم ملی، این روزها زیرنظر دراگان اسکوچیچ برگزار می‌شود. او با اولین فهرستش، نشان داده که به لیگ برتر توجه زیادی داشته است. موضوع مهم دیگری که در لیست اسکو دیده می‌شود، ایده‌های جدید این مربی برای تیم ملی است. برخلاف ویلموتس، دراگان به هیچ وجه نمی‌خواهد همان لیست‌های قبلی را ادامه بدهد و تا همین‌جا نیز پای چند بازیکن را برای اولین بار به تیم ملی باز کرده است. اولین لیست تیم ملی در دوران مرد کروات، نکته‌های قابل توجه زیادی دارند. نکته‌هایی که از آغاز یک عصر جدید برای این تیم حکایت می‌کنند.

آریا رهنورد 

مسعود و اشکان؛ وقت خداحافظی

اولین و شاید مهم‌ترین نکته در مورد فهرست جدید تیم ملی، غیبت دو کاپیتان اول این تیم است. اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، دیگر جایی در تیم ملی نخواهند داشت. مسعود پس از اخراج روبه‌روی عراق، با موجی از انتقادهای بزرگ روبه‌رو شد و اشکان هم این اواخر، دیگر کارایی لازم را نداشت. انتظار می‌رفت این دو نفر در پایان جام ملت‌های گذشته از تیم ملی فاصله بگیرند و از  دیدارهای ملی خداحافظی کنند اما آنقدر برابر این ایده مقاومت کردند که سرانجام نام‌شان از فهرست تیم ملی خارج شد. حالا در غیاب اشه و شجاعی، احسان حاج‌صفی که در تراکتورسازی همبازی این دو ستاره است، کاپیتان اول تیم ملی به شمار می‌رود و در دیدارهای حساس بعدی، بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو می‌بندد.

اولین و شاید مهم‌ترین نکته در مورد فهرست جدید تیم ملی، غیبت دو کاپیتان اول این تیم است. اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، دیگر جایی در تیم ملی نخواهند داشت. مسعود پس از اخراج روبه‌روی عراق، با موجی از انتقادهای بزرگ روبه‌رو شد و اشکان هم این اواخر، دیگر کارایی لازم را نداشت

سرانجام؛ شجاع

کارلوس کی‌روش چندین سال روبه‌روی ایده دعوت از شجاع خلیل‌زاده به تیم ملی ایستاد و حاضر به دعوت از این مدافع نشد. مرد محبوب قرمزها هم در لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا استثنایی بود اما سهمی از اردوهای تیم ملی به دست نمی‌آورد. حالا با حضور اسکوچیچ، شجاع بالاخره در فهرست تیم ملی قرار گرفته است. اتفاقی که در دوران ویلموتس نیز برای این مدافع رخ نداده است. شجاع اگر کمی کم‌تر کارت بگیرد و کمی کم‌تر از قبل به داورها اعتراض کند، می‌تواند برای چند سال به صورت ثابت در ترکیب تیم ملی به میدان برود. او در رده باشگاهی تقریبا به همه چیز رسیده و حالا در رده ملی، سرشار از انگیزه به نظر می‌رسد.

اردو اولی‌ها!

در بین نفراتی که نام‌شان در فهرست اسکوچیچ دیده می‌شود، بازیکنانی وجود دارند که برای اولین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرده‌اند. مجتبی نجاریان، بزرگ‌ترین غافلگیری اردوی تیم ملی به شمار می‌رود. فوتبالیست جوانی که در فولاد خوزستان چهره شده و خیلی زود توانسته خودش را به اردو برساند. سیامک نعمتی از پرسپولیس نیز برای اولین بار به اردوی تیم ملی راه پیدا کرده است. بازیکنی که در یک پست غیرتخصصی در لیگ قهرمانان خودش درخشیده و در همین پست، توانسته شانس حضور در تیم ملی را به دست بیاورد. تیم ملی، دو اردو اولی دیگر هم دارد. عارف غلامی پس از یک فصل بازی برای استقلال و البته با سابقه حضور در تیم ملی امید، حالا در رده بزرگسالان برای دراگان اسکوچیچ توپ خواهد زد. مهدی قایدی نیز پس از سپری کردن یک فصل رویایی در لیگ برتر، حالا بخشی از اردوی تیم به شمار می‌رود. به لحاظ آماری، مهدی موثرترین بازیکن لیگ نوزدهم بوده و پاداش این درخشش قابل توجه را با اولین حضور در فهرست تیم ملی گرفته است. اگر او با کیفیت همین فصل در اردو ظاهر شد، در دیدارهای حساس بعدی یک عضو فوق‌العاده مفید برای تیم ملی خواهد بود.

غیبت موقت

بر اساس آن‌چه فدراسیون فوتبال اعلام کرده، سه لژیونر به دلیل «مصدومیت» در اردوی تیم ملی حاضر نیستند. علیرضا بیرانوند یکی از این نفرات است که در بدو ورود به فوتبال بلژیک، با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم می‌کند. علیرضا جهانبخش در دیدار جام اتحادیه با منچستریونایتد آسب دید تا فعلا به استراحت بپردازد و در اطراف اردوهای تیم ملی دیده نشود. علیرضا فصل بسیار خوبی را در انگلیس شروع کرده و بدون شک، جایگاه بسیار مهمی در برنامه‌های اسکوچیچ خواهد داشت. مرتضی پورعلی‌گنجی نیز به دلیل مشابه، در اردو نیست و اسکو برای آینده تیم ملی او روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کند. چهارمین فوتبالیستی که به خاطر مصدومیت به اردو راه پیدا نکرده، محمد محبی است. بازیکنی که زیر نظر ویلموتس، مهره فیکس تیم ملی شد و ظاهرا اسکوچیچ نیز سبک بازی‌اش را می‌پسندد.

غایبین سرشناس

اردوی جدید تیم ملی، غایبین شناخته‌شده زیادی هم دارد که ظاهرا «فعلا» اسکوچیچ روی آنها حساب باز نمی‌کند. خیلی‌ها تصور می‌کردند پس از درخشش خیره‌کننده در لیگ قهرمانان، حامد لک به تیم ملی دعوت شود اما فعلا خبری از این گلر در اردوهای تیم نیست. در خط دفاع نیز وریا غفوری، پشت خط تیم ملی باقی مانده و رامین رضاییان هم به دلایل نامعلوم، به اردو دعوت نشده است.

روزبه چشمی نیز یکی دیگر از غایبین سرشناس تیم ملی در خط دفاع به شمار می‌رود. کمی جلوتر و در خط هافبک، باید به غیبت همزمان زوج سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی اشاره کرد. چهره‌هایی که جاماندگان اولین فهرست مربی کروات هستند. اسکو با خط زدن کریم انصاری‌فرد نیز، یک تصمیم مهم دیگر گرفته است اما همه این نفرات، ممکن است دیر یا زود، دوباره در اردوهای تیم ملی آفتابی شوند.