آریا طاری

تنها چند روز پس از شکست دادن ویروس کرونا و بازگشت دوباره به زمین فوتبال، نیمار با یکی از جنجالی‌ترین ماجراهای دوران ورزشی‌اش روبه‌رو شده است. یک جنجال بزرگ که این روزها فوتبال اروپا را کاملا تحت تاثیر قرار داده و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. به نظر می‌رسد سوپراستار برزیلی پی‌اس‌جی، نبرد تازه‌ای را علیه نژادپرستی در دنیای فوتبال آغاز کرده اما بعضی‌ از هواداران فوتبال اعتقاد دارند که او چهره شایسته‌ای برای قرار گرفتن در یک موقعیت الهام‌بخش برای دیگران نیست. فصل جدید لیگ فرانسه برای پی‌اس‌جی اصلا خوب شروع نشده است. آنها لیگ را با دو باخت پیاپی و البته قرار گرفتن در معرض یک محرومیت سنگین کلید زده‌اند.

 از سال 2011 به بعد، مارسی هرگز نتوانسته بود در لیگ فرانسه پاری‌سن‌ژرمن را شکست بدهد. این اتفاق بالاخره رخ داد و لوکاسیک در پاریس، به سود پسران سفیدپوش ویاش بوآش به پایان رسید. این دومین شکست تیم توماس توخل در دومین هفته از لیگ برتر فرانسه بود. تیمی که در همه هفته‌های فصل گذشته فقط سه شکست را در کارنامه داشت، حالا در دو هفته اول دو بار بازنده بوده و یکی از ضعیف‌ترین شروع‌های تاریخش در این لیگ را پشت سر گذاشته است. به نظر می‌رسد آنها دچار «سندرم تاتنهام» شده‌اند. مائوریتسیو پوچتینو و تیمش پس از حضور در فینال لیگ قهرمانان و شکست در آن مسابقه، به نوعی دچار بی‌انگیزگی مفرط شده بودند. آنها هرگز نتوانستند از کابوس شکست در دیدار نهایی آن تورنمنت بیرون بیایند و اواسط فصل بعدی بود که پوچ با تصمیم مستقیم دنی لوی، از نیمکت اسپرز برکنار شد. حالا شاید این سناریو در حال تکرار شدن برای باشگاه فرانسوی است. اگر این روند ادامه داشته باشد، بعید نیست که توخل تنها چند ماه پس از حضور در فینال لیگ قهرمانان، از کار برکنار شود. پی‌اس‌جی فصل شگفت‌انگیزی را پشت سر گذاشت و فاتح همه جام‌های داخلی فوتبال فرانسه شد. آنها برای اولین بار در تمام تاریخ‌شان به دیدار نهایی چمپیونزلیگ هم رسیدند اما فرصت‌های از دست رفته آن نبرد، شانس پیروزی را از این تیم گرفت. تیمی که به نظر می‌رسد به لحاظ ذهنی، هنوز در فضای آن مسابقه سر می‌کند و از فکر کردن به آن فینال، فاصله نگرفته است. شکست برابر مارسی، تنها اتفاق ناامیدکننده این هفته برای تیم پاریسی نبود. در آخرین ثانیه‌های این نبرد، آنها با یک درگیری همه‌جانبه در زمین روبه‌رو شدند. پنج کارت قرمز، تنها شروعی بر جنجال‌های بعدی بین دو تیم بودند. جنجال‌هایی که خیلی زود از زمین فوتبال به زمین اینترنت منتقل شدند.

«تنها حسرتم این است که محکم‌تر توی صورت آن عوضی نزدم!». این توئیت عجیب نیمار بلافاصله پس از پایان بازی با مارسی، نشان از یک تنش وحشتناک بین او و مدافع حریف یعنی گونزالس داشت. نیمار که پس از برخورد با این بازیکن از زمین اخراج شده بود، بلافاصله تلفن همراهش را برداشت و حتی قبل از رفتن به خانه، توئیت‌هایش در مورد این ماجرا را شروع کرد. سوپراستار برزیلی تیم توخل یک اتهام بسیار سنگین را علیه گونزالس نیز مطرح کرد. او مدعی شد که از سوی بازیکن حریف با توهینی نژادپرستانه روبه‌رو شده است. ساعاتی پس از پایان مسابقه، آلوارو گونزالس در توئیتر همه چیز را تکذیب کرد و دست روی این موضوع گذاشت که نیمار و هم‌تیمی‌ها به جای پذیرش شکست به دنبال موضوعی برای منحرف کردن این نتیجه هستند. نیمار هم که این روزها ظاهرا در توئیتر بسیار فعال شده، پاسخ مستقیمی برای گونزالس داشت و او را به دروغگویی و نژادپرستی متهم کرد. حالا نوبت هواداران فوتبال بود که به این ماجرا واکنش نشان بدهند. خیلی‌ها تصویری از گونزالس منتشر کردند که قبلا در تقابل با لئو مسی، کوتاهی قامت این ستاره را به تمسخر گرفته بود. به نظر می‌رسد این مدافع اصلا رابطه خوبی با لیو مسی و دوستانش ندارد. باشگاه پی‌اس‌جی و هم‌تیمی‌های نیمار به شدت از او حمایت کردند اما پست تمسخرآمیز دیمیتری پایه علیه این بازیکن، دوباره موجی از تنش‌ها را بین دو باشگاه به راه انداخت. جالب اینکه باشگاه مارسی از تهدید شدن مدافعش به قتل توسط گروهی از هواداران افراطی رقیب نیز صحبت کرده است. ظاهرا گونزالس در روزهای گذشته پیام‌های تهدیدآمیز بسیار زیادی گرفته و این روزها تحت محافظت پلیس قرار دارد. این ماجرا قطعا در این نقطه به پایان نمی‌رسد. حالا خیلی‌ها در انتظار تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه برای برخورد با این دو بازیکن هستند.

ناصر الخلیفی که تا همین چند هفته قبل روی ابرها قدم می‌زد و سرمست از حضور تیمش در فینال اروپا بود، حالا روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد. او از یک سو با ماجرای نیمار روبه‌رو شده که می‌تواند محرومیت بسیار سنگینی را برای این بازیکن به همراه داشته باشد و از سوی دیگر، پیغام جدایی کیلین ام‌باپه را دریافت کرده است. ظاهرا کیلین با رئال مادرید به توافق رسیده تا در تابستان آینده به این باشگاه ملحق شود. هر دو ستاره کلیدی پاریس، این روزها زیر ذره‌بین هستند و اخباری که در مورد آنها به گوش می‌رسد، اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. بدون تردید در روزهای آینده، خبرهای بیشتری از نیمار و مبارزه‌اش با نژادپرستی و همچنین ام‌باپه و تلاش‌اش برای ترک باشگاه خواهیم شنید.