آریا رهنورد

کسی نمی‌داند در پرسپولیس چه خبر است. از شروع سال جدید تا امروز، همواره صحبت از ایجاد تغییرات جدی در بین مدیران باشگاه به میان می‌آید اما هنوز هم هیات مدیره قرمزها با سه عضو به کارش ادامه می‌دهد. کوچک‌ترین تلاشی برای انتخاب مدیرعامل در این مجموعه صورت نمی‌گیرد و ظاهرا آقای «دندانپزشک» از وضع موجود کاملا راضی است. رسول پناه، فعلا پرسپولیس را در مرحله بیهوشی قرار داده و در شرایطی که باشگاه حتی با یک گزینه جدید نیز توافق نکرده، مهم‌ترین بازیکن فصل پرسپولیس با فسخ قرارداد از این مجموعه جدا شده است.

پرسپولیس، اسیر مخمصه‌ای شده که خودی‌ها برایش ساخته‌اند. پرسپولیس گرفتار فرمول‌های غلط مدیریت شده است. سطح تصمیم‌های مدیریتی در این باشگاه، هرگز به سطح فنی خود تیم نرسیده اما این فاصله، حالا بیشتر و عمیق‌تر از همیشه است. درون زمین، آنها قهرمان چهار فصل متوالی لیگ برتر هستند و در یک شرایط سالم، قاعدتا باید در پول و امکانات دست و پا بزنند اما ظاهرا موفقیت‌های بیشتر، برای این تیم چیزی به جز دردسرهای بزرگ‌تر نداشته است. انتخاب‌هایی که از سوی وزارت ورزش برای مدیریت این باشگاه صورت می‌گیرد، ابهام‌آلود و حتی شرم‌آور است. اینکه یک دندانپزشک بدون تجربه جدی حضور در ورزش و تنها به خاطر دوستی دیرینه با آقای وزیر، هدایت یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال آسیا را بر عهده بگیرد، در همه نقاط دنیا سوژه‌ای برای استیضاح و برکناری یک وزیر ورزش خواهد بود اما اینجا، هنوز هم حساسیتی روی انتخاب‌های سلطانی‌فر وجود ندارد. پرسپولیس از چندین روز قبل، رسما وارد دوران نقل و انتقالات شده اما جدی‌ترین گزینه‌های این تیم یعنی دانیال اسماعیلی‌فر و رضا اسدی، به سپاهان پیوسته‌اند. در حقیقت پرسپولیس یک لیست خرید دارد که سپاهانی‌ها بدون مربی، مو به مو از روی آن بازیکن می‌خرند. همین روزهاست که باشگاه اصفهانی، سرمربی و چند ستاره پرسپولیس را هم جذب کند و بزرگ‌ترین شبیخون ممکن را به باشگاه رقیب بزند. از طرف دیگر تیم‌های قطری و چینی نیز برای خرید چند ستاره دیگر باشگاه کمین کرده‌اند. از دست دادن مهدی ترابی آن هم درست قبل از شروع دیدارهای تیم در لیگ قهرمانان آسیا، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر برای پرسپولیس به شمار می‌رود. بعید نیست که مهدی، حتی به یکی از رقبای مستقیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان نیز ملحق شود. پرسپولیس در ماه‌های گذشته اول بیرانوند را از دست داده و سپس یک وداع اجباری با استوکس داشته است. علی علیپور هم جزو بازیکنانی است که در پایان این فصل، دیگر به لحاظ قانونی و قراردادی تعهدی به سرخ‌ها نخواهد داشت. باشگاه هر روز دارد یک ستاره را از دست می‌دهد و کار مدیران این مجموعه، نگاه کردن و دست روی دست گذاشتن است.

ترابی، موثرترین بازیکن پرسپولیس در لیگ نوزدهم بود. بازیکن همه‌کاره‌ای که متخصص زدن گل‌های سه امتیازی به شمار می‌رفت. یک فوتبالیست درخشان که هم خوب گل زد، هم خوب پاس گل داد و هم با شوت‌ها و فرارهایش برای خیلی از رقبا مشکل‌ساز شد. قرار نبود قرمزها تا ابد این بازیکن را در اختیار داشته باشند اما پس از یک سال و نیم، آنها حداقل می‌توانستند به کمک فروش ترابی، بخشی از مشکلات مالی‌شان را حل کنند و زخم‌های مالی را بپوشانند اما حالا ترابی در شرایطی از تیم جدا می‌شود که تصمیم او، حتی هزار تومان هم به پرسپولیس اضافه نخواهد کرد. مدیران پرسپولیس بارها از بسته بودن روش‌های مختلف درآمدزایی گلایه کرده‌اند اما آنها هنوز با اصول اولیه باشگاه‌داری هم آشنا نیستند. اگر حقوق ترابی به موقع پرداخت می‌شد، او هنوز بازیکن پرسپولیس بود و خروجش آورده‌های مالی خاصی برای تیم داشت اما حالا به همین سادگی، یک استعداد ناب جدا شده و آزاد است تا بدون پرداخت هیچ رقمی به باشگاه، تیم سال آینده‌اش را انتخاب کند.

بخشی از هواداران پرسپولیس هم ترابی را مقصر می‌دانند. آنها منتقد رفتار این بازیکن هستند و باور دارند که مهدی می‌توانست در این مقطع، چنین حرکتی انجام ندهد. فسخ قرارداد به صورت یک‌طرفه، عملا شانس درآمدزایی پرسپولیس را از محل جدایی مهدی ترابی از بین برده و این موضوع به لحاظ مالی، لطمه بزرگی به قرمزها می‌زند. شاید این حرکت برای بازیکن جوانی که هنوز در ابتدای راه است، کمی قابل‌ نقد به نظر برسد اما به هر حال در فوتبال حرفه‌ای، بازیکن‌ها هیچ‌وقت برای باشگاه صبر نمی‌کنند. به ویژه بازیکنانی که همواره با پیشنهادهای سنگین زیادی روبه‌رو هستند و مهره‌های آس بازار به شمار می‌روند. در وضعیت مبهم پرسپولیس و بلاتکلیفی محض این باشگاه و با حضور مدیرانی که اصلا به بازیکنان و خواسته‌های آنها اهمیت نمی‌دهند، چنین رفتارهایی چندان غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد. مدیران پرسپولیس، ستاره‌های تیم را به حال خودشان رها کرده‌اند و با عدم پرداخت دستمزد، شرایط را برای فسخ قرارداد آنها هموار ساخته‌اند. در چنین شرایطی، نمی‌توان انتظار داشت که ستاره‌ها به خاطر عشق و علاقه، قید انتظارات مالی را بزنند. با رفتن ترابی، پرسپولیس یک مهره مهم دیگر را از دست داده و حالا ترکیب کهکشانی باشگاه، در حال فروپاشی است. موضوعی که شاید به قهرمانی‌های سریالی آنها در لیگ برتر پایان بدهد.