آریا رهنورد

حتی قبل از آن‌که چهارمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر قطعی شود، شایعه‌های زیادی از سوی رقبا علیه این تیم به وجود آمده بود. شائبه حمایت دولت از پرسپولیس و تلاش وزارت ورزش برای موفقیت این باشگاه، شاید مهم‌ترین شایعه این چند سال از فوتبال ایران باشد. با این حال در سال‌های گذشته لیگ برتر نیز، چنین شائبه‌هایی برای تیم‌های مختلف شنیده شده‌اند. حرف و حدیث‌هایی که معمولا هرگز به مرحله اثبات نرسیده‌اند. زیر سوال بردن موفقیت‌ها و اتهام به تیم‌های برنده، یک عادت همیشگی در فوتبال ایران است.

 سکه لای گز

این ادعای عجیب، در زمان رقم خوردن اولین قهرمانی سپاهان در لیگ برتر ایران شکل گرفت. آن روزها از سوی سایر تیم‌های مدعی، این باور مطرح می‌شد که داوری‌های لیگ به سود سپاهان است. کار به جایی رسید که حتی مساله قرار دادن سکه طلا لای گز برای داورها، به موضوع روز فوتبال ایران تبدیل شد اما در نهایت هیچ‌کس نتوانست چنین ادعایی را اثبات کند. سپاهانی‌ها سال‌ها بعد به سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر هم رسیدند و باز هم با چنین زمزمه‌هایی روبه‌رو شدند. هواداران چند باشگاه حتی برای قهرمانی این تیم شعار هم ساخته بودند و دائما این موفقیت‌ها را زیر سوال می‌‌بردند.

 ژنرال و ستاره‌های آینده

موفق‌ترین مربی ایرانی تاریخ لیگ برتر، هرگز از گزند شایعه‌ها در امان نبوده است. او که هم با استقلال و هم با سپاهان قهرمانی لیگ را به دست آورده، بارها با این اتهام روبه‌رو شده که در آستانه بازی‌های حساس، با بازیکنان تیم رقیب برای فصل آینده مذاکره می‌کند. این موضوع از زمان مسابقه جنجالی استقلال و شموشک به بعد، بارها مطرح شده اما هرگز به اثبات نرسیده است. یکی از جنجالی‌ترین ماجراهای ژنرال در فوتبال ایران، تمجید او از سعید آقایی قبل از بازی استقلال با گسترش فولاد بود که با واکنش شدید رسول خطیبی نیز روبه‌رو شد.

 پول رو بده، سوت رو بگیر!

برخلاف بیشتر شایعه‌های مرسوم فوتبال ایران، این زمزمه تا حدودی به مرحله اثبات‌شدن هم رسید. چراکه برنامه تلویزیونی 90 به طور مفصل به پرونده داورانی که در ازای دریافت پول تصمیم‌های‌شان را می‎فروختند، پرداخت. محسن قهرمانی پس از ماجراهای جنجال‌برانگیز بازی سپاهان و پرسپولیس، چندین ماه محروم شد و پس از آن چند کمک‌داور، به برخی از مراوده‌های مالی در فوتبال ایران اعتراف کردند.

دربی باید مساوی شود

شایعه تلاش‌های دولتی برای مساوی ‌شدن دربی استقلال و پرسپولیس و زمزمه‌های مربوط به «سیاسی» بودن نتیجه مسابقه، هیچ‌وقت به طور کامل محو نمی‌شوند و در همه بازی‌ها می‌توان نشانی از این زمزمه‌ها پیدا کرد. جالب است بدانید که در دهه 60 و 70، چند بار واقعا تلاش‌هایی برای مساوی تمام شدن این مسابقه صورت گرفته است. در جریان تساوی‌های «یک-یک» استقلال و پرسپولیس در نبردهای متوالی، شعار سیاسی بودن دربی حتی روی سکوها هم رسید. وقتی علی علیزاده به محض ورود به زمین در یکی از شهرآوردها با یک پرش و هند عجیب به حریف پنالتی داد تا بازی باز هم مساوی شود، این زمزمه‌ها بیشتر از همیشه شدت گرفتند.

آقای داور، پرسپولیسی است

شایعه علاقه‌مند بودن سعید مظفری‌زاده به باشگاه پرسپولیس، پس از دیدار نهایی لیگ هفتم قوت گرفت. هواداران تیم‌های رقیب پرسپولیس، اعتقاد داشتند که این داور در اعلام وقت اضافه بازی حساس این تیم با سپاهان، به قرمزها کمک کرده است. او در سال‌های بعدی نیز چندین بار دیگر با این اتهام روبه‌رو شد و تا زمان خداحافظی‌اش از داوری، از سوی استقلالی‌ها به عنوان یک داور پرسپولیسی شناخته می‌شود. همین حرف‌ها را گاهی نیز در مورد محسن قهرمانی و علاقه او به باشگاه استقلال می‌زدند.

گاف میثاق، هند حنیف

اشتباه فردی بازیکنان در فوتبال ایران، همیشه بیش از حد بولد می‌شود. یکی از این اشتباه‌ها که حسابی سروصدا به پا کرد، ماجرای میثاق معمارزاده در لیگ هفتم بود. سنگربانی که با یک اشتباه فردی وحشتناک، پرسپولیس را در جدال حساس با سایپا برنده کرد و یک سال بعد نیز، به پرسپولیس پیوست. یکی دیگر از نمونه‌های مشهور نیز، به حنیف عمران‌زاده مربوط می‌شود. بازیکنی که پس از ترک استقلال، به شکل عجیبی به این تیم پنالتی داد و برای چند روز، سوژه شائبه‌های مختلف بود.

عیسی، استقلال را قهرمان کرد

پس از قهرمانی لحظه آخری استقلال در لیگ هشتم، طرفداران تیم‌های دیگر آنها را به ارتباط با گلر ذوب‌آهن متهم کردند. اندوی با واکنش‌های بسیار بد در دیدار هفته آخر تیمش با فولاد، مقدمات شکست سنگین ذوب را فراهم کرد. این اتهام هرگز ثابت نشد و گلر ذوبی‌ها نیز هرگز زیر بار این موضوع نرفت که کوچک‌ترین ارتباطی با آبی‌ها داشته است.

احمدی‌نژاد استقلالی است

در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، او از سوی پرسپولیسی‌ها متهم به طرفداری از استقلال می‌شد. موضوعی که چند مدیر دولتی به آن اعتراف کرده بودند. پرسپولیس در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، اصلا تیم موفقی نبود. این موضوع در مورد دولت روحانی و باشگاه استقلال نیز گفته می‌شود.