آریا طاری

 ویروس کرونا، زندگی همه آدم‌ها را به نوعی تغییر داده است. تا زمانی که واکسن این ویروس هم کشف نشود، این تغییرات ماندگار به نظر می‌رسند. پس از انتشار گسترده کووید 19، سر و شکل مسابقه‌های فوتبال هم کمی عوض شده اما مربیان، بازیکنان و باشگاه‌های خارجی تا امروز به خوبی توانسته‌اند جذابیت بازی‌ها را حفظ کنند. از همین حالا، در فوتبال ایران نگاه‌ها به دو مربی جوان دوخته شده است. دو مربی که سه روز دیگر در اهواز، رسما به دوران دوری از فوتبال در ایران پایان خواهند داد.

انتظار برای فوتبال در هفته‌های متمادی، حالا دیگر به روزهای پایانی کشیده شده است. عصر چهارشنبه در اهواز، فولاد روبه‌روی استقلال قرار می‌گیرد تا دوران تعطیلی لیگ برتر رسما به پایان برسد. لیگی که گفته می‌شد شاید دیگر به طور کامل تعطیل شود، حالا قرار است دوباره کلید بخورد. بدون تردید جدال فولاد و استقلال در ورزشگاه اختصاصی باشگاه جنوبی، یکی از پربیننده‌ترین جدال‌های چند سال گذشته فوتبال ایران خواهد بود. چراکه درون ورزشگاه، هیچ خبری از تماشاگر نیست و همه هواداران دو باشگاه و شاید همه هواداران فوتبال ایران، پای صفحه تلویزیون این مسابقه را دنبال خواهند کرد. خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که کیفیت لیگ برتر پس از ماه‌ها توقف، در چه وضعیتی قرار خواهد داشت. خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که رعایت پروتکل‌ها در جریان یک مسابقه فوتبال داخلی، چطور صورت خواهد گرفت. حقیقت آن است که از پروتکل‌های متعدد یاد شده در فوتبال اروپا، بسیاری از شرط و شروط‌‌ها به مرحله اجرا نرسیده‌اند. برای مثال تیم‌ها قرار بود از شادی گل دسته جمعی منع شوند اما تقریبا همه آنها گل‌ها را به صورت دسته‌جمعی جشن می‌گیرند. باشگاه ناپولی حتی یک جشن قهرمانی متراکم و مفصل برگزار کرده و بازیکنان نیز درون زمین، دائما یکدیگر را در آغوش می‌گیرند. طبیعتا در فوتبال ایران نیز، این قوانین سختگیرانه اجرا نمی‌شوند اما به هر حال انتظار می‌رود که تیم‌ها و مربیان‌شان، کمی بیشتر از گذشته مسئولیت‌پذیر نشان بدهند و تا جایی که می‌شود، مراقب سلامتی‌شان باشند. در اروپا مهره‌های نیمکت‌نشین روی سکوها می‌روند و با فاصله از هم می‌نشینند و اعضای کادر فنی نیز با ماسک و دستکش در کنار زمین حاضر می‌شوند. باید منتظر بود و دید که سرنوشت این طرح‌های تازه در فوتبال ایران چه خواهد شد. همچنین از این پس تیم‌های لیگ برتری نیز می‌توانند به جای سه بازیکن، پنج بازیکن را در جریان یک مسابقه تعویض کنند.

در شروع دوباره فوتبال ایران، نگاه‌ها به دو مربی جوان و جاه‌طلب دوخته می‌شود. دو مربی که در دوران بازی، معمولا رابطه چندان خوبی با هم نداشتند و این مسابقه، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آنها برخوردار خواهد بود. نکو و فرهاد، مسیر متفاوتی را در دوران مربیگری تجربه کردند. مجیدی در فوتبال ایران، کارش را به عنوان دستیار وینفرد شفر کلید زد.

پس از اخراج شفر، شایعه عجیب حضور نکو در کنار فرهاد روی نیمکت استقلال به گوش رسید اما این اتفاق هرگز رخ نداد. مجیدی پس از آن برای چند هفته سرمربی موقت آبی‌ها شد و در ادامه، جایش را به استراماچونی داد. او یک دوره ناموفق و کوتاه را نیز در تیم ملی امید سپری کرد و هرگز نتوانست در آن تیم، با اطرافیان و مدیران امیدها کنار بیاید. پس از آن تجربه، مجیدی دوباره به استقلال برگشت و این بار جانشین استراما شد. او حضور امیدوارکننده‌ای در این باشگاه داشته اما هنوز نتوانسته از شروع یک فصل، سرمربی این تیم باشد. تیم مجیدی در این فصل، نمایش‌های خوبی را پشت سر گذاشته و بازی‌های خوبی انجام داده اما حالا 11 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. تنها راه پیش روی فرهاد و پسرها برای کم کردن این فاصله، شکست دادن فولاد در دیدار معوقه است. حریفی که در نیم‌فصل اول لیگ در استادیوم آزادی، از آبی‌ها امتیاز گرفت و اجازه نداد که آنها زمین را به عنوان تیم برنده ترک کنند. رقیب فرهاد در دیدار حساس این هفته، مربیگری را با حضور کوتاه در کادر فنی کارلوس کی‌روش کلید زد. جواد که به دلایل نامعلومی از آن تیم کنار گذاشته شده بود، مدتی هدایت خونه به خونه بابل را بر عهده گرفت و سپس با نساجی، به لیگ برتر صعود کرد. او پس از یک نیم‌فصل هدایت نساجی در لیگ، حالا مرد اول نیمکت فولاد خوزستان است. باشگاهی که در این فصل نظم خوبی داشته و حالا برای رسیدن به سهمیه می‌جنگد.

فرهاد مجیدی و جواد نکونام تا این مقطع، قدم‌های رو به جلویی در دنیای مربیگری برداشته‌اند. آنها دائما در مسیر پیشرفت هستند و بازی بزرگ روز چهارشنبه، می‌تواند سکوی پرتاب‌شان باشد. هرکدام از این دو مربی با گرفتن همه امتیازهای این نبرد، شانس زیادی برای رسیدن به اهداف‌شان در این فصل پیدا می‌کنند. به همین خاطر است که این جدال برای هر دوی آنها، فوق‌العاده مهم و کلیدی به نظر می‌رسد. تساوی برای هیچ‌کدام از طرفین این بازی، مفید نخواهد بود. در نتیجه هیچ راهی وجود ندارد که در آن، هر دو نفر «برنده» نبرد روز چهارشنبه باشند. این بازی یا یک برنده و یا دو بازنده خواهد داشت.