آریا طاری

اگرچه این روزها همه نگاه‌ها معطوف بوندس‌لیگا و شروع دوباره این لیگ شده اما لیگ فوتبال کره جنوبی نیز یکی از اولین رقابت‌های فوتبالی دنیا بود که در عصر کرونا، به زندگی برگشت. تیم‌های کره جنوبی با رعایت قوانین ضروری و مسائل بهداشتی، تا امروز بدون هیچ مشکلی به مصاف هم رفته‌اند. آنها برای حل مشکل خالی بودن سکوها نیز راهکارهایی اندیشیده‌اند که یکی از این راهکارها، به شدت جار و جنجال به راه انداخته و فضای فوتبال کره را تحت تاثیر قرار داده است. راهکاری که دیگر بعید به نظر می‌رسد از سوی کره‌ای‌ها تکرار شود.

بازی کردن در ورزشگاه کاملا خالی، تاثیر منفی زیادی روی روحیه بازیکنان دارد. باشگاه اف.ث سئول کره جنوبی برای شور و حال بخشیدن به سکوها، یک تصمیم بسیار عجیب گرفت. آنها در بخشی از سکوها که معمولا به طرفداران افراطی و متعصب باشگاه تعلق دارند، از 25 مانکن به شکل زن و پنج مانکن به شکل مرد استفاده کردند. در جریان پخش زنده تلویزیونی بازی اما، هواداران باشگاه سئول شوکه شدند. چراکه مشخص شد این مانکن‌ها، در واقع عروسک‌های جنسی هستند و حتی روی لباس آنها نشانه‌ای از تبلیغ چند رسانه جنسی در کره جنوبی دیده می‌شود. این حرکت باشگاه اف.ث سئول با اعتراض شدید هوادارها روبه‌رو شد. آنها به سرعت از طرفداران‌شان عذرخواهی کردند و دست روی این نکته گذاشتند که همه ماجرا، یک «اشتباه ساده» بوده است. ظاهرا باشگاه کره‌ای به یک تولیدی عروسک سفارش 30 مانکن داده و آنها نیز عروسک‌های جنسی را به باشگاه تحویل داده‌اند. پس از پایان مسابقه و اعتراض باشگاه به آن کمپانی، آنها نیز زیر بار اشتباه نرفته‌اند و مدعی شده‌اند که این عروسک‌ها، انتخاب خود باشگاه از کاتالوگ سفارش بوده‌اند. بدون شک این عجیب‌ترین و خاص‌ترین مشکلی به شمار می‌رود که در عصر کرونا برای فوتبال اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد در آینده نیز باید به شنیدن چنین خبرهایی عادت کنیم. چراکه در عصر تازه، همه چیز تغییر کرده و فوتبال، شکل و شمایل تازه‌ای به خودش گرفته است. باشگاه اف.ث سئول حالا به دنبال راهکار تازه‌ای است که از توی ذوق زدن فوتبال در استادیوم خالی جلوگیری کند. بدون تردید آنها دیگر تحت هیچ شرایطی به سراغ خرید این عروسک‌ها نمی‌روند و قید این کار را برای همیشه می‌زنند.

باشگاه‌های خارجی دست به هر کاری می‌زنند تا در بازگشت فوتبال، خالی بودن سکوها کم‌تر به چشم بیاید. راهکار جالب یکی از تیم‌ها، استفاده از تصاویر واقعی تماشاگرانش بوده است. در واقع تماشاگرانی که همه بلیت‌های یک فصل تیم را خریداری کرده‌اند، تصویری با کیفیت از خود برای باشگاه فرستاده‌اند و باشگاه نیز روی هر صندلی، یک عکس قرار داده تا نمای جذابی برای استادیوم به وجود بیاورد. یک تیم دیگر نیز با استفاده از پیراهن‌های خالی و قرار دادن هر پیراهن روی یک صندلی، فضای استادیوم را رنگارنگ کرده است. باشگاه‌های انگلیسی برای بازگشت رقابت‌ها، طرح دیگری در ذهن دارند. بعضی از آنها می‌خواهند طرح‌های موزاییکی را بدون حضور تماشاگرها روی سکوها به اجرا دربیاورند. گفته می‌شود که این طرح‌ها قرار است شامل تشکر از کادر درمانی و همچنین روحیه دادن به افرادی باشد که این روزها با بیماری کووید 19 دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی دیگر از اقداماتی که این روزها احتمال استفاده از آن وجود دارد، ایجاد صدای مصنوعی در استادیوم با کمک بلندگوهای ورزشگاه است. اجرای این ایده کمی دشوار به نظر می‌رسد اما شاید این اتفاق ظرف هفته‌های آینده در فوتبال آلمان رخ بدهد. همچنین شنیده می‌شود که شبکه اسکای تصمیم دارد امکانی را به پخش زنده بازی‌ها اضافه کند تا هواداران فوتبال در زمان دیدن فوتبال‌های بی‌سروصدا، از طریق تلویزیون خود صدای شبیه‌سازی شده تماشاگرها را بشنوند و حس و حالی شبیه دیدن یک مسابقه فوتبال کاملا طبیعی داشته باشند.

فوتبال بدون حضور تماشاگرها، بخش مهمی از لذت و جذابیتش را از دست می‌دهد. با این وجود فعلا چاره دیگری وجود ندارد و باید برای چند ماه، به این وضعیت عادت کرد. شاید این فرصت خوبی باشد تا بیشتر از همیشه به اهمیت حضور هوادارها در ورزشگاه پی ببریم. مدیرانی که دائما بلیت بازی‌های فوتبال را گران می‌کنند، باشگاه‌هایی که رفتار قدرشناسانه‌ای با طرفداران‌شان ندارند و بازیکنانی که همیشه با تماشاگرها فاصله می‌گیرند، حالا بیشتر از همیشه متوجه خواهند شد که بازی فوتبال، چقدر به حضور این جمعیت روی سکو وابسته است. اگر رقابت‌های فوتبال از همان بدو تولد در فضاهای خالی از تماشاگر برگزار می‌شد، این ورزش هرگز به حد و اندازه‌های محبوبیت امروزش نمی‌رسید. تماشاگرها بخشی از معادله فوتبال هستند و برگزاری بازی‌ها بدون حضور این جماعت، کمی دشوار به نظر می‌رسد. با این حال همه می‌دانیم که این سکوها، به آنها تعلق دارند و وقتی سایه شوم این بحران دیگر در کار نباشد، هوادارها نیز صندلی‌شان را در استادیوم‌های مختلف پس می‌گیرند و شعارهای همیشگی را سر می‌دهند. تا زمانی که آنها برنگردند، فوتبال جذابیت همیشگی‌اش را نخواهد داشت.