آریا طاری

رسانه‌ها در روزهای گذشته، از ابراز علاقه مامه تیام برای بازگشت به استقلال خبر داده‌اند. این گمانه‌زنی البته از آن جهت ایجاد شده که مهاجم سنگالی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، تصاویری با لباس استقلال منتشر کرده و آن مقطع از دوران فوتبالش را به یاد آورده است. تیام همیشه رابطه نزدیکی با هواداران فوتبال ایران داشته و حتی فرا رسیدن عید نوروز را نیز در همین صفحه تبریک گفته بود. او هنوز رسما ابراز علاقه نکرده تا به استقلال برگردد اما اگر چنین اتفاقی نیز رخ بدهد، بعید به نظر می‌رسد در باشگاه کسی منتظر این بازیکن باشد.

مامه تیام و استقلال، در یک مقطع خیلی سخت به هم رسیدند. تیمی که با منصوریان به بن‌بست خورده بود، با شفر جان تازه‌ای گرفت اما هنوز مشکلات زیادی را در خط حمله احساس می‌کرد. آبی‌ها جلوی زمین، به یک قاتل تمام‌عیار نیاز داشتند. خرید تیام، بهترین اتفاق ممکن برای مرد آلمانی بود. ستاره سنگالی شماره هفت به سرعت اوج گرفت و در ترکیب این تیم، فوق‌العاده ظاهر شد. هت‌تریک رویایی این بازیکن برابر ذوب‌آهن، استقلال را به جمع هشت تیم برتر آسیا فرستاد و هیچ‌کس نمی‌دانست که این آخرین بازی تیام برای آبی‌ها خواهد بود. مهاجم تنومند آفریقایی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک مهره بسیار محبوب در استقلال تبدیل شد. او گل قهرمانی تیمش در فینال جام حذفی را نیز به ثمر رساند و ظرف چند ماه، یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ استقلال لقب گرفت. هوادارها انتظار داشتند قرارداد او به سرعت برق و باد و با چشم‌های بسته تمدید شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد. با وجود یک دور مذاکرات طولانی، مامه در نهایت استقلال را ترک کرد. هر کدام از افرادی که مسئول مذاکره با بازیکن سنگالی بودند، روایت خاص خودشان را از این مذاکره‌ها داشتند. مدیران استقلال، بعدها تاکید کردند که خود شفر جلوی تمدید با تیام را گرفته تا مهره‌های مدنظرش را به استقلال بیاورد و با الحاجی گرو امضا کند. سرمربی آلمانی نیز ادعا کرد که خود باشگاه به قول‌هایش در مورد تیام عمل نکرده و این فرصت را از دست داده است. به هر دلیلی، این قرارداد دیگر بسته نشد و مامه به باشگاه فوتبال عجمان پیوست. با وجود شهرت زیاد و رقم سنگین دستمزد، عملکرد تیام در این باشگاه امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید تا او به تیمی از لیگ ترکیه برود. شاید این بازیکن علاقه دارد که دوباره به استقلال برگردد اما به نظر می‌رسد آبی‌ها، دیگر جای خالی خاصی برای او نخواهند داشت.

جدایی تیام یک ضربه بزرگ برای استقلال بود. یک ضربه کاری و ویران‌کننده. مشکل زمانی حادتر شد که تلاش باشگاه برای خرید بازیکن جایگزین، فاجعه‌بار از کار درآمد. الحاجی گرو حتی ذره‌ای به یک مهاجم گل‌زن شباهت نداشت و عملکرد او در استقلال، فراتر از ناامیدکننده بود. آبی‌ها مرتضی تبریزی را نیز با رقمی سنگین به خدمت گرفتند اما این بازیکن در تهران، عملا گل زدن را از یاد برد. شاید اگر تیام در همان مقطع به تیم برمی‌گشت و دوباره پیراهن استقلال را می‌پوشید، باشگاه جان تازه‌ای می‌گرفت اما این اتفاق دیگر رخ نداد. زمان زیادی طول کشید تا باشگاه، دوباره به خودش بیاید و یک مهاجم خارجی باکیفیت در بازار پیدا کند. شیخ دیاباته، مهره‌ای بود که با ورودش دوباره اوضاع را تغییر داد. او حتی نسبت به تیام نیز، درخشان‌تر ظاهر شد و برخلاف مهاجم سنگالی، علاقه‌ای به ترک زودهنگام استقلال از خودش نشان نداد. شیخ تا همین حالا بیشتر از تیام در فوتبال ایران حضور داشته و با وجود همه بدقولی‌های باشگاه، حاضر به ترک تیم نشده است. او فوق‌العاده گل می‌زند، در بازی‌های بزرگ می‌درخشد و از آن مهم‌تر اینکه توانسته زوج ایده‌آلی با مهدی قائدی به وجود بیاورد. خط حمله استقلال با ترکیب تیام و قائدی، به مراتب بهتر از خط حمله استقلال با حضور انفرادی تیام به نظر می‌رسد. آبی‌ها با توجه به شرایط مالی امروز، قابلیت امضای قرارداد همزمان با دو مهاجم خارجی را ندارند. بدون شک در مقطع فعلی، انتخاب هوادارها از بین تیام و دیاباته، شیخ خواهد بود. بازیکنی که این فصل گل‌های زیادی برای استقلال به ثمر رسانده و در مجموع، عملکردی بهتر از تیام در این باشگاه داشته است. برای حضور دوباره مامه تیام در استقلال، دیگر کمی دیر به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که بالاترین ارزش قیمتی تیام در فوتبال، به روزهای بازی برای استقلال مربوط می‌شد. بر اساس تخمین ترانسفرمارکت، مامه در روزهای عضویت در باشگاه یووه تنها یک و نیم میلیون یورو ارزش داشت. پس از آن که امپولی نام این بازیکن را از فهرست خارج کرد، ارزش او حتی به یک میلیون یورو نیز رسید. آبی‌ها اما توانستند این بازیکن را نجات بدهند و او را احیا کنند. او در استقلال بیشتر از دو میلیون یورو ارزش داشت اما پس از ترک باشگاه، دیگر نتوانست چنین ارزشی را به دست بیاورد. حالا تخمین‌ها در مورد قیمت احتمالی او، دوباره به یک میلیون یورو برگشته است. ترک فوتبال ایران برای تیام، نتایج چندان امیدوارکننده‌ای را به دنبال نداشت. حالا دیگر زمان مناسبی برای پشیمانی نیست. چراکه او دیگر در استقلال پذیرفته نخواهد شد.