اگر زمان را به 10 سال قبل برگردانیم، بارسلونایی‌ها را در اوج غرور و افتخار می‌بینیم. مساله فقط «نتایج» نیست. آنها از فلسفه‌های‌شان لذت می‌بردند و این فلسفه‌ها را کاملا جدی می‌گرفتند. خوان لاپورتا مدیری بود که قصد داشت شعار «فراتر از یک باشگاه» را در این مجموعه به صورت تمام و کمال برقرار کند. بارسا از شعار تبلیغاتی یونیسف روی لباسش استفاده می‌کرد و نه‌تنها هیچ پولی به این خاطر نمی‌گرفت، بلکه حتی رقمی را هر سال به این نهاد می‌پرداخت. مسائلی از این دست موجب شده بود که بارسا از همیشه به شعار فراتر از یک باشگاه نزدیک باشد. به مرور زمان اما اوضاع عوض شد. لاپورتا رفت و جایش را به ساندرو راسل داد. مدیری که بعدها به دلیل فساد مالی، دستگیر شد و به زندان افتاد. از زمان ورود بارتومئو نیز، باورهای سنتی در باشگاه بارسا هر روز در حال رنگ باختن هستند. باشگاه برای پیراهنش، مدتی اسپانسر قطری گرفت تا نشان بدهد که دیگر به ارزش‌های اخلاقی پایبند نیست. اینکه یک تیم حامی مالی و اسپانسر روی لباس داشته باشد، در فوتبال حرفه‌ای امروز عجیب نیست اما آن باشگاه دیگر نمی‌تواند ادعا کند که با تیم‌های دیگر «تفاوت» بزرگی دارد و فراتر از یک تیم فوتبال است. بارسلونای بارتومئو اخیرا در اقدامی حیرت‌انگیز، قصد دارد حق نام ورزشگاه نیوکمپ را نیز به فروش برساند. اقدامی که باشگاه‌هایی نظیر منچسترسیتی و آرسنال انجام داده‌اند. اتحاد و امارات، نام استادیوم‌های این دو باشگاه انگلیسی هستند. فروختن حق نام استادیوم به خارجی‌ها، هنوز به یک اتفاق مرسوم در فوتبال اروپا تبدیل نشده اما شنیده می‌شود که رئالی‌ها نیز در آینده چنین تصمیمی دارند و در این مورد، حتی با مایکروسافت مذاکره‌هایی انجام داده‌اند. هدف بارسا از این فعالیت تجاری، آغاز طرح بازسای نیوکمپ است. طرحی که بر اساس نقشه‌های اولیه، قرار است ظرفیت استادیوم را به 105 هزار نفر برساند. بارسا برای فروش حق تجاری، با شریک بوکسور مایک تایسون به توافق رسیده است. این کمپانی در اروپا به خاطر تولید «ماریجوانا» شناخته می‌شود. محصولی که مصرف آن در کشور اسپانیا هنوز قانونی نشده است. جالب اینکه بارسایی‌ها اعلام کرده‌اند با درآمد این طرح، به مقابله با کرونا کمک می‌کنند و رقم زیادی برای خیریه‌ها می‌پردازند اما حالا مشخص شده که این رقم خیریه، تنها بخش ناچیزی از کل معامله خواهد بود. در واقع مدیران بارسا مشغول ماهی گرفتن از آب گل‌آلود کرونا هستند و می‌خواهند به بهانه کارهای خیریه، فعالیت‌های‌شان را برای فروش اسم نیوکمپ به جریان بیندازند.

بارسا حق نام نیوکمپ را واگذار می‌کند، همین کادر مدیریتی پول این قرارداد را نیز دریافت خواهند کرد تا حتی در صورت عوض شدن مدیران، اوضاع برای مدیران بعدی به شدت دشوار باشد. خوان لاپورتا چند سال قبل در رقابت با بارتومئو بر سر ریاست بارسا شکست خورد اما دلیل آن اتفاق، موفقیت‌های فوتبالی تیم لوئیس انریکه بود. این بار بارتومئو در انتخابات بعدی، به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت. به همین خاطر است که او به بهانه مبارزه با کرونا، به هر قیمتی به دنبال تزریق پول بیشتر به باشگاه است.