بازی کنید و قهرمان شوید!

لیگ فوتبال بلژیک، اولین لیگ قاره اروپا بود که پس از گسترش شیوع کرونا، قهرمانش را معرفی کرد. بلژیکی‌ها تصمیم گرفتند بدون برگزاری ادامه رقابت‌ها و مرحله نهایی پلی‌آف، جام را به باشگاه بروژ بدهند، خنت را به عنوان سهمیه لیگ قهرمانان معرفی کنند و هر دو تیم مدعی صعود به سطح اول لیگ را بدون معرفی تیم سقوط کننده، به لیگ ۱۸ تیمی فصل بعد بیاورند. این تصمیم در همان ابتدا با مخالفت جدی یوفا روبه‌رو شد. با وجود اصرار بلژیکی‌ها به درست بودن این تصمیم، ظاهرا آنها بالاخره تسلیم شده‌اند و حالا قصد دارند روند قهرمانی بروژ را لغو کنند و مسابقه‌های این فصل را ادامه بدهند. موضوعی که مورد توجه کشورهای دیگر نیز قرار خواهند گرفت.

آریا طاری

به محض اعلام نام بروژ به عنوان قهرمان رقابت‌های این فصل فوتبال بلژیک، موجی از مخالفت‌ها با این تصمیم در اتحادیه اروپا از راه رسید. یوفا در اظهارنظری رسمی و جدی، تاکید کرد که در صورت رقم خوردن این اتفاق، ممکن است فوتبال بلژیک را از حضور در فصل آینده رقابت‌های اروپایی محروم کند. این تهدید کارساز به نظر نمی‌رسید و بلژیکی‌ها اصرار داشتند که تصمیم‌شان را حفظ کنند اما سرانجام آنها از موضع خود کوتاه آمدند و از اعلام رسمی قهرمانی باشگاه بروژ صرف نظر کردند. پیش از این قرار بود تصمیم نهایی در مورد لیگ فوتبال بلژیک، 15 آوریل گرفته شود اما فدراسیون فوتبال این کشور بدون هیچ توضیحی، جلسه را به 24 آوریل موکول کرد. حالا رسانه‌های بلژیکی این موضوع را نشانه عوض شدن تصمیم فدراسیون می‌دانند. بسیاری از باشگاه‌ها، مشکلی با این تصمیم ندارند اما باشگاه شارلروا که با این اتفاق شانس صعود به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان را از دست داده، معترض اصلی به شمار می‌رود و خواهان ادامه رقابت‌ها شده است. حالا این زمزمه شنیده می‌شود که رقابت‌های این فصل فوتبال بلژیک، ادامه پیدا خواهد کرد و سرنوشت تیم قهرمان، با پایان دیدارهای فصل مشخص خواهد شد. همچنین دیگر قرار نیست فصل آینده با 18 تیم برگزار شود، چراکه پلی‌آف نهایی بین دو تیم مدعی صعود صورت خواهد گرفت. فعلا همه چیز در حد شایعه است اما نشانه‌ها از یک عقب‌نشینی کامل در فدراسیون فوتبال بلژیک حکایت دارند. موضوعی که نشان می‌دهد پایان ناگهانی فصل با معرفی تیم قهرمان، به هیچ وجه برای نهادهایی مثل یوفا و فیفا، خوشایند نخواهد بود. فیفا هنوز به صورت رسمی، فرمولی را برای لیگ‌های مخلتف در نظر نگرفته اما این پیام واضح را منتقل کرده که خواهان «ادامه» رقابت‌های این فصل است. چراکه پایان ناگهانی فصل‌ها با معرفی تیم قهرمان را در تعارض با روح فوتبال می‌داند.

در همه این هفته‌ها، لیگ‌های مختلف در انتظار نشانه‌ای از سوی فیفا بوده‌اند و این نشانه، بالاخره از راه رسیده است. به نظر می‌رسد فرمول نهایی مدنظر فدراسیون جهانی فوتبال، برگزاری کامل رقابت‌های باقی مانده باشد. شیوع ویروس کرونا، هنوز به شکل ترسناکی ادامه دارد اما قوانین سفت و سخت قرنطینه در قاره اروپا، ممکن است اوضاع را کمی تغییر بدهد. چند باشگاه اروپایی به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که به زودی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، جلسه‌های تمرینی تیم را از سر می‌گیرند و بازیکنان را در دسته‌های کوچک‌تر، به تمرین فرامی‌خوانند. این اتفاق، نشان از بازگشت قریب‌الوقوع لیگ‌های فوتبال دارد. به احتمال زیاد تیم‌ها به زودی برای چند هفته تمرین می‌کنند و لیگ‌های فوتبال از شروع تابستان، دوباره از سر گرفته می‌شوند. در فوتبال ایران که تنها 9 هفته به پایان فصل باقی مانده، این شانس وجود دارد که بازی‌های باقی‌مانده لیگ و جام حذفی، تا اوایل شهریور به پایان برسند. در این صورت، چند هفته به عنوان زمان تعطیلی در نظر گرفته می‌شود و فصل بعدی نیز در پاییز از راه خواهد رسید. البته به احتمال بسیار زیاد رقابت‌های 9 هفته پایانی، بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. گفته می‌شود تا زمانی که یک واکسن و یا درمان تثبیت‌شده و قطعی برای کرونا وجود نداشته باشد، باید از هر تجمعی خودداری شود. در نتیجه احتمالا دیدارهای پایانی این فصل و حتی نبردهای آغازین فصل آینده دنیای فوتبال، در استادیوم‌های خالی برگزار می‌شوند. شاید در اولین روزها، مخالفت‌های زیادی با برگزاری فوتبال در ورزشگاه‌های خالی صورت می‌گرفت اما حالا که فوتبال به طور کامل محو شده، همه راضی هستند که بازی‌ها دوباره برگردند و بدون حضور تماشاگرها برگزار شوند.

گفته می‌شود تا زمانی که یک واکسن و یا درمان تثبیت‌شده و قطعی برای کرونا وجود نداشته باشد، باید از هر تجمعی خودداری شود. در نتیجه احتمالا دیدارهای پایانی این فصل و حتی نبردهای آغازین فصل آینده دنیای فوتبال، در استادیوم‌های خالی برگزار می‌شوند

کرونا، یک بحران بسیار پیچیده بوده است. دانشمندها، هنوز هم همه چیز را در مورد این ویروس کشف نکرده‌اند. بسیاری از فرضیه‌های اولیه در مورد بیماری کووید 19 نیز، تا امروز رد شده‌اند و جای خودشان را به فرضیه‌های دیگری داده‌اند. عدم شناخت دقیق و کامل از این ویروس، موجب شده که هر تصمیمی در مورد مقابله با آن، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد. در نتیجه نمی‌شود در مورد سرنوشت فوتبال نیز تصمیم دقیق و کاملی گرفت. شاید خیلی از باورهای امروز ما در مورد کرونا نیز، در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییر شوند. با این وجود تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که لیگ‌های فوتبال ناتمام نمانند و تکلیف قهرمان‌ها با برگزاری کامل بازی‌ها روشن شود. این خواسته مهم اتحادیه فوتبال اروپا و فدراسیون چهانی فوتبال از کشورهای مختلف بوده است.