نگار رشیدی

مسابقات انتخابی کاپ آسیای بسکتبال در حالی از امروز آغاز می‌شود که تیم ملی کشورمان باید در دو رقابت نه‌چندان دشوار به میدان برود. پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا در حالی استارت می‌خورد که ویروس کرونا این رشته را هم بی‌نصیب نگذاشته و رقابت چهار تیم شرق آسیایی (فیلیپین با تایلند و ژاپن و چین) را لغو کرده است.

برگزاری رقابت‌های انتخابی در قالب پنجره‌های متفاوت برای نخستین بار توسط فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) به کار گرفته شد و از آن برای تعیین تیم‌های راه یافته به جام جهانی 2019 چین استفاده کرد تا به این وسیله به ترکیب تیم‌های قاره‌های مختلف برای این مسابقات دست پیدا کند. پس از آن کنفدراسیون بسکتبال آسیا نیز راه فیبا را در پیش گرفت و برای دادن جواز حضور در کاپ آسیا به تیم‌ها، برگزاری مسابقات انتخابی در سه پنجره مختلف را در نظر گرفت. تصمیمی که تیم‌های آسیایی را در طول سال در مسابقات رسمی نگه می‌داد. بدین ترتیب رقابت میان ۲۰ تیم که استرالیا و نیوزیلند هم جزو آنها به حساب می‌آیند، تکلیف تیم‌های شرکت کننده در دوره پیش روی کاپ آسیا را مشخص خواهد کرد. تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا در پنج گروه با هم رقابت می‌کنند و تیم ایران در گروه E این رقابت‌ها با عربستان، سوریه و قطر دیدار خواهد کرد. همچنین در گروه A تیم‌های فیلیپین، اندونزی، تایلند و کره جنوبی، در گروه B چین تایپه، ژاپن، مالزی و چین، در گروه C  استرالیا، هنگ‌کنگ، نیوزیلند و گوام، در گروه D بحرین، لبنان، هند و عراق و در گروه F اردن، قزاقستان، سریلانکا و فلسطین حضور دارند. در همین راستا دیدارهای پنجره اول از ۲۸ بهمن آغاز شده و تا ۶ اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این پنجره تیم ملی بسکتبال ایران در مجموعه ورزشی آزادی دو دیدار با تیم‌های سوریه (امروز) و قطر (یکشنبه) خواهد داشت. دو رقیبی که به نظر نمی‌رسد کار را برای آسمانخراش‌های ایران گره بزنند. به خصوص که سوریه با تاخیری که در پرواز به سمت ایران برای‌شان به وجود آمد، تمرین روز قبل از مسابقه را از دست دادند.  

سوریه با اینکه در بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی برابر ایران داشت اما درمجموع پیشینه قوی در بسکتبال آسیا ندارد. سوری‌ها بزرگ‌ترین افتخارشان در رده ملی را با رسیدن به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های 2001 در رده ملی و کسب عنوان قهرمانی در مسابقات 2020 باشگاهی آسیا به دست آورده‌اند. تیم ملی بسکتبال سوریه بعد از اینکه در جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا صاحب جایگاه نهم شد، برای مدت ۶ سال از بسکتبال قاره دور بود. این تیم در بازگشت به میادین هم خیلی نتوانست قدرتمند ظاهر شود طوری که در مسابقات ۲۰۱۷ کاپ آسیا دهم شد و در بازی‌های آسیایی هم با کسب جایگاه ششم به کار خود پایان داد. رویارویی ایران و سوریه در این بازی‌ها، آخرین رویارویی دو تیم به حساب می‌آید که با برتری ایران به پایان رسید.

اما با تمام شدن سه پنجره انتخابی، دو تیم برتر هر گروه به کاپ آسیا 2021 راه می‌یابند و تیم‌های سوم گروه‌ها نیز تکلیف چهار تیم باقی‌مانده را روشن می‌کنند. پنجره‌های دوم و سوم این مسابقات سال آینده برگزار می‌شود که تیم ملی کشورمان در پنجره دوم 7 آذر 99 به مصاف عربستان می‌رود و 10 آذر 99 بار دیگر برابر سوریه به میدان می‌رود. در پنجره سوم نیز دیدار ایران و قطر 30 بهمن 99 و تقابل با عربستان نیز 3 اسفند 99 خواهد بود.

تیم ملی بسکتبال کشورمان در حالی طی یک اردوی هفت روزه خود را آماده دیدار با سوریه و قطر کرده است که شاهین‌طبع کاپیتان تیم را در اختیار ندارد. کاپیتان صمد در جریان رقابت‌های باشگاهی دچار مصدومیت شد و حتی مهرام را هم در آخرین دیدارها همراهی نکرد. او که با وجود مصدومیت نامش در فهرست اردونشینان قرار داشت، به آزادی می‌رفت و تمرین هم‌تیمی‌هایش را تماشا می‌کرد. کادر فنی هم برای اینکه مصدومیت او تشدید نشود، قرار نیست در پنجره نخست از کاپیتان استفاده کند تا به این ترتیب وظایف او در میدان به حامد حدادی محول شود. همچنین آرمان زنگنه دیگر ملی‌پوش مصدومی است که به گفته سرمربی تیم ملی احتمالا به میدان نمی‌رود.

مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال پیش از دیدار نخست تیم ملی گفت:«در مجموع شرایط ملی‌پوشان برای دو دیدار پیش رو مناسب است. مشکل حادی نداریم و فکر می‌کنم بتوانیم بازی‌های خوبی در تهران برگزار کنیم. البته که حریفان‌مان تیم‌های کمی نیستند. هر دو تیم قطر و سوریه در دیدارهایی که پیش از این با تیم ملی ایران داشتند، خوب و محکم ظاهر شدند و بعضا ما را اذیت کردند. سوریه در بازی‌های آسیایی نشان داد که تیمی بدی نیست و حتی اگر تمرکز و دقت کافی نداشته باشیم، می‌تواند دردسرساز هم باشد.» شاهین‌طبع درباره دیدار با قطر افزود:«در رقابت‌های مقدماتی برای جام جهانی و در دیدار با قطر به مشکل برخوردیم. در کل قطری‌ها همیشه تیم خوب داشته‌اند و محکم بازی کرده‌اند. روز بازی ایران و سوریه، تیم قطر با عربستان دیدار خواهد داشت. اگر بتوانیم فیلم این بازی را به دست بیاوریم می‌تواند برای رویارویی روز یکشنبه کمک حال‌مان باشد. در کل اینکه برای دو دیدار پیش رو مقابل سوریه و قطر بیشتر از هر فاکتور دیگری به تمرکز نیاز داریم.»