نگار رشیدی

شیوع ویروس کرونا گریبان خیلی از رشته‌های ورزشی را گرفت و میزبانی‌های چین را در مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی لغو کرد. بعد از بوکس، تنیس روی میز، فوتبال، بسکتبال و رشته‌های دیگر حالا نوبت کشتی است که دردسرهای ویروس کشنده کرونا گریبانش را بگیرد. مصاحبه چند روز گذشته نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی شایعاتی که مبنی بر تغییر محل میزبانی مرحله اول گزینشی تیم‌های آسیایی وجود داشت را تایید کرد. لالوویچ ضمن اینکه اعلام کرد در روزهای آینده و بعد از تماس با مسئولان فدراسیون کشتی چین، درباره میزبان این مسابقات تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد، کشورهای قزاقستان، کره جنوبی و ازبکستان را گزینه‌های جایگزین برای چین عنوان کرد. این در حالی است که تغییر میزبان مسابقات گزینشی آسیایی به دلیل شیوع ویروس کشنده چینی (کرونا) دردسرهایی برای کشتی ایران ایجاد خواهد کرد، چراکه اگر میزبانی به هرکدام از کشورهای قزاقستان یا ازبکستان داده شود، این دو از رقبای اصلی‌مان در اولین مسابقه گزینشی برای کسب سهمیه‌های باقی‌مانده هستند.

شیوع ویروس کرونا گریبان خیلی از رشته‌های ورزشی را گرفت و میزبانی‌های چین را در مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی لغو کرد. بعد از بوکس، تنیس روی میز، فوتبال، بسکتبال و رشته‌های دیگر حالا نوبت کشتی است که دردسرهای ویروس کشنده کرونا گریبانش را بگیرد

ایران در رشته فرنگی در سه وزن 67، 87 و 97 کیلوگرم به دنبال کسب سهمیه است و تیم آزاد نیز باید در 4 وزن 65، 74، 97 و 125 کیلوگرم سهمیه‌های باقی مانده را کسب کند. در 4 وزنی که تیم ملی کشتی آزاد سهمیه نگرفته، قزاق‌ها فقط در 125 کیلوگرم به دنبال سهمیه هستند اما ازبک‌ها فقط در همین وزن سهمیه دارند و در سه وزن دیگر سهمیه می‌خواهند. در رشته فرنگی در وزن 67 کیلوگرم هیچ کشتی‌گیر آسیایی در جهانی 2019 نورسلطان سهمیه نگرفته و به همین دلیل رقابت در اولین مرحله گزینشی بسیار سخت و سنگین خواهد بود. دو تیم ازبکستان و قزاقستان در 97 کیلوگرم سهمیه ندارند و در وزن 87 کیلوگرم نیز فقط ازبک‌ها سهمیه گرفته‌اند. مشکل بزرگ‌تر نفوذ قزاق‌ها و حتی ازبک‌ها در شورای کشتی آسیاست که اگر میزبانی مرحله اول گزینشی به یکی از این دو کشور داده شود، کار سخت‌تری در انتظار کشتی‌گیران ایران خواهد بود. رقابت‌های گزینشی المپیک در قاره آسیا 8 تا 10 فروردین برگزار خواهد شد.

با این حال کشتی‌گیران ایران تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا تحت هر شرایطی از مسیرشان برای کسب سهمیه کامل المپیک و موفقیت در این تورنمنت دور نمانند. در همین راستا محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی اردویش را با حضور 36 فرنگی‌کار از 10 بهمن استارت زده و به تنها چیزی که فکر می‌کنند، موفقیت در گزینشی المپیک است. بنا همزمان با آغاز نخستین اردوی تیم ملی کشتی فرنگی عنوان داشت:«یکی از اهداف اصلی ما کسب سهمیه‌های باقیمانده المپیک ۲۰۲۰ توکیو است که نخستین میدان گزینشی برای کسب این سهمیه‌ها فروردین سال آینده برگزار می‌شود. طبیعتا به دنبال این هستیم که بحث کسب سهمیه‌ها را در همین مسابقات با بهترین عملکرد تمام کنیم و اقدامات آماده‌سازی را استارت بزنیم. نفراتی را در کشتی فرنگی داریم که یک تغییر نسل کلی داده‌اند و هرچند نفرات عنوان‌داری هم در اردوها داریم ولی به هر حال اکثرا جوان و آینده‌دار هستند. البته هدف اصلی ما المپیک ۲۰۲۴ است، اما به هر حال باید در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم آبروداری کنیم و نتایج خوبی را به دست آوریم.»