آریا طاری

کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد حق میزبانی را از تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بگیرد. این خبری بود که پنج‌شنبه هفته قبل توسط چند خبرنگار عربستانی و کویتی رسانه‌ای شد و تا 24‌ ساعت در حد شایعه باقی ماند. با به تعویق افتادن بازی‌های استقلال و پدیده در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت و مشخص شد کنفدراسیون فوتبال آسیا در گام اول قصد دارد میزبانی تیم‌های ایرانی در پلی‌آف لیگ قهرمانان و هفته اول دور گروهی را از ایران بگیرد و پس از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کند. 

بر اساس اخبار رسیده سه‌شنبه هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای، مدیران فدراسیون فوتبال ایران را از ابراز نگرانی تیم‌های الکویت کویت و الرفاع بحرین برای سفر به تهران و مشهد آگاه می‌کند. این دو تیم طبق برنامه باید سه‌شنبه این هفته در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب با استقلال و شهرخودور بازی می‌کردند. گفته می‌شود در این نامه توضیح داده شده که مقامات کنفدراسیون از اتفاقات داخلی ایران آگاه شده‌اند و به همین دلیل سه درخواست مشخص دارند. اولی تضمین کتبی سازمان‌های مربوطه کشوری درباره امنیت تیم‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، دومی آخرین ارزیابی از اتفاقات داخلی ایران که منجر به نگرانی از سفر به این کشور شده و سومی برنامه عملیاتی برای کاهش سفر به ایران بوده است.

 بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این خبر باشگاه استقلال اعلان کرد حاضر نیست در زمین بی‌طرف بازی‌هایش را برگزار کند و تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان کرد. حالا پس از گذشت یک ‌روز از رسانه‌ای شدن خبر، سایر نمایندگان ایران هم با استقلال همراه شده‌اند و قصد دارند در صورت گرفتن میزبانی از لیگ قهرمانان کناره‌گیری کنند. روز گذشته نمایندگان چهار باشگاه آسیایی در فدراسیون فوتبال دور هم جمع شدند و برای کناره‌گیری از این بازی‌ها به توافق رسیدند. پاسخ ایران در این رابطه روز گذشته به AFC ارسال شده و امروز ساعت 12 به وقت ایران، کنفدراسیون جواب نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد. مروری بر صحبت مدیران ورزش و فوتبال نشان می‌دهد احتمال کناره‌گیری تیم‌های ایرانی به شدت افزایش پیدا کرده است.

رضا صالحی‌امیری، 

رئیس کمیته ملی المپیک:

این موضوع طرح یک مساله بسیار جعلی و دروغین است و همه می‌دانند که ما در یک فضای امن قرار داریم و ایران از امن‌ترین کشورهاست. یک حادثه اتفاق افتاد و ایران هم رسما پذیرفت و ادامه آن دیگر انتقام‌جویی از مردم است. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فاقد اقتدار است و یک نوع قدرت نیابتی دارد و در فضای فعلی هیچ‌گونه اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد و به عنوان بازیچه استکبار جهانی عمل می‌کند. ما برای اقتدار نظام هیچ تحقیری را تحمل نخواهیم کرد و اگر تصمیم AFC بر سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی باشد، قطعا در مسابقات شرکت نخواهیم کرد و تبعات آن هم برعهده کسانی است که چنین تصمیمی می‌گیرند. 

این تصمیم گرچه برای ما خوب نیست ولی برای آنها هم بدون هزینه نیست چون در تداوم فعالیت‌های AFC، ثابت می‌کند که رییس کنفدراسیون فوتبال که بحرینی است و ادعای عدم دخالت سیاست در ورزش را دارد کاملا گوش به فرمان دیگران تصمیم می‌گیرد.

حیدر بهاروند،

 سرپرست فدراسیون فوتبال:

این تصمیم از سوی AFC فوتبالی نیست و به هیچ‌وجه در کشور ثالث بازی نمی‌کنیم و این تصمیم ما و چهار باشگاه است. نامه رسمی خودمان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) ارسال کرده‌ایم و وزیر ورزش و جوانان هم به شیخ سلمان در این خصوص نامه زده است. باشگاه‌ها تصمیمی گرفته‌اند که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان هم پشت باشگاه‌ها خواهند بود. این مساله تبعاتی دارد که باید بپذیریم و یک بار برای همیشه مقابل آنها بایستیم. 

در موضوع عربستان ایستادگی نکردیم و این اتفاق رخ داد. اگر در این قضیه هم نایستیم، ممکن است پشت آن تبعات دیگری برای فوتبال ما به دنبال داشته باشد که باید مقابل آن بایستیم. این تصمیم نه فوتبالی است و نه عاقلانه. ما جلوی این تصمیم می‌ایستیم. در صورت کناره گیری جرایمی برای باشگاه‌ها لحاظ می‌شود و ممکن است مجبور شویم 20 یا 30 هزار دلار غرامت بدهیم. این مساله را کارشناسان بررسی می‌کنند، اما فکر می‌کنم هم جریمه داشته باشد و هم محرومیت. با این شرایطی که داریم، اگر این ذلت را بپذیریم، بیشتر ضرر خواهیم کرد و به نفع فوتبال ما نیست.

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس:

ما به خاطر حفظ آبرو و اعتبارمان زیر بار این تصمیم نمی‌رویم. قاطعانه می‌ایستیم، چون کشورمان امن است. حق تیم ما و هواداران‌مان است که بازی‌های خانگی ما را از نزدیک تماشا کنند و زیر بار چنین مساله‌ای نخواهیم رفت. اصلی‌ترین موضوع این است که هواداران‌مان باید از نزدیک بازی‌های ما را نگاه کنند. بحث درآمدهای آن به کنار و جای خودش است. 

روز گذشته نمایندگان چهار باشگاه آسیایی در فدراسیون فوتبال دور هم جمع شدند و برای کناره‌گیری از این بازی‌ها به توافق رسیدند. پاسخ ایران در این رابطه روز گذشته به AFC ارسال شده و امروز ساعت 12 به وقت ایران، کنفدراسیون جواب نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد

مساله بعدی هم برای ما مهم است. اگر نتوانیم میزبان شویم، سفرهای زیاد خستگی ما را به دنبال دارد که باعث عدم نتیجه‌گیری ما خواهد شد و این را در نامه به کنفدراسیون فوتبال گفته‌ایم. پای حرف‌مان ایستاده‌ایم و ان‌شاءا... این اتفاق رخ ندهد. 

سلب میزبانی با شعارهایی که فیفا و AFC ‌می‌دهند که هواداران را جذب ورزشگاه‌ها کنیم، سنخیت ندارد. موضوع محرومیت بحث بعدی است. ما فعلا باید پیام خودمان را به AFC بدهیم تا مرحله بعدی برسد.

اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست استقلال:

این‌ها بازی‌های سیاسی است که کشورهای عربی راه انداخته‌اند وگرنه امنیت کامل در ایران برقرار است و ما از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهیم اسیر این جوسازی‌ها نشود و با اینگونه اظهارات برخورد کند. نمی‌شود که بگویند برای بقیه ورزش‌ها امنیت وجود دارد ولی در فوتبال امنیت نیست. 

ایران کشوری امن است و همه دنیا هم می‌دانند. تن دادن به اقدام و تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، تن دادن به یک ذلت است. کشور ما کشوری با عزت است و به خاطر چند بازی عزت کشور خودمان را خراب نمی‌کنیم. هر نتیجه‌ای که منجر به این شود که در کشور ثالث و بی طرف بازی شود، ما بازی نخواهیم کرد و عواقبش را خواهیم پذیرفت.

مسعود تابش،

مدیرعامل سپاهان: 

به این جمع‌بندی رسیدیم که حتما در کشور خودمان میزبان حریفان باشیم. نمی‌خواهیم تماشاگران‌‌مان از تماشای بازی‌ها محروم شوند. به طور طبیعی وقتی در کشور خودمان میزبان نباشیم در جمع‌آوری امتیاز هم دچار مشکل خواهیم شد. تاکیدمان این است که حتما در کشور خودمان بازی کنیم. تاکید می‌کنم که این تصمیم کاملا سیاسی بوده است و به هیچ عنوان ورزشی نیست. فیفا بارها تاکید داشته است که مسائل سیاسی در ورزش نباید دخالت داده شود، اما الان می‌بینیم که دخالت داده می‌شود. ما باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان هستیم اصرار داریم که بازی‌های خانگی‌مان را در ورزشگاه خودمان برگزار کنیم.

فرهاد حمیداوی، 

 مالک و مدیرعامل شهر خودرو:

آقایان پیش‌بینی می‌کنند اگر قبول کنیم که در کشور ثالث به میدان برویم، این موضوع به بازی‌های ملی و نیز سایر ورزش‌ها سرایت می‌کند. این موضوع، کیفیت و ارزش ورزش ما را کاهش می‌دهد، اما عزت، شرف و اقتدار ایران از هر رویداد ورزشی بالاتر است. به این ترتیب ما در لیگ قهرمانان آسیا بازی نمی‌کنیم.