آریا طاری

بردن شاهین بوشهر و بازگشت به صدر جدول، طبیعتا باید جشن تازه‌ای را در استقلال کلید می‌زد اما چهره ستاره‌های آبی در پایان آن مسابقه، هیچ نشانی از «رضایت» نداشت. این روزها در باشگاه، همه چیز به «سردرگمی» ختم می‌شود. بازیکن‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار نیمکت تیم‌شان است، هوادارها نمی‌دانند استقلال با این وضعیت به کجا خواهد رسید و ظاهرا تنها مدیران باشگاه می‌دانند که چه خوابی برای این تیم دیده‌اند. تیمی که حالا باید فکر انتقام از ماشین را در شروع نیم‌فصل دوم مرور می‌کرد اما وادار به جنگیدن در میادین دیگری شد.

«از استراماچونی خواهش می‌کنیم برگردد!» این جمله کامران منزوی عضو هیات مدیره باشگاه استقلال، چکیده همه حرف و حدیث‌ها در مورد مدیریت در فوتبال ایران است. فوتبالی که در آن هیچ‌وقت درست‌ترین تصمیم‌ها در درست‌ترین زمان‌ها گرفته نمی‌شوند. حفظ استراماچونی در تهران، چندان کار دشواری نبود. وقتی او در جلسه‌های تمرینی تیم حاضر نشد، طبیعتا انتظار داشت مدیران باشگاه به سرعت خودشان را برسانند و شرایط را عوض کنند. یا حداقل اینکه تغییر و تحولی در کادر مدیریتی استقلال به وجود بیاید و اگر کسی توان مدیریت یک مجموعه پرهیاهو را ندارد، حداقل صندلی‌اش را ترک کند و مشغول خیانت به رویای بزرگ هوادارها نباشد. در غیبت مرد ایتالیایی در تمرین‌ها اما آب از آب تکان نخورد. مدیران باشگاه همچنان به دوربین‌ها لبخند تحویل می‌دادند و وانمود می‌کردند که همه چیز کاملا «عادی» است. مردم در فرودگاه امام، زودتر از مدیران باشگاه استقلال فهمیدند که استراماچونی «رفتنی» شده است. همان روزها، باید قدم‌هایی برداشته می‌شد که کار به درازا نکشد. همان روزها باید این قهر، به پایان می‌رسید اما هر مصاحبه‌ای در تهران، فقط ماجرا را ملتهب‌تر کرد. حالا وزارتخانه‌ها پیگیر داستان استرا هستند اما او حق دارد که دیگر به این فوتبال برنگردد. حق دارد که با وعده‌های بی‌سرانجام روبه‌رو نشود. حق دارد برای مدیرانی کار نکند که در عین «التماس تلویزیونی» به استرا برای بازگشت، در رسانه‌ها با تبختر خاصی می‌گویند:«فقط امشب منتظر مربی‌مان می‌مانیم!» حق دارد به کشوری برنگردد که در آن «دوشنبه» موعود برای پرداخت دستمزد برانکو و دوشنبه موعود تسویه‌حساب با خودش، هیچ‌وقت از راه نمی‌رسد. در فقدان مدیران توانمند و اثرگذار، استقلال به «بیراهه» نزدیک شده است. شاید آنها با یک مربی دیگر، خوب نتیجه بگیرند و حتی برای قهرمانی مبارزه کنند اما داغ تباه‌ شدن پروژه جذاب ایتالیایی در باشگاه، به این زودی‌ سرد نخواهد شد.

از ماشین‌سازی تا ماشین‌سازی، ماجراهایی عجیب و حتی باورنکردنی برای استقلال رخ داد. آنها فصل را با شکست لحظه‌آخری در زمین تیم رسول خطیبی آغاز کردند. شکستی که بر نتایج چند هفته بعدی این تیم نیز سایه انداخته بود. استراما بعد از آن بازی، با خشم به کنفرانس خبری رفت و از نبود مترجم گلایه کرد. شاید در همان کنفرانس، نشانه‌های آشکاری برای باور این حقیقت وجود داشت که آندره‌آ با «افتضاح‌» مدیریت داخلی کنار نمی‌آید.

 او اساسا یک مربی سازشکار نبود و اراده‌ای برای پنهان‌کردن ضعف‌های باشگاه نداشت. استقلال در شروع فصل، ناامیدکننده نتیجه گرفت و زمزمه‌های برکناری سرمربی این تیم نیز در چند مقطع مختلف به گوش رسید اما او بالاخره با پافشاری به نقشه‌ها و ایده‌های فنی و تاکتیکی، تیم موردنظرش را ساخت. تیمی که دیگر به هیچ حریفی امتیاز نمی‌داد و رقبا را یک به یک از دم تیغ می‌گذراند. همه هوادارانی که امروز برای نبرد انتقامی با ماشین‌سازی به ورزشگاه آزادی می‌روند، امیدوارند هنوز روزنه‌ای از امید برای بازگشت استراما وجود داشته باشد. مساله فقط امید به «قهرمانی» نیست. بلکه مرد ایتالیایی تیمی ساخت که تماشایش حتی با صرف نظر از نتایج، برای تماشاگرها جذاب بود. تیمی که «مدرن» فوتبال بازی می‌کرد و در صورت حفظ ثبات، می‌توانست حتی دست به کارهایی به مراتب بزرگ‌تر از قهرمانی لیگ بزند. هواداران استقلال، باور داشتند که تیم خوشبختی را پیدا کرده و حالا انگار این خوشبختی، به «سرقت» رفته است. حالا که همچنان خبری از استراماچونی نیست، همه به بازیکنان تیم نگاه می‌کنند. به شیخ دیاباته و مهدی قائدی که این روزها در خط حمله مهارنشدنی هستند. به وریا که مثل یک کاپیتان بزرگ کنار تیمش ایستاده و با تمام وجود برای استقلالی‌ها بازی می‌کند. به علی کریمی، ریگی و همه هافبک‌های دیگر که باید جنگجویانه‌تر از همیشه بازی کنند. به ستاره‌های خط دفاع و سیدحسین، که باید از شعله‌های امید در استقلال محافظت کنند. تحمل این شرایط اصلا آسان نیست اما «بردن» تنها تسکینی است که می‌توان برای این روزهای استقلال تجویز کرد. استقلال این فصل، فقط «دو بار» شکست خورده و در واقع نیمی از شکست‌های فصل این تیم، توسط «ماشین‌سازی» اتفاق افتاده‌اند.

این تیم از پنج دیدار خانگی اخیرش 15 امتیاز کامل گرفته و اصلا دوست ندارد این روند درخشان را از دست بدهد.

آنها امروز با تیمی روبه‌رو می‌شوند که متخصص ضدحال‌زدن به بالانشین‌های لیگ برتر است. تیمی که در نیم‌فصل اول لیگ، استقلال و تراکتورسازی را شکست داده، پرسپولیس را در یک مسابقه جنجالی متوقف کرده و برابر سپاهان و شهرخودرو، تنها با یک اختلاف شکست خورده است. تیمی که البته نیم‌فصل اول را با شکست به پایان رسانده و امروز قصد دارد در آخرین تقابل فصل با استقلال هم بدون شکست بماند.