روزگار تازه آقای مربی!‌

تلاش‌ها برای بازگرداندن استراماچونی به ایران، همچنان ادامه دارند و شواهد این‌طور نشان می‌دهند که مرد ایتالیایی به احتمال زیاد پیش از دیدار با شاهین خودش را به اردوی استقلال خواهد رساند. دوران غیبت استراما، دوران پرخبری برای باشگاه بود. در همین مدت، مدیرعامل آبی‌ها تغییر کرد و تیم دو امتیاز حساس دیدار با پیکان را از دست داد. آندره‌آ به تهران برمی‌گردد اما اوضاع برای او پس از این مانور قدرت، دیگر مثل گذشته نخواهد بود. آقای مربی باید در انتظار یک روزگار تازه و متفاوت برای خودش باشد. او حالا بیشتر از گذشته زیر ذره‌بین می‌رود و با فشارهای به مراتب بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند.

آریا طاری

 ترک ناگهانی تهران با پروازی به مقصد ترکیه، «قمار» بزرگ آندره‌آ استراماچونی بود. آنقدر بزرگ که می‌توانست دوران موفق حضور او در باشگاه استقلال را خیلی زود به پایان برساند. این ماجرا را تنها نباید در «پول» خلاصه کرد. به نظر می‌رسد سرمربی آبی‌ها، وارد جنگ قدرت با مدیران باشگاه شد و سرانجام توانست این نبرد را با پیروزی به پایان برساند. او پس از چند شکست سریالی در کارنامه‌اش، حالا در استقلال بیشتر از همیشه به موفقیت نزدیک شده بود. با این وجود، مرد ایتالیایی دست به یک ریسک بزرگ زد و پروژه ترمیم کارنامه‌ کاری‌اش را نیز به خطر انداخت. این ریسک اما برای او جواب داد. اتفاقی که پیش‌ از این چندین بار برای کارلوس کی‌روش نیز در فوتبال ایران رخ داده بود. مرد پرتغالی هر بار که با مدیران فدراسیون به توافق نمی‌رسید، از رسانه‌های جمعی برای «خداحافظی» با هوادارها استفاده می‌کرد. همان هوادارها بلافاصله دست به کار می‌شدند و به صفحات مجازی وزیر ورزش هجوم می‌بردند. فشار در عرض چند روز به حدی می‌رسید که دیگر هیچ‌کس نمی‌توانست مقابل خواست عمومی برای حفظ سرمربی تیم ملی مقاومت کند. این فرمول کم و بیش برای استراما نیز تکرار شد. او به خوبی می‌دانست که برنده زورآزمایی با مدیران باشگاه است و می‌دانست که استقلال، نمی‌تواند به همین سادگی قید ادامه همکاری با او را بزند. او به خوبی می‌دانست که استقلال فصل‌های خوبی را سپری نکرده و در چند فصل گذشته، همه جست‌وجو‌های باشگاه برای رسیدن به ثبات به شکست انجامیده‌اند. حتی نهادهای سیاسی نیز وارد ماجرا شدند تا بازگشت این مربی اتفاق بیفتد اما باید پذیرفت که بخشی از مقبولیت صددرصدی آقای مربی در فوتبال ایران، حالا دیگر از میان رفته است. استراما همه محبوبیتش را خرج کرد تا برنده این بازی باشد و به هدفش هم رسید اما حالا او باید همه چیز را از نو شروع کند. اگر استقلال در ادامه فصل خوب نتیجه نگیرد، اگر تیم به آغوش بحران برود، اگر صدرنشینی از آبی‌ها گرفته شود و اگر اوضاع بر وفق مراد هوادارها نباشد، همه استقلالی‌ها سرمربی تیم و طغیان ناگهانی‌اش را مقصر وضع موجود خواهند دانست. یک شکست دیگر در کارنامه نه‌چندان پربار مرد ایتالیایی، شاید برای همیشه فرصت ادامه دادن این شغل را از او بگیرد.

حالا دیگر همه می‌دانند که استراماچونی از پایگاه قدرتمندی در بین هواداران استقلال برخوردار است. بازیکنان تیم هم بیشتر از گذشته از سرمربی‌شان حساب خواهند برد اما «اعتماد» کردن به آندره‌آ برای آینده، کمی دشوار به نظر می‌رسد. چراکه او ممکن است باز هم دست به چنین شورش‌هایی بزند و نیمه‌شب، باشگاه را به مقصد دیگری ترک کند. علاوه بر این، اصرار او برای کوتاه شدن مدت قرارداد، فقط می‌تواند یک پیام داشته باشد. اینکه سرمربی آبی‌ها در صورت رسیدن به نتایج مطلوب در این فصل، قصد دارد به دنبال یک پیشنهاد بهتر و جذاب‌تر برود. او نباید فراموش کند که کوتاه‌ شدن زمان قرارداد، دست باشگاه را نیز برای پرداخت غرامت باز می‌گذارد. موضوعی که خودش به تنهایی برای آینده این مربی در استقلال خطرناک به نظر می‌رسد. یک نکته مهم را نیز نباید نادیده گرفت. با وجود جدایی امیرحسین فتحی از سمت مدیرعاملی باشگاه، سایر اعضای کادر مدیریتی هنوز سر جای‌شان هستند و بعد از بلوای اخیر، دل خوشی هم از سرمربی تیم‌شان ندارند. شاید آنها به خاطر فشارهای مردمی، برای بازگرداندن استراما تلاش کنند اما در عمل، حتی سرمربی بعدی تیم‌ را از همین حالا زیر نظر دارند. خلیل‌زاده و همکارها، دوستان وفادار و نزدیکی با سرمربی تیم‌شان نخواهند بود. در واقع به نظر می‌رسد ماجراهایی که این اواخر اتفاق افتاده، حتی اگر استراماچونی را در زمان حال از باشگاه نگیرد، آینده میان او و استقلال را تیره و تار کرده است.

با وجود جدایی امیرحسین فتحی از سمت مدیرعاملی باشگاه، سایر اعضای کادر مدیریتی هنوز سر جای‌شان هستند و بعد از بلوای اخیر، دل خوشی هم از سرمربی تیم‌شان ندارند. شاید آنها به خاطر فشارهای مردمی، برای بازگرداندن استراما تلاش کنند اما در عمل، حتی سرمربی بعدی تیم‌ را از همین حالا زیر نظر دارند

استقلال امروز در آزادی با شاهین روبه‌رو می‌شود و در لحظه نگارش این گزارش، استراماچونی هنوز به تهران سفر نکرده است. در شرایط عادی، آبی‌ها می‌توانستند بدون هیچ دردسری 6 امتیاز از دو دیدار با پیکان و شاهین بگیرند اما حواشی اخیر، احتمال قهرمانی این تیم در نیم‌فصل را به خطر انداخته است. یک پیروزی، می‌تواند آبی‌ها را از کابوس‌های مکرر این روزها عبور بدهد اما تیم میشو، این هفته‌ها خوب دفاع می‌کند و در تساوی گرفتن از رقبا، متبحر شده است. در استقلال، همچنان حواشی از متن مهم‌تر هستند. این وضعیت تا زمانی ادامه خواهد داشت که سرمربی ایتالیایی برگردد و دوباره تمرکز را به تیمش هدیه بدهد.