آریا رهنورد

آخرین روز از نقل و انتقالات تابستانی فوتبال اروپا، با چند جابه‌جایی مهم سپری شد. رئالی‌ها کیلور ناواس را در اختیار پی‌اس‌جی قرار دادند و به جای این بازیکن، آرئولا را به خدمت گرفتند. مائورو ایکاردی نیز به صورت قرضی به پی‌اس‌جی پیوست اما باشگاه فرانسوی تن به جدایی نیمار نداد. انتقال دارمیان به پارما، میختاریان به رم و فرناندو یورنته به ناپولی، جابه‌جایی‌های مهم روز پایانی نقل و انتقالات بودند. ددلاین نقل و انتقالات، این بار خلوت‌تر از همیشه دنبال شد. از زمانی که انگلیسی‌ها زمان روز پایانی نقل و انتقالات‌شان را تغییر داده‌اند، روزهای پایانی فصل نقل و انتقالات نیز کم‌هیاهوتر شده‌اند. پنجره نقل و انتقالات تابستان 2019 در پنج لیگ معتبر اروپایی در نهایت با 1897 جابه‌جایی و پنج میلیارد دلار هزینه بسته شد.

نجومی‌ترین‌ها

برای اولین بار در تاریخ باشگاه اتلتیکومادرید، این تیم گران‌ترین خرید یک پنجره نقل و انتقالات در فوتبال اروپا را به خودش اختصاص داد. روخی‌بلانکوس در تابستان 113 میلیون پوند برای خرید ژاوو فلیکس از بنفیکا هزینه کرد. جذب این بازیکن 19 ساله، گران‌ترین خرید این فصل فوتبال اروپا لقب گرفت. بارسلونایی‌ها برای گریزمان 108 میلیون پوند پرداختند و پس از مذاکره‌ای طولانی با خود این بازیکن، او را به خدمت گرفتند. ادن هازارد 88 میلیون پوندی، سومین خرید گرانقیمت این پنجره نقل و انتقالات به شمار می‌رفت. چهارمین خرید سنگین، هری مگوایر بود که یونایتدی‌ها برای جذب او، 80 میلیون پوند به حساب باشگاه لسترسیتی واریز کردند. نیکولاس پپه با 72 میلیون پوند آرسنالی شد تا پنجمین خرید نجومی این تابستان لقب بگیرد. اینتر نیز برای خرید روملو لوکاکو از منچستریونایتد، 70 میلیون پوند هزینه کرد. پس از لوکاس هرناندز 68 میلیون پوندی که راهی باشگاه بایرن مونیخ شد، نوبت ستاره‌های آژاکس بود که قراردادهای سنگینی با غول‌های فوتبال اروپا منعقد کنند. دلیخت با 67 میلیون پوند پیراهن باشگاه یوونتوس را بر تن کرد و فرانکی دی یونگ نیز با 65 میلیون پوند راهی باشگاه بارسلونا شد. رودری نیز با 63 میلیون پوند، وندا متروپولیتانو را به مقصد ورزشگاه اتحاد ترک کرد. بارسلونا تنها باشگاه اروپایی است که در فهرست 10 خرید گرانقیمت این پنجره، دو بازیکن را به خدمت گرفته است. آتلتی نیز با فروش سه بازیکن گرانقیمت، رکوردها را جابه‌جا کرده است. حضور لسترسیتی در جایگاه یک فروشنده گرانقیمت و حضور اینتر و آرسنال در این فهرست به عنوان خریدارهای نجومی، کمی عجیب و غیرمنتظره بوده است.

عددبازی با نقل و انتقالات

در فوتبال انگلیس، وضعیت نقل و انتقالاتی آرسنال چشم‌ها را خیره کرد. آنها قرار بود با بودجه‌ای 45 میلیون پوندی خرید کنند اما تراز مالی‌شان در این پنجره نقل و انتقالات منفی 90 میلیون پوند بود. در واقع آرسنال دو برابر آن‌چه تصور می‌شد، خرید کرد اما قرار است این باشگاه بخشی از رقم قرارداد نیکلاس پپه را به صورت قرضی پرداخت کند. چلسی که این فصل از نقل و انتقالات محروم شده بود، تنها پولیشیچ را با قراردادی که از پیش امضا کرده بود به خدمت گرفت. تراز مالی باشگاه چلسی در بین همه تیم‌های انگلیسی بی‌نظیر بود. آنها در مجموع 83 میلیون پوند از جابه‌جایی بازیکن‌ها سود کردند. لیورپول که فصل گذشته قهرمان اروپا شده بود، هیچ خرید بزرگی انجام نداد و در مجموع 36 میلیون پوند از نقل و انتقالات سود کرد. تراز مالی سیتی منفی 72 میلیون و تراز مالی یونایتد نیز منفی 73 میلیون پوند بود. گران‌ترین خرید این فصل در انگلیس را البته شیاطین سرخ انجام دادند. در ایتالیا، اینتر فصل نقل و انتقالات را با تراز مالی منفی 103 میلیون پوند به پایان برد. 

این عدد برای میلان منفی 73 میلیون پوند بود اما یوونتوسی‌ها که استاد خریدهای رایگان هستند، در کل 15 میلیون پوند سود از نقل و انتقالات به دست آوردند. در آلمان بایرن‌مونیخ با همه جابه‌جایی‌ها در نهایت 51 میلیون پوند هزینه کرد و تراز مالی باشگاه دورتموند با خرید مهره‌هایی مثل نیکو شولتز، تورگان هازارد، متس هوملز و جولیان برنت، منفی 40 میلیون پوند بود. بارسلونا که این فصل دو خرید بزرگ در پرونده داشت تابستان را با تراز مالی منفی 107 میلیون پوند تمام کرد. آتلتی حتی با وجود گران‌ترین خرید فصل 29 میلیون پوند سود کرد و رئال با هفت خرید جدید، تراز مالی منفی 151 میلیون پوند داشت.

بی‌سرانجام‌ها

در بین همه نقل و انتقالات انجام شده، گروهی از بازیکنان و باشگاه‌ها نیز به خواسته‌های‌شان در تابستان نرسیدند. پرونده خبرساز نیمار، سرانجام با ماندن در پاریس بسته شد. او در مقاطعی به رئال‌مادرید و سپس به بارسا نزدیک شد اما حداقل برای یک فصل دیگر با پارک دو پرنس باقی ماند. انتقال گرت بیل به فوتبال چین نیز منتفی شد و این بازیکن این هفته دو گل نیز برای تیمش به ثمر رساند. 

کریس اریکسن و پل پوگبا که برای جدایی از تاتنهام و یونایتد ابراز علاقه کرده بودند، در تیم‌های‌شان ماندگار شدند. دیان لوون نیز لیورپول را ترک نکرد و ماجرای پیوستن شکوردان موستافی به یوونتوس، نیمه‌تمام ماند. به نظر می‌رسد بعضی از این جابه‌جایی‌ها، در تابستان سال آینده انجام شوند.