تابستان بازگشت‌ها!

خبر بازگشت جان لوئیجی بوفون به یوونتوس، یکی از باورنکردنی‌ترین ماجراهای این فصل نقل و انتقالات فوتبال اروپا بود. تنها یک سال بعد از وداع اشک‌آلود با یووه و پیوستن به پی‌اس‌جی، دروازه‌بان افسانه‌ای بیانکونری دوباره پیراهن این باشگاه را بر تن خواهد کرد. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند چرا بوفون ناگهان تصمیم به ترک تیمش گرفت و چرا ناگهان قید این تصمیم را زد و به تورین برگشت. تصمیم لوئیجی، تنها یکی از بازگشت‌های مهم این تابستان فوتبال اروپا بود. همزمان با این انتقال، فرانک لمپارد نیز با ترک نیمکت دربی کانتی، رسما سرمربی باشگاه چلسی شد.

آریا طاری

یک سال قبل در چنین روزهایی، بوفون با حضور در ورزشگاه خانگی یوونتوس «برای آخرین بار» با هواداران باشگاهش ملاقات کرد تا به دوران 17 ساله حضور در این تیم پایان بدهد. به نظر می‌رسید دوران بوفون در یووه برای همیشه به پایان رسیده و این بازیکن آینده‌اش را در تیم‌های دیگری دنبال خواهد کرد. برخلاف فرانچسکو توتی که پس از جدایی از باشگاه رم تصمیم به بازنشستگی گرفت، بوفون پس از یوونتوس پیراهن باشگاه پاری‌سن‌ژرمن را پوشید. او در پاریس هم اما نتوانست به طلسم ناکامی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا پایان بدهد و در بسیاری از هفته‌های فصل نیز، نیمکت‌نشین آرئولا شد. شاید تا یک سال قبل، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد جی‌جی زمانی یوونتوس را ترک کند و پس از این اتفاق نیز هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که او دوباره به سرعت به تیمش برگردد. شاید انتظار می‌رفت او زمانی به عنوان مدیر و یا در جایگاه مربی، در حوالی باشگاه یوونتوس دیده شود اما این سنگربان، دوباره به عنوان یک «بازیکن» در تورین حضور خواهد داشت. عجیب‌ترین اتفاق در مورد قرارداد جدید بوفون با یوونتوس، به شرطی که او برای باشگاه گذاشته برمی‌گردد. بر اساس این قرارداد، بوفون حتما باید در این فصل از رقابت‌های سری آ حداقل «هشت مسابقه» برای تیمش انجام بدهد تا از رکورد بازی‌های پائولو مالدینی در سری آ عبور کند. این بند خاص از قرارداد نشان می‌دهد که بوفون علاقه زیادی به شکستن رکوردهای شخصی دارد. درست همزمان با حضور دوباره این چهره محبوب در تیم سابقش، شایعه‌های مربوط به جدایی فرانک لمپارد از دربی کانتی و حضور دوباره او در چلسی نیز به حقیقت پیوستند تا تابستان 2019 «تابستان بازگشت‌ها» باشد. ماموریت بوفون و لمپس در شرایط جدید، به مراتب دشوارتر از همیشه خواهد بود. 

آن‌چه اوضاع را برای بوفون و فرانک لمپارد دشوار می‌کند، نحوه جدایی آنها از تیم‌های‌شان است. هر دو نفر از سوی گروهی از هواداران سرسخت‌شان، با اتهام «پول‌پرستی» روبه‌رو شدند. بوفون با اولین پیشنهاد پاریسی‌ها، یوونتوس را ترک کرد و در تیم جدیدش، دستمزد قابل توجهی گرفت. با این حال به نظر می‌رسد که او خیلی زود از این تصمیم پشیمان شد و درها را برای حضور دوباره در یووه باز گذاشت. فرانک لمپارد نیز شرایط نسبتا مشابهی را تجربه کرد. 

عجیب‌ترین اتفاق در مورد قرارداد جدید بوفون با یوونتوس، به شرطی که او برای باشگاه گذاشته برمی‌گردد. بر اساس این قرارداد، بوفون حتما باید در این فصل از رقابت‌های سری آ حداقل «هشت مسابقه» برای تیمش انجام بدهد تا از رکورد بازی‌های پائولو مالدینی در سری آ عبور کند

خیلی‌ها انتظار داشتند که این فوتبالیست پس از جدایی از چلسی، با فوتبال وداع کند و یا حداقل در کشوری خارجی توپ بزند اما او پس از امضای قرارداد با باشگاه نیویورک سیتی، به صورت قرضی در تیم دیگر مالکان باشگاه یعنی «منچسترسیتی» به میدان رفت و حتی روبه‌روی چلسی نیز بازی کرد. تماشای فرانکی در یک تیم انگلیسی دیگر، برای هواداران چلسی باورنکردنی بود اما آنها در نهایت با این موضوع کنار آمدند و حتی در روز حضور او در استمفوردبریج با پیراهن تیم تازه، به تشویق این چهره پرداختند. حالا لمپارد باید کاری کند که ماجرای بازی برای سیتی، دیگر کاملا از سوی طرفداران چلسی به فراموشی سپرده شود. 

در پست جدید، انتظارات متفاوتی از فرانک وجود خواهد داشت. او در روزهای بازی، خودش را کاملا ثابت کرده بود اما به عنوان یک مربی، نگرانی‌های زیادی در مورد آینده لمپارد وجود دارد. آیا او به سبک پپ گواردیولا، با کار کردن در باشگاه سابقش در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین مربیان دنیا قرار می‌گیرد؟ یا اینکه مثل تیری آنری، یک تجربه کاملا ناموفق و منجر به شکست را پشت سر می‌گذارد؟ بدون تردید آینده فرانکی به عنوان یک مربی، به نتایجی که در همین چند سال با چلسی به دست می‌آورد بستگی خواهد داشت. او آماده است که سال‌های زیادی در این تیم بماند اما این انفاق تنها در شرایطی رخ می‌دهد که پروژه او در باشگاه، کاملا موفقیت‌آمیز باشد. 

پس از بازگشت بوفون به یووه، پیراهن شماره یک و بازوبند کاپیتانی به او «تعارف» شد اما جی‌جی هر دو مورد را رد کرد تا کیه‌لینی همچنان کاپیتان تیم باشد و پیراهن شماره یک نیز در اختیار شزنی قرار بگیرد. در واقع بوفون جایگاه تسخیرنشدنی‌اش را از دست داده و دیگر مرد شماره یک خط دروازه به شمار نمی‌رود. هم او و هم فرانک لمپارد، باید دوباره خودشان را ثابت کنند و به روزی خوب قبل از تصمیم جنجالی‌شان برگردند. تابستان بازگشت‌ها ممکن است خیلی زود شاهد حضور دوباره چند ستاره دیگر در تیم‌های قبلی‌شان نیز باشد. نیمار داسیلوا، می‌تواند این روند را با پوشیدن دوباره پیراهن بارسا تکمیل کند.