آریا طاری

فصل نقل و انتقالات برای بسیاری از بازیکن‌ها، فرصت امضای قراردادهای تازه، دریافت حقوق بیشتر و روبه‌رو شدن با هیجانی تازه بوده اما گروه دیگری از بازیکنان، هنوز هم تیمی را برای خودشان دست و پا نکرده‌اند. تعویق لیگ برتر، این فرصت را برای ستاره‌های خارج از فهرست به وجود می‌آورد که بتوانند تیم بعدی‌شان را پیدا کنند. با این وجود آنها همین حالا نیز زمان زیادی را برای رسیدن به فرم مطلوب از دست داده‌اند. همه این مهره‌ها، دوران افول را پشت سر می‌گذارند و برای تکرار نشدن چنین اتفاقی در تابستان آینده، باید در لیگ نوزدهم درخشش را از سر بگیرند.

روزبه چشمی

بازیکن فیکس تیم ملی در اولین مسابقه جام جهانی 2018 روسیه، بازیکنی که از نگاه کارلوس کی‌روش «مدرن‌ترین مدافع 10 سال اخیر فوتبال ایران» است، این روزها در عضویت هیچ باشگاهی قرار ندارد. روزبه در پایان فصل گذشته راهی فوتبال قطر شد و در جلسه‌های تمرینی الاهلی شرکت کرد اما در نهایت با امید ابراهیمی هم‌تیمی نشد و با این باشگاه قرارداد امضا نکرد. او به شکل غیرمنتظره‌ای به تمرین استقلال برگشت اما در نهایت به تیم استراماچونی نیز ملحق نشد و سرانجام آبی‌ها شماره پیراهنش را نیز به سیاوش یزدانی سپردند. روزبه هنوز با هیچ‌کدام از باشگاه‌های داخلی برای فصل جدید مذاکره جدی نداشته است.

سروش رفیعی

بازیکنی که در نیم‌فصل دوم فصل گذشته از سوی برانکو در بسیاری از بازی‌ها نیمکت‌نشین می‌شد، با تصمیم گابریل کالدرون در فهرست مازاد قرار گرفت. سروش پس از انجام چندین مصاحبه علیه مدیرعامل باشگاه، سرانجام با توافق دوطرفه قراردادش را فسخ کرد. رقم قرارداد رفیعی و البته افت او در زمین فوتبال، باشگاه‌های متوسط را از خرید این بازیکن می‌ترساند. او در تراکتورسازی نیز تا حدودی پل‌های پشت سرش را خراب کرده و سپاهانی‌ها هم با توجه به داشتن چند بازیساز علاقه‌ای به جذب این بازیکن ندارند. از یک باشگاه قبرسی، به عنوان گزینه آینده رفیعی نام برده می‌شود. بعید نیست او در روزهای آینده برای دومین بار در دوران فوتبالش لژیونر شود.

مهدی شریفی

شریفی یکی دیگر از مهره‌های مازاد پرسپولیس در شروع فصل جدید است. او در اردوی پیش‌فصل تلاش زیادی انجام داد تا به هر قیمتی در تیم بماند اما سرمربی آرژانتینی سرانجام مقابل اسم مهدی قلم قرمز کشید. مرد شماره 10 پرسپولیس با آمار فاجعه‌بار صفر گل و صفر پاس گل، باشگاه را ترک کرد. این آمار موجب شده در شرایط فعلی هیچ تیمی برای خرید او پیش‌قدم نشود. شریفی چند سال قبل، یکی از بهترین مهاجمان لیگ برتر بود و هر تیمی آرزو داشت او را در ترکیب داشته باشد اما حالا همه چیز نسبت به گذشته تغییر کرده است.

رضا قوچان‌نژاد

با وجود به ثمر رساندن گل قهرمانی اف.ث سیدنی از روی نقطه پنالتی، گوچی در این باشگاه دوام نیاورد. او که به صورت قرضی از آپوئل به سیدنی منتقل شده بود در تابستان دوباره به تیم سابقش برگشت. با این حال به نظر می‌رسد این تیم نیز تمایل چندانی برای تمدید قرارداد با رضا ندارد و از همین حالا او را در فهرست فروش قرار داده است. گوچی هنوز تصمیمی برای آینده نگرفته و از چند تیم داخلی پیشنهادهای خوبی دریافت کرده است. آیا او بالاخره در فوتبال باشگاهی ایران دیده می‌شود؟

شایان مصلح

در میان مهره‌های مازاد پرسپولیس، شایان مصلح پیشنهادهای بیشتری دریافت کرده است. او چند روز در آستانه امضای قرارداد با یک تیم لیگ برتری بود اما به گفته خودش این تصمیم را به خاطر شهادت به تعویق انداخت. از سپاهان و پدیده به عنوان جدی‌ترین مشتریان مدافع چپ فصل گذشته پرسپولیس نام برده می‌شود.

رحمان احمدی

نقطه اوج زندگی ورزشی رحمان احمدی، در آخرین دیدارهای مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 رقم خورد. جایی که او ناگهان جانشین سیدمهدی رحمتی شد و با کلین‌شیت در سه دیدار متوالی، ایران را به جام جهانی رساند. رحمان البته در برزیل، برای تیم ملی بازی نکرد. او پس از ترک پیکان به پارس جنوبی جم رفت و این تابستان از باشگاه جنوبی جدا شد. او فعلا به صورت انفرادی تمرین می‌کند و هنوز پیشنهادی جدی از لیگ برتر دریافت نکرده است.

رحیم زهیوی

ستاره سابق استقلال خوزستان، قربانی پر شدن فهرست 18 نفره باشگاه ذوب‌آهن شد. ذوبی‌ها نام این بازیکن را از فهرست خارج کردند تا زهیوی در شروع فصل جدید، بدون تیم بماند. او احتمالا در روزهای آینده به یکی از تیم‌های جنوبی لیگ برتر منتقل خواهد شد.

رضا شربتی

شربتی سرنوشت عجیب و غریبی در لیگ برتر داشته است. او به خاطر یک حرکت عجیب در دیدار با تراکتورسازی مشهور شد و مدتی بعد به عنوان سرباز به همان تراکتور پیوست. مدافع سابق سیاه‌جامگان در تیم جدیدش ابدا موفق نبود و به سرعت در فهرست بازیکنان خروجی قرار گرفت. هنوز تیمی برای خرید این بازیکن در تابستان اقدام نکرده است.

محسن فروزان

پس از ماجراهای حیرت‌آور دیدار فصل گذشته با سپیدرود، فروزان از ترکیب تراکتورسازی کنار گذاشته شد و حواشی خاصی را نیز تجربه کرد. با این وجود هنوز هیچ مدرکی برای شرط‌بندی او وجود ندارد و دوران محرومیت این بازیکن نیز به زودی به پایان خواهد رسید. از استقلال به عنوان یکی از مشتریان فروزان نام برده می‌شود اما بعید به نظر می‌رسد که سیدحسین با چنین موضوعی موافق باشد.