همزمان‌شدن مسابقات حساس فوتبال با برنامه تلویزیونی نود، همواره موجب تبعید این بازی‌ها به شبکه ورزش یا پخش نشدن آن‌ها از تلویزیون شده است. تا همین هفته، «نود» عضو جدایی‌ناپذیر کنداکتور صداوسیما بود اما این دوشنبه، لیگ ملت‌های اروپا جای برنامه همیشگی دوشنبه‌شب‌ها را اشغال کرد. مدیران شبکه سوم سیما، عجیب‌ترین دلیل ممکن را برای کنار زدن نود از فهرست برنامه‌های هفتگی‌شان انتخاب کردند. آن‌ها برای پخش مسابقه‌ای مشغول نودزدایی شدند که حتی در خود انگلیس و اسپانیا نیز اهمیت چندانی ندارد. لیگ ملت‌های اروپا ابدا شباهتی به یک تورنمنت ملی بزرگ ندارد. نبردهایی که در جریان این لیگ برگزار می‌شوند، دیدارهای دوستانه‌ای هستند که تنها سر و شکل رسمی گرفته‌اند. اگرچه در نهایت یک تیم در این تورنمنت به جام قهرمانی خواهد رسید اما هیچ تیمی خودش را برای این جایگاه به آب‌وآتش نمی‌زند. تا امروز واکنش‌های منفی به این جام، به مراتب بیشتر از واکنش‌های مثبت آن بوده‌اند.

تجاری‌سازی افراطی فوتبال، ناچار کردن اروپایی‌ها به مسابقه دادن با تیم‌های هم‌قاره و نحوه گروه‌بندی برگزاری این رقابت‌ها، با انتقادهای بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند. حتی سطح بازی‌های لیگ ملت‌ها نیز ابدا فراتر از دیدارهای تدارکاتی عادی نبوده و بعید به نظر می‌رسد جدال اسپانیا و انگلیس نیز از کیفیت چندان بالایی برخوردار باشد. تیم‌ها در چنین رقابتی، بازیکنان‌شان را محک می‌زنند و تغییرات زیادی در ترکیب به وجود می‌آورند. «برنده‌شدن» تنها هدف مهم تیم‌ها نیست و آن‌ها بیشتر به دنبال شناختن ترکیب اصلی‌شان هستند. با این وجود ظاهرا برای شبکه‌سه رسانه ملی، در شرایط فعلی هیچ موضوعی به اندازه لیگ ملت‌های اروپا اهمیت ندارد!

در مورد این ماجرای عجیب، تنها دو سناریوی احتمالی وجود دارد. نگاه خوشبینانه می‌تواند این باشد که مدیران شبکه به دلیل آشنایی نداشتن با فوتبال روز، لیگ ملت‌های اروپا را با جام ملت‌ها اشتباه گرفته‌اند و برای این رقابت‌ها اهمیتی فراتر از واقعیت قائل شده‌اند. با وجود همه کارشناس‌ها و افراد مطلع به فوتبال در شبکه، این احتمال تقریبا محال به نظر می‌رسد. نگاه بدبینانه این است که آن‌ها از لیگ ملت‌ها به‌عنوان دستاویزی برای هجوم بردن به برنامه تلویزیونی نود استفاده کرده‌اند و این کار را باز هم تکرار خواهند کرد. حتی با وجود تعطیلی لیگ برتر، هنوز مسائل بسیار زیادی برای مطرح شدن در برنامه نود وجود دارد اما این دوشنبه، بدون نود سپری شد تا شاید تلویزیون برای دوشنبه‌های بی‌نود تمرین کرده باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، دیدارهای دوشنبه‌شب لیگ جزیره نیز در موارد حساس به نود ترجیح داده شوند و این برنامه از اصلی‌ترین حق‌اش برای رفتن روی آنتن محروم بماند. ظاهرا دست‌هایی در کارند تا عادل و برنامه‌اش را متوقف کنند و این دست‌ها، این بار از آستین لیگ ملت‌های اروپا بیرون آمده‌اند. حتی برگزارکنندگان و ایده‌پردازان لیگ ملت‌ها، هنوز از نتیجه کارشان راضی نیستند و وضعیت این رقابت‌ها را مطلوب نمی‌دانند اما آن‌ها خبر ندارند که در ایران، یک مسابقه از همین جام به مهم‌ترین محصول رسانه‌ای کشور ترجیح داده شده است.