حباب!

آخرین تکاپوی نقل و انتقالاتی باشگاه‌های اروپایی قبل از بسته شدن پنجره، به خریدهایی منجر شد که بسیار بالاتر از ارزش واقعی‌شان صورت گرفتند. تیم‌ها حاضر بودند برای جذب نفرات مدنظر، دست به هر کاری بزنند و همین موضوع موجب شد باشگاه‌های فروشنده، ارزش بازیکنان‌شان را در بازار بالاتر ببرند. درست مثل اقتصاد ایران، قیمت‌ها در بازار نقل و انتقالات فوتبال اروپا با «حباب»‌هایی همراه شده‌ که ظاهرا قرار نیست در هیچ شرایطی منهدم شوند. حباب‌هایی که هر ماه و هر سال، بزرگ‌تر و تعیین‌کننده‌تر به نظر می‌رسند... کاتالان‌ها قبل از جام جهانی رقم ۱۸ میلیون یورو را برای مشتریان مینا در نظر گرفتند اما هیچ تیمی برای خرید مدافع کلمبیایی اقدام نکرد. بعد از پایان جام جهانی اما نگاه‌ها به یری متفاوت شده بود

آریا  رهنورد

کپا آرزابالاگا

نیمکت‌نشین داوید دخه‌آ در جام جهانی 2018، این تابستان به گران‌ترین گلر دنیای فوتبال تبدیل شد. چلسی که تیبو کورتوآ را از دست داده بود، بلافاصله برای جذب کپا دست به کار شد و برای راضی کردن باشگاه بیلبائو، 80 میلیون به این باشگاه پرداخت کرد. شاید اگر این انتقال یک ماه قبل صورت می‌گرفت، ارزش آرزابالاگا از 40 میلیون یورو نیز رد نمی‌شد اما رومن آبراموویچ پروژه امضای قرارداد با این سنگربان جوان را کمی دیر کلید زد و به همین خاطر ناچار شد رقم سنگینی برای او پرداخت کند. کپا یک دروازه‌بان بسیار بااستعداد به شمار می‌رود اما پرداخت 80 میلیون یورو برای او دیوانه‌وار به نظر می‌رسد.

تیلو کهرر

تیلو تا سال 2016 برای تیم دوم باشگاه شالکه بازی می‌کرد اما تنها بعد از یک فصل و نیم حضور در تیم اصلی باشگاه، مورد توجه پی‌اس‌جی قرار گرفت و به این تیم پیوست. خرید یک بازیکن 21 ساله که هنوز امتحانش را به طور جدی پس نداده، قاعدتا نباید چندان گران از آب درمی‌آمد اما نام باشگاه پی‌اس‌جی اوضاع را کاملا تغییر داد. شالکه سخت‌گیری زیادی برای این انتقال به خرج داد و سرانجام برای جدایی کهرر، 37 میلیون یورو از باشگاه فرانسوی گرفت. آن هم در شرایطی که ارزش واقعی این فوتبالیست در بازار 18 میلیون یورو تخمین زده می‌شد. جالب اینکه توماس توخل بعد از امضای قرارداد کهرر با پی‌اس‌جی از این انتقال بی‌خبر بود و مشخص شد که این خرید با نظر مدیران باشگاه صورت گرفته است.

یری مینا

پروژه درخشیدن این بازیکن در نیوکمپ، خیلی زود به بن‌بست رسید. ارنستو والورده هیچ علاقه‌ای به مینا نداشت و معتقد بود کندی او روی حرکات زمینی برای بارسا دردسرساز می‌شود. کاتالان‌ها قبل از جام جهانی رقم 18 میلیون یورو را برای مشتریان مینا در نظر گرفتند اما هیچ تیمی برای خرید مدافع کلمبیایی اقدام نکرد. بعد از پایان جام جهانی اما نگاه‌ها به یری متفاوت شده بود. او با گل‌هایش نقش مهمی در صعود کلمبیا از مرحله گروهی ایفا کرد و نشان داد که مهارش روی هوا، کار بسیار سختی خواهد بود. همین درخشش موجب شد رقم فروش مینا تقریبا دو برابر شود. بازیکنی که با رقم 18 میلیون یورویی مشتری نداشت، سرانجام با 32 میلیون یورو راهی گودیسون پارک شد و پیراهن باشگاه اورتون را بر تن کرد.

خاویر پاستوره

چندین سال قبل پاری‌سن‌ژرمن برای به خدمت گرفتن پاستوره 40 میلیون هزینه کرده بود اما این بازیکن بااستعداد هیچ‌وقت به یک ستاره بزرگ تبدیل نشد. پاستوره در نبرد با بسیاری از ستاره‌های خط میانی پاریسی‌ها ناکام بود و بالاخره این تیم را به عنوان یک مهره کاملا «متوسط» ترک کرد. انتظار می‌رفت تیم بعدی خاویر برای خرید او مبلغی کم‌تر از 10 میلیون یورو بپردازد. چراکه پاستوره در سال‌های گذشته درخشش چندانی نداشت و بازیکن فوق‌العاده‌ای نبود. با این وجود رمی‌ها برای به خدمت گرفتن هافبک آرژانتینی، بیشتر از 24 میلیون یورو به پی‌اس‌جی پرداخت کردند تا او به یکی از گرانقیمت‌ترین خریدهای باشگاه رم تبدیل شود.

ژائو کانسلو

کانسلو در پنجره زمستانی فصل گذشته به صورت قرضی از والنسیا به اینتر منتقل شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هواداران زیادی در سری آ پیدا کرد. نمایش این مدافع راست در ترکیب نراتزوری، درخشان بود. اینتری‌ها می‌توانستند بند خرید 23 میلیون یورویی او را فعال کنند اما داستان‌های مربوط به فیرپلی مالی، فرصت جذب یک بازیکن دیگر را از این تیم گرفت. تحمل از دست دادن کانسلو برای اینتر وقتی دشوارتر شد که یوونتوس این بازیکن را به جمع نفراتش اضافه کرد. یووه برای زدن این ضربه بزرگ به اینتر، 40 میلیون یورو به حساب باشگاه والنسیا واریز کرد. چیزی نزدیک به دو برابر مبلغی که والنسیا برای فروش کانسلو از اینتر طلب کرده بود.

دنی اینگز

دنی یکی از بدترین خریدهای لیورپول در سال‌های گذشته بود اما با رقم خوبی به فروش رسید. او به دلیل مصدومیت، یک فصل کامل را از دست داد و در دوران سه ساله حضور در آنفیلد، تنها 14 بار در لیگ برتر با پیراهن لیورپول به میدان رفت. قرمزها اینگز را با قرارداد قرضی که در اولین روز جولای دائمی خواهد شد، در اختیار ساوتهمپتون قرار دادند. ساوتهمپتون برای بازیکنی که ارزش واقعی‌اش در بازار حدود هشت میلیون یورو برآورد می‎شد، 22 میلیون هزینه کرد. درواقع لیورپولی‌ها توانستند این بازیکن را با وجود دوران فاجعه‌بارش در این باشگاه، به سه برابر قیمت خرید، بفروشند.