در نمایشگاه بهینهسازی مصرف انرژی مطرح شد:
افزایش ۱۰۰۰ درصدی تورم در ۷ سال گذشته
چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی بهینهسازی مصرف و بهرهوری انرژی ایران روز دوشنبه ۱۷ آذر در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش تجارتنیوز، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در ابتدای نشست عنوان کرد: تا زمانی که اصلاح الگوی مصرف تحقق پیدا نکند، باید این موضوع مانند پتکی بر سر دولتمردان باشد. اگر سالی ۱۰ درصد اصلاح الگوی مصرف انجام میشد، ما شاهد ناترازی نبودیم. باید به طور جدی موضوع اصلاح الگوی مصرف و بهینهسازی مصرف انرژی و تمام منابع پیگیری شود. از مسیر تولید صرف نمیتوان به شرایط پایدار در حوزه انرژی رسید، باید در کنار افزایش تولید برای توسعه، مدیریت مصرف برای پایداری نیاز است.
او ادامه داد: باید روی قیمتها و اصلاح ساختارها فکر کرد. از سال ۱۳۹۸ جهشهای شدید قیمتی از نان و غلات که ۱۳ برابر شده تا گوشت و مرغ که نزدیک به ۲۱ برابر شده است. در مجموع ۱۰۰۰ درصد تورم در عناوین مختلف در ۷ سال مختلف مشاهده شده است. به طور کلی تقریبا تمامی کالاها افزایش همگرایی را در ۷ سال گذشته تجربه کردند. این اتفاق در مورد بنزین رخ نداده است و از سال ۹۸ تاکنون ثابت مانده است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: از مجلس هفتم، قیمت حاملهای انرژی ثابت نگه داشت و همه انگیزهها برای تولیدکنندگان نیرو و برق پایین آمد و سرمایه گذاری بسیار کاهش یافت. از سال ۱۴۰۰، اصلاح قیمت برق اتفاق افتاد. در حوزه صنعت باید گفت قیمت برق دیگر یارانهای نیست. با این اتفاقی که برای صنعت افتاد، صنعت خود را به روز کرد و به این فکر است که پول بیشتری بپردازد اما برق آنها قطع نشود. صنعتگری که ۱۰۰ روز کار او متوقف شود، نمیتواند ادامه دهد. باید هرجوری میشود، چرخه صنعت را حفظ کنیم و نمیتوان اجازه داد صنایع متوقف شوند. نجفی توضیح داد: در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان هدفمندی یارانهها، ۲.۴ میلیارد دلار پول قوی دلار را تبدیل به ریال کردیم و افزایش نقدینگی و تورم ایجاد کردیم. با ثابت نگه داشتن قیمت حاملهای انرژی، به افزایش نقدینگی برای جبران پرداخت مابهالتفاوت قیمت دامن زدهایم. باید بهینهسازی انرژی رخ بدهد تا کاهش مصرف رخ دهد. سپس، اصلاح قیمتها نیز رخ دهد تا فشار بر مصرفکننده وارد نشود. ابتدا با تعویض تجهیزات و تغییر رفتار اصلاح الگوی مصرف رخ دهد و به طور موازی مساله اصلاح قیمتی نیز رخ دهد تا این دو منحنی سر به سر شود. مساله بهینهسازی بسیار اهمیت دارد و صدها میلیارد دلار پول در این صنعت خوابیده است و درگیر تحریم نیست. توسعه تجدیدپذیرها، بهینهسازی، کاهش کربن و صنایعی از این دست، تحریم نیستند و نیاز است که سرمایهگذاران نیز به این موضوع ورود کنند.
مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در ادامه کنفرانس عنوان کرد: سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی باید با هم و در یک ترکیب درست پیش گرفته شود. سیاستهای قیمتی بدون سیاستهای غیرقیمتی ناکارآمد است. مصوبه اخیر بنزینی دولت به دلیل ملاحظات تورمی و امنیتی، پس از مدتها بحث و کار کارشناسی نهایتا موثر نبود. مصوبه اخیر به دلیل فاصله قیمتی با کشورهای اطراف، نه جلوی قاچاق را میگیرد و نه جلوی افزایش مصرف را میگیرد. تنها مقداری بودجه در اختیار دولت قرار میدهد تا منابع هدفمندی یارانهها را تامین کند و مقداری استفاده از کارت جایگاهها را کاهش میدهد، اما تورم انتظاری ایجادشده، تاثیر قیمتی را نیز خنثی میکند.
او افزود: باید دولت بتواند قیمت تمامشده داخلی را وارد ادبیات اقتصادی کند. بنزین در نرخ فوب خلیج فارس ۶۰ سنت است. بنزین سوپر حدود ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان قیمتگذاری میشود. قیمت تمامشده بنزین داخلی شامل استخراج نفت، پالایش، انتقال، عملیات، جایگاه، نیروی انسانی و... است ولی اگر قیمت ذاتی نفت هم محاسبه نشود، حدود ۱۰ هزار تومان است. قیمت تمامشده بنزین برای دولت ۱۵ هزار تومان است. محاسبه قیمت بنزین این طور است که ۹۰ درصد نرخ بنزین داخلی و ۱۰ درصد نرخ واردات است که از جمع ۹۰ درصد ۱۰ هزار تومان، یعنی ۹ هزار تومان و ۱۰ درصد ۶۰ هزار تومان یعنی حدود ۶ هزار تومان واردات به دست میآید. باید فکری به حال این موضوع کرد و تقریبا همگان بر سر این محاسبات توافق نظر دارند.
دیدگاه تان را بنویسید