مینا محمدزاده

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در ایران، دیروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه در حالی در فضای نسبتا سرد انتخاباتی برگزار شد که جریان‌های اصولگرا بار دیگر در روزهای گذشته دچار اختلافات شدیدی شدند و افشاگری‌های بی‌سابقه‌ای علیه یکدیگر انجام دادند. ساعاتی پیش از آغاز دور دوم رأی‌گیری انتخابات مجلس دوازدهم، جریان‌های منصوب به قالیباف و رائفی‌پور با انتشار اسنادی علیه یکدیگر دست به افشاگری زدند، این البته تنها مورد از این افشاگری‌ها نبود و روزهای گذشته نیز نمونه‌هایی دیگر از این قسم افشاگری‌ها در فضای رسانه‌ای و مجازی دست به دست شد.

اصولگرایان که در این انتخابات تنها جریان اصلی بودند با سه تشکیلات مختلف وارد انتخابات شده است: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری؛ شریان (حمید رسایی)، جبهه صبح ایران (علی‌اکبر رائفی‌پور) و امنا؛ شورای وحدت اصول‌گرایان شامل گروه‌های سنتی با محوریت جامعه روحانیت و جمعیت مؤتلفه.

گروه‌های درون این جریان در روزهای اخیر همانند دور اول انتخابات، به عنوان افشاگری، طرف مقابل را به فساد مالی و پولشویی متهم کردند.

ماجرای افشاگری در میان اصولگرایان اما در شب انتخابات به مرحله جالب‌توجهی رسید. پس از انتشار گزارشی در یکی از رسانه‌ها درباره دریافت 140سکه از سوی سرلیست امنا و باز شدن پای چند هلدینگ به ماجرا، دریافتی‌های موسسه رائفی‌پور بنیانگذار جبهه صبح ایران سوژه رسانه‌ها شد.

آنگونه که خبر فوری روایت کرده، موسسه مصاف که در انتخابات مجلس با عنوان صبح ایران فعال شده بود، پس از آنکه حاضر نشد در لیست انتخاباتی خود در دور دوم اشخاصی از لیست امنا را که متهم به دریافت سکه، لپ‌تاپ و کارت هدیه بودند را در لیست اختصاصی خود قرار بدهد، خود با یک شگفتی رو‌به‌‎‌رو شد. به‌گونه‌ای که ️لیست تراکنش‌ حساب‌های موسسه مصاف که نزدیک به 100 میلیارد تومان بود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این مبالغ پس از انتقال به موسسه مصاف خیلی زود نیز برداشت و به حساب اعضای موسسه و اقوام رائفی‌پور منتقل شده است که نشان از یک تراکنش مشکوک دارد! 

جلیل محبی در این زمینه گفت:‌ اسناد تخلف رائفی‌پور نزد جریان مخالف قالیباف در مجلس است و این اسناد را از نمایندگانی دریافت کرده است که طی ۴ سال گذشته کاملا مقابل قالیباف بودند و با او مشکل داشتند.

برخی منابع نیز نوشتند که طبق قانون، رائفی‌پور باید به جرم پولشویی تا ۵ سال زندانی شود.

سطح فساد در برخی لیست‌های جناح اصول‌گرایی در حدی است که حزب رزما نزدیک به حسین الله‌کرم از ائتلاف با رائفی‌پور و امنا کناره‌گیری و صرفا به دلیل برخی ریش سفیدی‌ها تنها به سکوت بسنده کرد.

یک منبع آگاه پنجشنبه شب به برخی رسانه‌ها خبر داد که به دلیل افشاگری‌های سنگین و بی‌اخلاقی‌ها و نیز انتقام‌گیری‌های درون‌گروهی میان لیست‌های اصول‌گرایان، گروهی از بزرگان این جریان تصمیم به آن گرفتند تا لیست صالحین اصولگرایی را منتشر کنند.

چاقوی سیاست دسته خود را می‌بُرد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درمورد پشت پرده افشاگری روزهای اخیر اصولگرایان، گفت: بنده معتقدم شرایطی که در آستانه دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم مشاهده کردیم بیانگر این نکته است که چاقوی سیاست دسته خود را می‌بُرد. مخصوصاً اینکه آن سیاستی که بدون توجه به اصول اخلاقی شکل بگیرد. متأسفانه همه کسانی که در حال حاضر در فضای توهین و اتهام متقابل حضور دارند، در گذشته نه چندان دور همه در یک سنگر بودند که یک وظیفه مشخص داشتند و آن حاشیه‌نشین کردن تعمدی نخبگان سیاسی معقول در کشور بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در گفتگو با خبرآنلاین افزود: همان افرادی که زمانی برابر بداخلاقی‌های سیاسی سکوت کردند و یا غیرمستقیم از این بداخلاقی‌ها نفع بردند، در حال حاضر خود هدف این موضوع قرار گرفتند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: این افراد که مشغول لجن‌پراکنی علیه یکدیگر هستند، هر کدام این ادعا را دارند که بخشی از مناصب دولت و مجلس را مدیریت می‌کنند و آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم نشان‌دهنده زوال فرهنگ سیاسی در کشور است و باید برای شرایط فعلی سیاسی کشور تأسف خورد.

به گفته فلاحت‌پیشه، این قبیل افشاگری‌ها قسمت مثبت هم دارد که عبارتست از اینکه اعضای یک الیگارشی نمی‌توانند صادقانه با یکدیگر کار کنند. در حقیقت از اختلافات میان آنها واقعیاتی مشخص می‌شود که این واقعیت‌ها می‌تواند بخشی از منافع کشور را شفاف‌سازی کند و مشخص می‌شود منابع کشور را چه افرادی و در چه راستایی حیف و میل کردند و این حیف و میل را پشت شعارهای افراطی و ارزشی انجام دادند.

نماینده ادوار مجلس گفت: افرادی که همه بازیگران و فعالان عرصه سیاسی را حاشیه کردند و عرصه سیاسی را به انحصار خود درآوردند به دنبال این هدف هستند کسانی را در عرصه تقنین و اجرا بگذارند که بودجه موسسات ابداعی آنها را تأمین کند.

به گفته وی، تا زمانی که عقلانیت سیاسی در کشور شکل نگیرد، یک گروه الیگارشی تلاش می‌کند رقابت سیاسی را میان خود انحصاری کند. البته این موضوع هیچ سودی برای ملت ندارد چراکه تنها یک دعوا میان اقلیتی است که بر سر بودجه کشور دعوا می‌کنند.

دعواهایی که دغدغه مردم نیست

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه فضای ذهنی گروه‌هایی که به جان هم افتادند با بدبختی‌های مردم همخوان نیستند و آنچه که آنها علیه یکدیگر مطرح می‌کنند دغدغه‌ها و درگیری‌های مردم نیست، ادامه داد: چالش آنها بر سر این است که حوزه‌های سیاسی و منابع اقتصادی موسسات خودشان را حفظ کنند، در حالی که حافظه کوتاه مدت مردم به یاد دارد که همه این افراد زمانی در یک جبهه بودند. حتی با توجه به اینکه میزان مشارکت در انتخابات دور دوم بسیار کمتر از دور اول است، درگیری آن گروه برای جذب حداقل طرفداران خودشان است.

فلاحت‌پیشه معتقد است: این افراد، بخش عمده‌ای از مردم را از مشارکت سیاسی فراری دادند، کما اینکه در انتخابات گذشته هم درصد پایین مشارکت و هم درصد بالایی از رأی باطله را مشاهده کردیم. در هر صورت این اختلافات معدود جریان‌هایی را ناامید می‌کنند که هنوز امیدوار هستند این شعارهای انقلابی واقعیت داشته باشد. اما آنچه پیداست این نکته است که همین شعارها در پوشش جنگ قدرت شکل گرفتند.

مجلس آینده تنها کاری که انجام نخواهد داد، وظایف پارلمانی است

این فعال سیاسی گفت: مجلس آینده تنها کاری که انجام نخواهد داد، وظایف پارلمانی است. مجلس دوازدهم نماینده مردم نخواهد بود چرا که فضای ذهنی نمایندگان با واقعیات و مشکلات مردم فرق خواهد داشت و غیر از معدودی از نمایندگان شهرستان‌ها که به صورت سینه به سینه با مشکلات مردم درگیر هستند اما آن نمایندگانی که بیشترین وابستگی به گروه‌های محفلی را دارند، در ۴ سال آینده تلاش می‌کنند منافع محفلی را دنبال کنند نه منافع ملی.

به باور فلاحت‌پیشه، چالش‌های سیاسی و غیراخلاقی امروز نشان‌دهنده این نکته است که بخش عمده کسانی که داعیه‌دار رهبری مجلس آینده هستند، بیشتر از آنکه دغدغه ملی داشته باشند دغدغه محفلی خواهند داشت.

پاجوش‌ها دست به کار شدند

در کنار افشاگری‌ها و اتهام‌ها؛ سناریویی که این روزها در ارتباط با قالیباف در حال اجراست، افشاگری درباره خانواده‌اش است. برخی اکانت‌های توییتری که بعضا هم بدون نام و نشان واقعی هستند، اقدام به انتشار مدارکی درباره فرزندان قالیباف می‌کنند؛ مدارکی درباره تحصیل اسحاق قالیباف در استرالیا و مراودات مالی دو پسر قالیباف(اسحاق و الیاس) و همچنین همسر رئیس مجلس.

جریان‌های اصولگرا در دور اول توانستند ۱۵۸ کرسی را از آن خود کنند. در دور دوم نیز پیش‌بینی می‌شود 41کرسی دیگر را به دست آورند و شمار کرسی‌های خود را در مجلس دوازدهم به حدود ۲۰۰ افزایش دهند. حالا باید دید سرنوشت رقابت اصولگرایان با خودشان چه خواهد شد؟