رکود بازار مسکن در حالی این روزها بر بخش مسکن سایه انداخته که بالا بودن زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها همچنان موجب گلایه سازندگان و انبوه‌سازان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که سه عامل در کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی موثر است. رکود ناشی از سیاست‌های اقتصاد کلان بر بازار مسکن از یک سو و نیز هزینه گزاف و بروکراسی های اداری در صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری ها و تمرکز بخش مسکن برای اجرای نهضت ملی مسکن از سوی دیگر، کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور را موجب شده شده است. در همین موضوع، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه آیا سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند در بالا رفتن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها نقش داشته باشد؟ تاکید کرد: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها به خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند و نقشی در بالا بودن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی ندارند. اگر بخواهیم به صورت ریز وارد این بحث شویم.

حمزه شکیب تاکید کرد: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها مشکلی ندارند اما به هر حال می‌بینید که متوسط صدور پروانه ساختمانی در حال حاضر حدود 6 ماه است که این زمان نیز می تواند کاهش پیدا کند.

همچنین عضو هیأت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با این پایگاه خبری در خصوص کاهش تولید مسکن و رابطه آن با بالا بودن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی اظهار کرد: اگر شهرداری‌ها در پروسه صدور پروانه ساختمانی با مردم و سازندگان همکاری کنند، شاهد کاهش تعداد واحدهای ساخته شده نخواهیم بود.

حسن محتشم تصریح کرد که دلیل اصلی افت تولید مسکن شرایط نابسامان و بد اقتصادی کشور است. این شرایط نابسامان در ساخت و ساز هم تاثیرگذار بوده است. سیستم پیچیده در ادارات و سختگیری‌های بی مورد پیش‌روی سازندگان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. این عوامل در کنار مشکلات اقتصادی باعث کاهش تولید مسکن شده است.

لازم به ذکر است به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن صدور پروانه ساختمانی نیز دچار رکود است اما هنوز متقاضیان مسکن وعده زاکانی شهردار تهران مبنی بر اینکه مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه کاهش خواهد داد فراموش نکرده‌اند.