مرتضی سعیدی

کمیته انضباطی پیرو صحبت‌های عبدا... ویسی سرمربی فولاد خوزستان در نشست خبری هفته گذشته خود مقابل آلومینیوم اراک، او را با مبلغ عجیب دو میلیارد تومان جریمه کرد تا عجیب‌ترین حکم تاریخ فوتبال ایران برای این مرد 53 ساله نوشته شود. این در حالی‌ است که نرخ دیه سال 1403 در ماه‌های عادی یک میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام شده است. سازمان لیگ هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود از این پس مربیان و بازیکنان با اظهارات غیرمسئولانه با جریمه دو میلیاردی روبه‌رو می‌شوند و اولین جریمه شامل ویسی، سرمربی فولاد شد. جریمه‌ای که با هیچ منطقی جور در نمی‌آید و بیشتر شبیه به یک شوخی نسنجیده است تا حکمی که ضمانت اجرایی داشته باشد. عدد در نظر گرفته شده آنقدر غیرواقعی بود که خود ویسی در ابتدا فکر می‌کرد جریمه‌ اعلام شده به ریال است. با توجه به اینکه محرومیت جداگانه‌ای برای مربی فولاد در نظر گرفته نشده و در صورت پرداخت جریمه در موعد مقرر ویسی می‌تواند در بازی‌های بعدی هم روی نیمکت فولاد بنشیند، این‌طور به نظر می‌رسد که سازمان لیگ به وضوح به دنبال درآمدزایی از بیانیه‌ اخیر است.

در ماجرای حکم عجیبی که برای ویسی سرمربی فولاد صادر شده، قانون رعایت نشده است؛ سازمان لیگ در شرایطی روی خروجی سایت رسمی خود خبر از جریمه دو میلیارد تومانی ویسی داده که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هیچ اطلاعی از این ماجرا نداشته و گواهی این ماجرا هم عدم اطلاع‌رسانی در این خصوص روی سایت فدراسیون فوتبال است

سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در این مورد نوشت:«عبدا... ویسی سرمربی تیم فولاد خوزستان به دلیل مصاحبه غیرفنی و خارج از حوزه مسئولیت خود و اظهارنظر غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای علیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مبلغ دو میلیارد تومان جریمه نقدی شد. مبلغ جریمه نقدی باید ظرف مدت یک هفته پرداخت شود. ادامه فعالیت این مربی در لیگ برتر منوط به پرداخت جریمه است.»

در ماجرای حکم عجیبی که برای ویسی سرمربی فولاد صادر شده، قانون رعایت نشده است؛ سازمان لیگ در شرایطی روی خروجی سایت رسمی خود خبر از جریمه دو میلیارد تومانی ویسی داده که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هیچ اطلاعی از این ماجرا نداشته و گواهی این ماجرا هم عدم اطلاع‌رسانی در این خصوص روی سایت فدراسیون فوتبال است. صدور حکم تنبیهی برای افراد شاغل در فوتبال فقط توسط یک رکن قضایی فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر است؛ کمیته‌های انضباطی، اخلاق و استیناف سه رکن قضایی فدراسیون هستند که تنها نهادهای تصمیم‌گیر و صادرکننده احکام در صورت مشاهده تخلف هستند. پس می‌توان گفت که سازمان لیگ با وجود مصوبه هیات‌رییسه این سازمان در خصوص برخورد با مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها از نظر قانونی نمی‌توانسته حکم صادر کند و همین مساله هم باعث دلخوری مسئولان کمیته انضباطی شده است. با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی پیرامون سنگین‌ترین جریمه نقدی تاریخ فوتبال ایران برای عبدا... ویسی رخ می‌دهد. بی‌شک حضور ویسی در جلسه کمیته انضباطی که چند روز دیگر برگزار می‌شود، خیلی از موضوعات را روشن خواهد کرد و به نظر می‌رسد خیلی زود شاهد صدور حکم واقعی از سوی یک رکن قضایی درباره سرمربی فولاد باشیم. در شرایطی که همه تیم‌های خوزستانی لیگ برتر با خطر سقوط به دسته پایین‌تر مواجه هستند و فولاد به عنوان یکی از بهترین تیم‌های این استان هم در وضعیت بدی قرار دارد، صدور چنین حکمی برای سرمربی‌اش آنها را در شرایط بحرانی‌تری قرار خواهد داد و سازمان لیگ با عملکرد فراقانونی‌اش در صورت رقم خوردن اتفاقات نامطلوب برای فولادی‌ها باید آماده انتقادهای هواداران خوزستانی باشد.

حکم دو میلیارد تومانی ویسی در شرایطی توسط کمیته انضباطی اعلام شده که این عدد در مقایسه با جریمه اعمال شده برای رفتارهای غیر ورزشی ستارگان مشهور فوتبال اروپا نیز عجیب است. یکی از سکانس‌های تاریخ فوتبال همان ضربه‌ای بود که اریک کانتونا به‌ صورت یکی از تماشاگران زد و اتحادیه فوتبال انگلیس، این بازیکن را 20 هزار پوند جریمه کرد که در آن زمان با توجه به دستمزد‌ها نسبت به وضعیت کنونی، یکی از گران‌ترین احکام انضباطی در تاریخ این ورزش به‌شمار می‌رود؛ اکنون این حکم را اگر به نرخ پوند امروز در نظر بگریم، این عدد تبدیل به یک میلیارد و 521 میلیون تومان خواهد شد.

سازمان لیگ که با صدور حکم ویسی رکورد سنگین‌ترین جریمه نقدی در نظر گرفته شده را ثبت کرده، بعید است بتواند بر اساس مبانی قانونی این حکم را اجرایی کند. آن هم برای حرف‌هایی که نمونه‌های مشابه آن در همین لیگ خودمان در طول فصل جاری توسط مربیان زیادی بیان شده است.