دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: اعزام نیرو به قلمرو اوکراین سابق، به معنای دخالت مستقیم در جنگ است و باید به آن پاسخ دهیم و افسوس که این پاسخ در خاک اوکراین سابق نخواهد بود! 

وی اضافه کرد: در این صورت، رهبران غربی قادر نخواهند بود که خود را پشت کنگره آمریکا یا کاخ الیزه (فرانسه) یا دفتر نخست وزیر انگلیس مخفی کنند، زیرا یک فاجعه جهانی به بار خواهد آمد. به گفته وی، علت بحث درباره اعزام نیروی غربی به اوکراین که امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه از آن صحبت کرده، «محاسبات شرم‌آور برای گرفتن امتیاز سیاسی است. 

وی تاکید کرد: نوعی فروپاشی کامل فرقه حاکمیتی در غرب، در شرف وقوع است. وسعت فاجعه‌ای که چنین رویاروی (احتمالی) به بار خواهد آورد، شبیه به چیزی است که (جان) کندی (رییس جمهور اسبق آمریکا) و نیکیتا خروشچف (رییس جمهور شوروی سابق) بیش از ۶۰ سال پیش به آن رسیدند. با این حال، کودن‌های نابالغی که امروز در غرب بر مسند قدرت هستند، هنوز آن را درک نمی‌کنند! 

در همین راستا وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد به دستور رییس‌جمهور آن و در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز غرب، رزمایشی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک به منظور تامین امنیت تمامیت ارضی و استقلال روسیه انجام بدهد.  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این رزمایش شامل تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات غیراستراتژیک به منظور استفاده از آن‌ها خواهد بود. یگان‌های موشکی منطقه نظامی جنوب و نیروی دریایی نیز در آن شرکت خواهند کرد. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، طی این نشست، برخی تدابیر به منظور تمرین آماده‌سازی استفاد از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک استفاده خواهد شد. روسیه بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای را دارد. وزارت دفاع روسیه بیان کرد که این رزمایش با هدف تامین امنیت ارضی و استقلال روسیه را «در پاسخ به اظهارات و تهدیدات تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه» انجام می‌شود.

در این راستا سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که به دلیل افزایش «بی‌تفاوتی» و «بی‌اعتمادی به نهادهای دولتی» در اوکراین که نگرانی غرب را در پی داشته‌ است، آمریکا جستجوهای خود را برای یافتن جایگزینی برای ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور کنونی اوکراین افزایش داده است. سرویس اطلاعات خارجی روسیه در گزارشی در این باره افزوده است:‌ تماس‌هایی از سوی آمریکایی‌ها با پترو پوروشنکو، ویتالی کلیچکو، آندری یرماک، والری زالوژنی و دیمیترو رازومکوف رئیس سابق پارلمان اوکراین برقرار شده است. در این گزارش آمده است: ‌اعتقاد آمریکایی‌ها بر این است که این چهره‌ها می‌

توانند در صورت وخامت ناگهانی در جبهه که نیاز به تغییر فوری در رهبری رژیم کی یف داشته باشد، به بازیگران کلیدی تبدیل شوند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه خاطرنشان کرد:‌ در شرایط فعلی، هدف اصلی واشنگتن جلوگیری از شدت گرفتن وضعیت نومیدی در مردم اوکراین به دنبال شکست سیاست‌های غرب‌گرایان در این کشور است. در این گزارش آمده است: شکست زلنسکی در تسخیر ذهن و قلب مردم اوکراین به وضوح آشکار شده است، به ویژه آنکه مشروعیت او به عنوان رئیس جمهور پس از پایان دوره پنج ساله او در ۲۰ مه به طور کامل از بین خواهد رفت. در بخش دیگری از گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است:‌ جنگ‌افروزان آمریکایی و اروپایی ترجیح می‌دهند زلنسکی را فعلاً در سمت خود نگه دارند، زیرا طرح‌های تأمین مالی جنگ با محوریت او شکل گرفته است و این موضوع،‌ سودهای هنگفتی هم برای حکومت کی‌یف و هم برای سازندگان تسلیحات غربی به همراه دارد.