به گزارش فوتبال 360، تیم‌های ملی فوتسال زنان ایران و ژاپن، جمعه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه 1397 بود که در فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2018 برابر هم صف‌آرایی کردند که زنان فوتسال ایران بردی 5 بر 2 را به‌دست آوردند و توانستند برای دومین دوره پیاپی عنوان قهرمانی رقابت‌ها را از آن خود کنند و صاحب عنوان پرافتخارترین تیم قاره شدند. بعد از آن مسابقه، شرایط فوتسال زنان آسیا دگرگون شد و با وجود برنامه‌ریزی اولیه (AFC) برای برگزاری سومین دوره جام ملت‌ها در کویت در سال 2020 اما پاندمی کرونا شرایط کاملاً تغییر داد.

جام ملت‌های آسیا 2020 در حالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بود به میزبانی کویت برگزار شود که این رقابت‌ها لغو شد و بعد از آن‌هم، با وجود موجی از درخواست‌ها برای احیای جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا اما این درخواست موردتوجه مسئولان (AFC) قرار نگرفت تا بیش از 6 سال از عدم برگزاری جام ملت‌ها بگذرد! در این فاصله، شرایط تیم ملی فوتسال زنان ایران هم رو به افول بود و تعطیلی پی در پی اردوهای ملی و عدم حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و معتبر باعث شد تا 6 سال از عمر نسل طلایی فوتسال ایران با تجربه 2 قهرمانی در قاره کهن به هدر برود!

کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا با مدیریت مهدی تاج کار خود را پیش می‌برد و در حاشیه برگزاری جام ملت‌های فوتسال مردان آسیا که به میزبانی کشور تایلند در حال پیگیری است و امروز مسابقه فینال میان تیم‌های ملی ایران و تایلند برگزار خواهد شد، این کمیته تشکیل جلسه داد. بعد از مدت‌ها چشم‌انتظاری، سرانجام (AFC) تصمیم نهایی خود برای برگزاری جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا را گرفت و قرار است این رقابت‌ها 17 تا 28 اردیبهشت‌ماه 1404 برگزار شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز میزبان رقابت‌های جام ملت‌های آسیایِ پیش‌رو را معرفی نکرده است اما جزئیات برگزاری رقابت‌ها مشخص است؛ به‌طوری‌که 12 تیم برتر قاره کهن در قالب 3 گروه 4 تیمی حضور پیدا می‌کنند و از هر گروه، تیم‌های اول و دوم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند و همچنین 2 تیم از 3 تیم برتر سوم هم می‌توانند به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یابند. بعد از برگزاری مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی، سرانجام 2 تیم فینالیست به همراه تیم سوم رقابت‌ها جواز حضور در اولین دوره جام جهانی فوتسال زنان را به‌دست می‌آورند.