آریا رهنورد

تنها یک روز به شروع دوره جدید جام ملت‌های آسیا باقی مانده است. رقابتی که فردا رسما با نبرد بین تیم‌های ملی قطر و لبنان شروع می‌شود. شاید این، جذاب‌ترین افتتاحیه ممکن نباشد اما بدون شک برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد. قبل از شروع بازی نیز بدون تردید قطری‌ها مثل همیشه مراسم خاص و متفاوتی را در لوسیل برگزار خواهند کرد تا به استقبال یک میزبانی جذاب دیگر برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بروند و هیجان زیادی را در این تورنمنت تجربه کنند.

یازده  روبه‌روی   سه!

قطر با ۱۱ حضور در جام ملت‌های آسیا، یکی از تیم‌های پرتجربه این رقابت‌ها به شمار می‌رود. آنها مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها نیز به شمار می‌روند و با انگیزه‌های زیادی به استقبال این تورنمنت خواهند آمد. در نقطه مقابل اما لبنان، تیمی کم‌تجربه در جام ملت‌ها است و تا امروز تنها سه بار توانسته به این رقابت‌ها صعود کند. از نظر تجربه، شرایط دو تیم اصلا قابل قیاس نیست و قطر وضعیت به مراتب مطلوب‌تری در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دارد.

قهرمان  و  حذف  با  کارت   زرد

هر دو تیم، در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا نیز حاضر بودند و تورنمنت برای‌شان به شکل متفاوتی پیش رفت. قطر توانست برای اولین بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را جشن بگیرد و تورنمنت را به بهترین شکل ممکن تمام کند. لبنان در دور گروهی سه امتیاز به دست آورد و نتایج نسبتا خوبی گرفت اما سرانجام نتوانست خودش را بین بهترین تیم‌های سوم قرار بدهد. آنها دقیقا هم‌امتیاز با تیم صعود‌کننده بودند و حتی تفاضل یکسانی هم داشتند اما در نهایت تنها به این دلیل که کارت‌های زرد بیشتری دریافت کرده بودند شانس صعود به مرحله بعدی را از دست دادند. لبنان در دو تجربه قبلی حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، هرگز نتوانسته از دور گروهی به مرحله بعدی صعود کند. اگر این صعود اتفاق بیفتد، بهترین نتیجه تاریخ لبنان در جام ملت‌ها رقم خوره است.

به دنبال   جبران

قطر جام جهانی را با کیفیت بسیار خوبی برگزار کرد اما در جریان خود بازی‌ها اصلا عملکرد خوبی نداشت. این تیم در هر سه بازی بازنده شد و عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار از خودش به جا گذاشت. حالا آن‎ها در جام ملت‌ها به دنبال تجربه دیگری هستند و دیگر نمی‌خواهند به یک میزبان ضعیف تبدیل شوند. قطر برای جبران به زمین مسابقه قدم می‌گذارد و این بار اصلا نمی‌خواهد هوادارانش را ناامید کند. بازی فردا برای قطر، سرشار از اهمیت است.

قطر با ۱۱ حضور در جام ملت‌های آسیا، یکی از تیم‌های پرتجربه این رقابت‌ها به شمار می‌رود. آنها مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها نیز به شمار می‌روند و با انگیزه‌های زیادی به استقبال این تورنمنت خواهند آمد. در نقطه مقابل اما لبنان، تیمی کم‌تجربه در جام ملت‌ها است

ورزشگاه   محبوب   مسی

لوسیل، ورزشگاهی است که در قطر برای میزبانی جام جهانی ساخته شد. ورزشگاهی که میزبان اولین بازی جام ملت‌های آسیا نیز به شمار می‌رود. این استادیوم محبوب لئو مسی نیز هست. چراکه آرژانتین در همین ورزشگاه قهرمان جهان لقب گرفت. در مجموع 10 بازی جام جهانی در این استادیوم برگزار شد. آرژانتین در این ورزشگاه به شکلی عجیب روبه‌روی عربستان شکست خورد اما همین‌جا بود که هلند، کرواسی و فرانسه را شکست داد و جشن بزرگ را برقرار کرد. شکست برزیل روبه‌روی کامرون و برد ۶ گله پرتغال روبه‌روی سوئیس هم در همین استادیوم رقم خورد.

میودراگ   و  چالش  دوباره

بدون شک میودراگ رادولوویچ، یکی از چهره‌های جذاب این دوره جام خواهد بود. او چهار سال قبل لبنان را بعد از 19 سال به جام ملت‌های آسیا رساند. میودراگ با این موفقیت تبدیل به اولین مربی مونته‌نگرویی تاریخ شد که توانسته یک تیم ملی را به یک تورنمنت بزرگ و مهم برساند. با این حال او مدتی پس از پایان جام ملت‌ها تیم ملی را ترک کرد و مسیر دیگری را برای خودش در نظر گرفت. مسیری که به ذوب آهن در لیگ برتر ایران و حتی تیم ملی مونته‌نگرو نیز رسید. با این وجود او مدت کوتاهی قبل از تیم ملی مونته‌نگرو جدا شد و هدایت تیم ملی لبنان را دوباره پذیرفت. او حالا برای دومین بار در جام ملت‌ها مربیگری خواهد کرد. این سرمربی در دوره قبلی جنجال‌های زیادی هم داشت و به خاطر اعتراض به داورها، با جریمه‌های سنگین و قابل توجهی نیز روبه‌رو شد.

 

تن تن،   جانشین  فوری  کارلوس

از زاویه سرمربی قطر نیز این مهم‌ترین بازی ممکن خواهد بود. چراکه بازی‌های اول همیشه سرشار از اهمیت به نظر می‌رسند. این مربی زمان زیادی برای کار کردن با تیم ملی نداشته است. او به تازگی جانشین کی‌روش شده و کار بسیار سختی در این تیم داشته است. انتظارها هم نسبت به این مربی چندان بالا نیست اما به هر حال او نباید نتایجی ناامیدکننده را پشت سر بگذارد. مارکز تنها در صورتی روی نیمکت عنابی‌ها باقی می‌ماند که حداقل تا یک‌چهارم نهایی پیش برود. مسیر قطر در این جام مسیر خوبی است. چراکه آنها احتمالا در صورت رسیدن به یک‌چهارم نهایی هم به جای قدرت‌های درجه یک فوتبال آسیا، با ازبکستان روبه‌رو می‌شوند که مسیر مطلوب‌تری به نظر می‌رسد.